Mydlenie oczu

Ryszard Polit
Fot. Volkswagen: Coraz nowsze generacje samochodów nie zużywają mniej paliwa od poprzednich. To co zaoszczędzimy przez nowoczesną konstrukcję silnika, jest marnowane przez zwiększenie masy pojazdu. VW Golf V jest o 300 kg cięższy od swojego poprzednika II
Fot. Volkswagen: Coraz nowsze generacje samochodów nie zużywają mniej paliwa od poprzednich. To co zaoszczędzimy przez nowoczesną konstrukcję silnika, jest marnowane przez zwiększenie masy pojazdu. VW Golf V jest o 300 kg cięższy od swojego poprzednika II
Udostępnij:
Samochód to jeden z największych wynalazków ludzkości. Coraz częściej słychać jednak głosy, że jest on przyczyną zatrucia środowiska.

Nie da się ukryć, że cudowny wynalazek ludzkości - samochód -  uważany jest za truciciela środowiska naturalnego. Dlatego bez przerwy odbywają się sympozja, zjazdy, posiedzenia naukowe i zwykłe "nasiadówki", które mają przekonać opinię publiczną, że jednak nie jest tak źle.

Fot. Volkswagen: Coraz nowsze generacje samochodów nie zużywają mniej paliwa od poprzednich. To co zaoszczędzimy przez nowoczesną konstrukcję silnika,
Fot. Volkswagen: Coraz nowsze generacje samochodów nie zużywają mniej paliwa od poprzednich. To co zaoszczędzimy przez nowoczesną konstrukcję silnika, jest marnowane przez zwiększenie masy pojazdu. VW Golf V jest o 300 kg cięższy od swojego poprzednika II

Produkowane obecnie samochody spełniają coraz surowsze normy emisji trujących związków zawartych w spalinach, a koncerny motoryzacyjne twierdzą, że ich produkty są ekologiczne. Liczy się również wizerunek danego producenta jako wytwórcy "czystych" samochodów. W niektórych krajach (Niemcy, USA) oblicza się średnie zużycie paliwa dla wszystkich pojazdów wytwarzanych w ciągu roku przez dany koncern lub po raz pierwszy rejestrowanych i wprowadzanych do eksploatacji. Średnie zużycie paliwa musi odpowiadać stosownej wartości, określonej przez państwowe normy. Niektórzy twierdzą, że właśnie dlatego Mercedes-Benz, produkujący paliwożerne samochody, zdecydował się zainwestować miliardy we wdrożenie do produkcji klasy A oraz Smarta. Dzięki temu utrzymano sumaryczne zużycie paliwa dla wszystkich modeli na wymaganym poziomie. Służy temu również wprowadzanie do seryjnej produkcji bardzo drogich, ale oszczędnych samochodów z napędem hybrydowym, np. Toyoty Prius czy Hondy Insight.   

 

Dlaczego nie są oszczędniejsze?

 

Wbrew obietnicom koncernów i postępowi technicznemu, coraz nowsze generacje samochodów nie zużywają mniej paliwa od poprzednich. To co zaoszczędzimy przez nowoczesną konstrukcję silnika, jest marnowane przez zwiększenie masy pojazdu. Np. Golf drugiej generacji ważył około

Fot. Smart: W niektórych krajach średnie zużycie paliwa dla wszystkich modeli wytwarzanych w ciągu roku przez dany koncern nie może przekraczać określonych
Fot. Smart: W niektórych krajach średnie zużycie paliwa dla wszystkich modeli wytwarzanych w ciągu roku przez dany koncern nie może przekraczać określonych wartości. Niektórzy twierdzą, że właśnie dlatego Mercedes-Benz, produkujący paliwożerne samochody,

900 kg, a jego obecnie produkowany następca z porównywalnym silnikiem - około 1200 kg. Zwiększenie masy nie jest tylko kwestią zwiększenia wymiarów zewnętrznych. Dodatkowe 300 kg w Golfie to masa elementów wzmacniających strukturę nośną, niezbędnych do spełnienia coraz surowszych norm bezpieczeństwa biernego, wykładzin pochłaniających, izolujących i tłumiących oraz wyposażenia. Nikt już bowiem nie chce zaakceptować głośnego samochodu, na dodatek pozbawionego wspomagania układu kierowniczego, elektrycznie sterowanych szyb i lusterek czy choćby prostego urządzenia klimatyzacyjnego. A to wszystko swoje waży, zaś do ruszenia z miejsca i rozpędzenia wymaga spalenia kolejnych litrów paliwa.   

                    

Po co są przepisy?

 

Ekologiczne normy nie określają granicznego zużycia paliwa, ważna jest wyłącznie ilość emitowanych toksyn. Nie może być ona większa od granicznych wartości emisji wyrażonych w gramach na 1 km (lub milę) przebiegu, mierzonych w konkretnych warunkach. Istnieją dwie możliwości ograniczenia emisji toksycznych związków w spalinach. Można starać się obniżyć zużycie paliwa w silniku, dzięki czemu wyemituje on odpowiednio mniej szkodliwych związków. Drugą metodą jest zmniejszanie poziomu szkodliwych związków w spalinach za pomocą katalizatorów. Koncerny samochodowe lawirują pomiędzy tymi dwoma sposobami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie