Mycie silnika

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Układ zapłonowy „nie lubi” wody i po myciu mogą być problemy z uruchomieniem silnika.
Fot. Grzegorz Burda: Układ zapłonowy „nie lubi” wody i po myciu mogą być problemy z uruchomieniem silnika.
Nadwozie samochodu powinno się myć dość często, natomiast silnik już niekoniecznie.

We współczesnych autach silniki są naszpikowane elektroniką, która bardzo nie lubi wody. Nieumiejętne mycie może się skończyć poważną usterką układów elektronicznych, a nawet samego silnika.

Fot. Grzegorz Burda: Układ zapłonowy „nie lubi” wody i po myciu mogą być problemy z uruchomieniem silnika.
Fot. Grzegorz Burda: Układ zapłonowy „nie lubi” wody i po myciu mogą być problemy z uruchomieniem silnika.

 

W większości książeczek gwarancyjnych nie znajdziemy wyraźnego zapisu, że producent zabrania mycia silnika. Jednak autoryzowane serwisy zdecydowanie odradzają mycie i ostrzegają, że ewentualne usterki wynikłe na skutek mycia nie będą usuwane w ramach gwarancji. Jeśli nie ma wyraźnej potrzeby i silnik jest tylko zakurzony powinniśmy zrezygnować z mycia silnika, gdyż może ono wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Oczywiście niekiedy silnik wymaga gruntownego mycia, np. gdy są wycieki oleju lub w aucie terenowym po

Fot. Grzegorz Burda: Nowoczesny silnik ma mnóstwo czujników elektrycznych, które mogą być zalane podczas mycia.
Fot. Grzegorz Burda: Nowoczesny silnik ma mnóstwo czujników elektrycznych, które mogą być zalane podczas mycia.

wyprawie w teren. Wtedy mycie należy wykonywać ostrożnie i na pewno do tego celu nie wolno używać myjki ciśnieniowej, ponieważ możemy uszkodzimć jakiś element. Najlepiej kupić specjalny środek do mycia silników i postępować według instrukcji. Połączenia elektryczne i układ zapłonowy najlepiej omijać, aby nie doszło do zalania i w efekcie unieruchomienia silnika na dłuższą chwilę. Ponadto jeśli nawet uda się uruchomić silnik z zawilgoconą instalacja elektryczną, to w niedługim czasie na skutek korozji styków mogą być problemy z jego prawidłowym funkcjonowaniem.

Fot. Grzegorz Burda: Urządzenia sterujące pracą silnika należy przed myciem staranie zabezpieczyć.
Fot. Grzegorz Burda: Urządzenia sterujące pracą silnika należy przed myciem staranie zabezpieczyć.

Jeśli w komorze silnika jest komputer należy go dodatkowo zabezpieczyć przed wodą. Podobnie trzeba zrobić z syreną alarmu.

 

W niedługim czasie po myciu silnika mogą pojawić się usterki np. łożysk alternatora, pompy wodnej, wspomagania kierownicy lub napinaczy pasków. Powodem będzie woda, która dostała się do łożysk podczas mycia. Prawdopodobieństwo takiej usterki jest większe w starszych silnikach z dużym przebiegiem.

Należy również unikać wylewania dużych ilości wody w okolicach wlotu do filtra powietrza. Jeśli woda dostanie się do cylindrów dojdzie do poważnej awarii silnika. Może nastąpić uszkodzenie lub nawet urwanie korbowodu i w efekcie całkowite zniszczenie silnika.

Silnik mniej się brudzi, jeśli w podwoziu znajdują się wszystkie osłony silnika, a nadkola przednich kół są całe i prawidłowo zamocowane. Jest to szczególnie ważne w samochodach terenowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty