Mycie silnika. Jak wykonać prawidłowo?

Andrzej Bartoszak
Byłoby przyjemnie, gdyby w komorze silnikowej utrzymywała się taka czystość, jaką mamy w kabinie samochodu. Jednak z czasem silnik i jego osprzęt pokrywają się kurzem zlepionym drobinkami oleju, a w poważniejszych przypadkach błotem lub olejem wyciekającym z jednostki napędowej.

Jednak silnika nie należy myć tak starannie jak nadwozia. Mechanizmy i systemy elektryczne umieszczone pod maską samochodu nie wymagają dla swego działania wyjątkowej czystości. Silnikowi czy skrzyni biegów jest najzupełniej obojętne, czy z zewnątrz są pokryte błotem, tłustym brudem czy też nie. Obwodom elektrycznym również, choć gdy samochód ma dostępną z zewnątrz instalację wysokiego napięcia, to ze względu na możliwość przebić elektrycznych nie powinna ona być pokryta wilgocią, słonym błotem itp.

Gdy jednak zdecydujemy się umyć brudny silnik, kurz i piasek leżące na powierzchni korpusów zostaną spłukane, a część z nich na pewno dostanie się tam gdzie nie trzeba – na przykład pod paski klinowe i rozrządu, do słabiej osłoniętych łożysk (np. alternatora), w okolice uszczelniaczy wału korbowego i wałków rozrządu. Choć ogólnie będzie czyściej, mechanizmy mogą zostać uszkodzone. Często się zdarza, że po myciu szwankuje instalacja zapłonowa, która została skutecznie zamoczona. Połączenia elektryczne niskiego napięcia, teoretycznie szczelne, także mogą zostać zawilgocone.

Tak więc komory silnika jako całości nie należy myć zbyt często, natomiast jeżeli przewody zapłonowe wysokiego napięcia są dostępne z zewnątrz, należy je zdemontować i umyć oddzielnie, poza silnikiem, a potem wysuszyć. Ponadto nie należy myć silnika i jego osprzętu myjką wysokociśnieniową, gdyż ostry strumień wody może uszkodzić części plastikowe.

Jedyny przypadek, w którym mycie silnika jest konieczne i wymagane, występuje wtedy, gdy warsztat przystępuje do jego rozbiórki, choćby podczas regulacji zaworów. Praca przy brudnym silniku jest błędem, gdyż trudno wtedy uniknąć wrzucania do środka przylepiającego się wszędzie zbrylonego błota i piasku.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty