Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na kołach" (foto, film)

Karol Biela
Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach" (foto, film)
Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach" (foto, film)
- Chcemy pokazać, że kiedyś istniał krajowy przemysł motoryzacyjny. Mieliśmy polskie motocykle, samochody osobowe, dostawcze, autobusy, czy ciężarówki – mówi Arkadiusz Łukasik, który wraz z synem Wojciechem stworzył jedyne w kraju muzeum polskiej motoryzacji.
Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach" (foto, film)
Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach" (foto, film)

Wszystko zaczęło się dokładnie 17 stycznia 2001 roku. Wtedy u Łukasików pojawiło się pierwsze zabytkowe auto.

– Dokładnie pamiętam datę, bo dla nas kupno każdego pojazdu do kolekcji to jak narodziny dziecka w rodzinie – wyjaśnia Wojciech Łukasik, który na co dzień jest nauczycielem języka angielskiego w Samorządowym Gimnazjum nr 1 w Busku-Zdroju.

Piękna Warszawa 201, bo o niej mowa, pochodzi z 1960 roku. – Zawsze chciałem taką mieć. Trafiła się okazja, kupiliśmy ją i wyremontowaliśmy. Potem pojawiła się motocykl SHL M11 i na tym miał być koniec – opowiada Arkadiusz Łukasik, z wykształcenia inżynier, który prowadzi własną działalność gospodarczą. – Później trafił się następny pojazd, kolejny i teraz jest problem, żeby to wszystko pomieścić – dodaje z uśmiechem pan Arkadiusz.

PASJONACI SPOD BUSKA

Przez 12 lat prywatna kolekcja gromadzona na posesji Łukasików w Podgajach niedaleko Buska-Zdroju, rozrosła się do kilkudziesięciu eksponatów. Wśród nich są samochody, jednoślady, autobusy, a nawet pojazdy specjalizacyjne (wozy strażackie, karetki, cysterny).

Jednym z unikatów na skalę światową jest San H27 z 1967 roku. – Do budowy tych autobusów nie wykorzystywano ramy tylko konstrukcję wręgowo-płytową, na której osadzone jest nadwozie – tłumaczy Arkadiusz Łukasik, zaznaczając, że teraz takie rozwiązania konstrukcyjne stosowane są powszechnie w nowoczesnych autobusach. Pojazdy te nie przetrwały do dzisiaj, bo były narażone na korozję, jeździły przeładowane po kiepskiej jakości drogach. Wytrzymywały 150 tyś. kilometrów i szły do kasacji, bo nie dało się ich remontować.

Zobacz też: Syrena 105 - 40 rocznica rozpoczęcia produkcji królowej szos PRL 

San H27 z kolekcji Łukasików miał swój ostatni kurs 27 czerwca 1978 roku wioząc dzieci na kolonię z Bielska Białej do Gdyni. Co ciekawe akurat tego dnia Mirosław Hermaszewski, jako pierwszy i dotychczas jedyny Polak w historii odbył lot w kosmos. Potem autobus został poddany demontażowi wybranych elementów mechanicznych i odholowano go na podbeskidzkie podwórze do człowieka, który przez lata był jego kierowcą. Tam czekał na swoje drugie „życie" 33 lata.

 

Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach" (foto, film)
Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach" (foto, film)

– Ten egzemplarz przetrwał, bo kierowca, który nim jeździł obudował go wiatą robiąc z niego stacjonarny camping na swojej posesji. Blachy były w całkiem dobrym stanie, bo szopa chroniła je przed korozją – tłumaczy pan Arkadiusz.

KIEDYŚ PRYWATNA KOLEKCJA TERAZ MUZEUM

Na początku tego roku świętokrzyscy pasjonaci krajowego automobilizmu otrzymali wspaniałą wiadomość. Decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 8 lutego 2013 roku ich kolekcja przeistoczyła się w pierwsze w Polsce muzeum poświęcone wyłącznie polskiej motoryzacji.

Obecnie Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach" – bo taką oficjalną nazwę ma teraz zbiór Łukasików – przygotowuje się do przyjmowania zwiedzających. – W trzeci lub czwarty weekend kwietnia chcielibyśmy udostępnić naszą wystawę, ale czeka nas jeszcze bardzo dużo pracy. Nie ukrywamy także, że liczymy na wsparcie życzliwych instytucji i osób – apeluje Wojciech Łukasik.

POMÓŻ BUDOWAĆ MUZEUM POLSKIEJ MOTORYZACJI

Jeżeli ktoś dysponuje archiwalnymi zdjęciami starych polskich samochodów, czy motocykli, ewentualnie posiada związane z krajową motoryzacją pamiątki, części, a nawet całe pojazdy może przekazać je do zbiorów muzeum.

Kontakt: Muzeum Polskiej Motoryzacji XX wieku „Polska na Kołach", 28-100 Busko–Zdrój, Podgaje 9, e-mail: [email protected], tel: 604 161 510. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty