Muzeum księcia Monako

Grzegorz Chmielewski
Prywatne zbiory księcia Monako to jedna z największych, najcenniejszych i najbardziej fascynujących kolekcji zabytkowych aut.

Prywatne zbiory księcia Monako to jedna z największych, najcenniejszych i najbardziej fascynujących kolekcji zabytkowych aut.

 

Wspaniałe pojazdy, gromadzone od początku minionego stulecia przez władców miniaturowego księstewka, przyprawiają o zawrót głowy. Auta są znakomicie utrzymane i prezentują się jak nowe. Dopiero po chwili zauważa się, że większość eksponatów to pojazdy sprzed dziesiątków lat, lecz mało używane, z minimalnym przebiegiem. Książę Pan kupował sobie automobil, a jeszcze częściej dostawał go przy różnych okazjach od kochających i nieprzyzwoicie zamożnych poddanych. Tym samochodem przejeżdżał wzdłuż, wszerz i dookoła całe terytorium kieszonkowego imperium. Potem powierzał pojazd zarządcy swych dóbr, który umieszczał go w pałacowych garażach, a z czasem oddawał do muzeum... Tak powstała imponująca kolekcja pojazdów zabytkowych, a niemal nieużywanych...

 

fot. autor
fot. autor

Najstarszym eksponatem jest nie automobil, lecz kareta Binder z 1880 roku, którą podróżował książę Karol III. Najstarszy automobil to De Dion-Bouton z 1903 r. (zdjęcie obok)
, który corocznie reprezentuje monarszą kolekcję w brytyjskim wyścigu antyków Londyn-Brighton.

 

 

 

 

fot. autor
fot. autor

Imponującą prezencję ma Panhard - Levassor U2 z 1907 r. (zdjęcie obok)
 z wyścigowym nadwoziem "Targa Florio". Tych aut powstało sześć, przetrwało jedno jedyne w Monte Carlo.

 

 

 

 

 

 

fot. autor
fot. autor

Humber z 1914 r. nazywa się Double Phaeton Beeston.

(zdjęcie obok)
 Ostatni człon nazwy to miejscowość, w której brytyjska firma produkowała najwytworniejsze modele, a bardziej popularne powstawały w Coventry.

 

 

 

 

 

fot. autor
fot. autor

Firma braci Bellanger
działała w podparyskim Neuilly w latach 1912-1925. Wielki automobil typ A1 z 1921 r.**(zdjęcie obok)**
z drewnianym szkieletem karoserii to teraz unikat.

W kategorii najbardziej prestiżowych limuzyn jest stado Rolls-Royce’ów, Bentleyów, Jaguarów czy Aston Martinów, ale za najbardziej okazałe auto uchodzi Hispano Suiza H6B z1928 r. (zdjęcie poniżej)
, w dobie międzywojennej symbol luksusu, doskonałości i niezawodności.

 

fot. autor
fot. autor

Sportowy kabriolet Cisitalia 202 SC z  1951 r. to upominek poddanych dla księcia Rainiera. Takim autem, lecz nie własnym, książę otwierał wyścig o Grand Prix Monaco w 1948 r. Ćwierć wieku temu poddani wyszukali identyczny wóz, poddali pieczołowitej renowacji i podarowali władcy.

 

Do ulubionych aut księżnej Gracji (tragicznie zmarłej Grace Kelly) należał Austin FX3 Taxicab - londyńska taksówka z 1952 r., którą księżna podróżowała z dziećmi na spacery lub zakupy.

 

fot. autor
fot. autor

Piękną prezencję ma Fiat 600 Jolly (zdjęcie obok)
 - specjalnie zbudowany przez firmę Ghia spacerowo-plażowy kabriolecik z dachem w formie baldachimu.

 

W kolekcji jest nawet prawdziwy, dwusuwowy Trabant!

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie