Muskularny jak Arnold

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Udostępnij:
Infiniti FX50S jest mocne, twarde i szybkie. Chociaż ma napęd 4x4, teren nie jest jego żywiołem.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Infiniti to luksusowa marka stworzona przez Nissana w 1988 r. jako reakcja na Lexusa należącego do Toyoty i Acurę, której właścicielem jest Honda. W naszym kraju oficjalne przedstawicielstwo Infiniti działa od jesieni 2008 r., a już może pochwalić się sukcesem. W maju najwięcej samochodów tej marki w Europie kupili… Polacy. Liczba 23 sprzedanych sztuk nie powala, ale wyprzedziliśmy Włochy (22 auta) i Hiszpanię (20 samochodów). Najchętniej wybieranym w Polsce modelem jest flagowy SUV - FX50S.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Powód? Pojazd wyróżnia się z grona aut rekreacyjno-terenowych tak, jak swego czasu Arnold Schwarzenegger wyróżniał się z grona innych kulturystów. Długa i szeroka maska, którą kierowca cały czas widzi kątem oka, szeroki rozstaw osi, krótkie zwisy i mocno ścięty tył sprawiają, że przymiotnik "muskularny" pasuje do FX50S jak ulał. Nie bez znaczenia są przy tym standardowo montowane 21-calowe alufelgi z niskoprofilowymi oponami 265/45R21.

Wnętrze przypomina to z SUV-ów Nissana - Murano i X-Traila. Nie zaskakuje stylistyką, ale wszystko jest pod ręką. Dzięki możliwości regulowania ustawień foteli w wielu płaszczyznach (łącznie z boczkami), z przodu siedzi się wygodnie. Z tyłu miejsca nie brakuje, ale o przestronności mówić raczej się nie da. Bagażnik nie jest pojemny - ma 410 l.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Najważniejszy w FX50S jest silnik. Uruchamiana przyciskiem benzynowa jednostka o pojemności 5 l ma moc 390 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Brzmi tak, jak V8 brzmieć powinno - gardłowo i nisko. Przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu spod maski dobiega ryk i samochód wyrywa do przodu. Pierwsza setka pojawia się na liczniku w 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Z silnikiem współpracuje 7-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów. Przełożenia można zmieniać ręcznie dźwignią lub łopatkami znajdującymi się przy kierownicy. Podczas redukcji biegów i wybierania wyższych odczuwalne są lekkie szarpnięcia. Kupując FX50S trzeba pogodzić się ze sporym zużyciem paliwa. Podczas jazdy w mieście zanotowaliśmy 19,6 l/100 km, a w trasie 11,7 l/100 km.

W aucie zastosowano układ ciągłej kontroli tłumienia, ze specjalnymi, elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. System zbiera dane m.in. o rodzaju nawierzchni i prędkości jazdy, dostosowując twardość zawieszenia do aktualnej sytuacji. Kierowca może wybrać przyciskiem tryb "Auto", w którym układ samodzielnie decyduje o pracy amortyzatorów lub "Sport", w którym zawieszenie maksymalnie się usztywnia. To drugie rozwiązanie warto się stosować jedynie na równych trasach, w przeciwnym wypadku komfort podróżowania znacznie cierpi.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

W standardowych warunkach napęd przekazywany jest na tylne koła. W zależności od potrzeb, np. wykrycia poślizgu, moc może zostać rozdzielona w stosunku 50:50 proc na przednią i tylną oś. Kierowca nie ma przy tym możliwości ingerowania w pracę układu. Mimo napędu 4x4 Infiniti nie jest terenówką.

FX50S ma skrętne tylne koła. Zakres jest co prawda dużo, dużo mniejszy niż w przypadku przedniej osi, ale kierunek jazdy udaje się zmienić szybciej, precyzyjniej i przy zachowaniu lepszej stabilności. Ustawienie kół z tyłu zależy o ruchów kierownicy i prędkości pojazdu i nie musi pokrywać się dokładnie z ustawieniem kół przednich.

Ciekawostką jest lakier, który producent zachwala jako samonaprawiający się. Specjalna, plastyczna żywica po podgrzaniu do wysokiej temperatury (np. na słońcu), wypełnia drobne zadrapania, które przestają być widoczne.

W opcji znajduje się pakiet multimedialny obejmujący kamery, które podczas parkowania dają panoramiczny (360 stopni) obraz przestrzeni wokół samochodu. Auto widzi się jak z lotu ptaka, co ułatwia zajęcie miejsca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie