Multivanem po śniegu i lodzie

Marek Loos
fot. Volkswagen
fot. Volkswagen
Najbardziej wszechstronny kierowca świata, uwieczniony w Księdze Rekordów Guinnessa - Austriak Gerhard Plattner, wyruszył 12 marca z norweskiego Hammerfest w swoją kolejną podróż.
fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Tym razem celem tego specjalisty od długich dystansów kierującego nowym VW Multivanem 4Motion było dotarcie do stolicy Senegalu - Dakaru. Chodziło o sprawdzenie w terenie samochodu, który wkrótce ma być produkowany.

Dla nowego Multivana z napędem na wszystkie koła, była to ostatnia próba wytrzymałości przed wjazdem na taśmy produkcyjne. Teraz model ten może się pochwalić efektownym rekordem. Po starcie w Hammerfest w Norwegii Austriak pokonał w ciągu 14 dni 10 941 kilometrów, przejeżdżając przez 15 krajów i docierając do senegalskiej metropolii - Dakaru. Obrana trasa wiodła przez Austrię, Liechtenstein, Szwajcarię, Włochy i Francję do Tarifa w południowej Hiszpanii. Z Tangeru prowadziła przez kilkaset kilometrów po nierównych, tłuczniowych drogach, aż do wydm w Mauretanii. Taki wyczyn nie udał się dotychczas żadnemu innemu samochodowi.

Austriacki kierowca specjalizujący się w długich dystansach świadomie wybrał senegalską stolicę jako metę testu wytrzymałości nowego T5 w wersji z napędem na wszystkie koła. Ponad połowa uczestników Rajdu Dakar nie docierała do celu rywalizacji.
Plattner przemierzał pokryte lodem i śniegiem drogi, jak również zamarznięte jezioro Inami. Po długiej jeździe z pełną prędkością na niemieckich autostradach nowy model miał okazję sprawdzić swoje umiejętności w austriackich i szwajcarskich Alpach. W Maroku, Mauretanii i Senegalu 4Motion zaskoczył nawet samego Plattnera:

- Chociaż auto było całkowicie załadowane zapasowym paliwem, trzema zapasowymi kołami, drabinami do jazdy po piasku oraz licznym sprzętem wideo i fotograficznym, tylko raz się zakopało. Z ciśnieniem w oponach zredukowanym do 2 barów Mutlivan 4Motion pokonał wielokilometrowe odcinki przez pustynię i pędził z prędkością 100 km/h po plaży w kierunku Dakaru - wspomina Plattner. Nowy VW z napędem na wszystkie koła potrzebował na pokonanie trasy przez wszystkie strefy klimatyczne i we wszystkich możliwych warunkach 14 dni i dotarł do Dakaru o trzy dni wcześniej, niż zwycięzca rajdu w 2004 roku. Samochód ten w takiej właśnie postaci będzie produkowany seryjnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty