Motoryzacyjna Polska

(mp)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Po naszych drogach jeździ 14,6 mln samochodów osobowych, do daje nam szóste miejsce w Europie. Najbardziej zmotoryzowane jest województwo mazowieckie, najmniej warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie.

Polska to jeden z bardziej znaczących regionów na motoryzacyjnej mapie Europy - wynika z raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Mamy jeden z największych parków samochodowych w Unii Europejskiej. Przy 14,6 mln aut plasujemy się za Niemcami, Włochami, Francją, Wielką Brytanią i Hiszpanią. Co 15 samochód, jeżdżący po unijnych drogach jest zarejestrowany w naszym kraju.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Pod względem liczby nowych rejestracji w ciągu roku zajmujemy ósmą pozycję. Zdecydowanym liderem z wynikiem ponad 3 mln sztuk są Niemcy. Polacy w 2008 r. zarejestrowali ponad 320 tys. nowych aut.

- Na tle innych europejskich krajów Polacy wypadają zdecydowanie poniżej średniej pod względem zakupu nowych samochodów. W Unii Europejskiej współczynnik sprzedaży na 1000 mieszkańców wynosi 30 sztuk, w Polsce - 7. Taka różnica wynika z braku rozwiązań legislacyjnych promujących zakup nowych samochodów, które zostały już zastosowane przez szereg państw, np. rozwiązań uzależniających opodatkowanie pojazdów od parametrów ekologicznych lub dopłat do zakupu nowych aut - tłumaczy Mirosław Michna z firmy analitycznej KPMG.

Najbardziej zmotoryzowanym rejonem kraju jest woj. mazowieckie. Po jego drogach jeździ ponad 3 mln pojazdów.  Ponad 2 mln aut jest w woj. śląskim, a trzecim w Polsce parkiem samochodowym może poszczycić się Wielkopolska - 2 mln sztuk.

Pod względem zagęszczenia samochodów wyróżniają się Mazowsze - 440 aut osobowych na 1000 mieszkańców, Wielkopolska - 438 i woj. opolskie - 414.

Najsłabiej zmotoryzowanymi obszarami kraju są to woj. warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie. W obydwu ilość samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców wynosi nieco ponad 330 sztuk. 

Z raportu PZPM wynika, że z możliwości sprowadzenia używanego samochodu korzystamy dużo częściej niż z zakupu nowego. W 2008 r. sprowadziliśmy rekordową ilość aut z "drugiej ręki" - 1,1 mln sztuk. Dla porównania popyt na nowe samochody wyniósł 320 tys. egzemplarzy.

- W porównaniu do 2007 r., w minionym roku potroiła się średnia wysokość podatku akcyzowego od sprowadzonego samochodu (1276 zł).  W dużym stopniu jest to efektem zmian w ustawie, które uregulowały zasady opodatkowania przywozu samochodów zza granicy - tłumaczy Jerzy Martini z kancelarii Baker&McKenzie.

Okazuje się, że nasze drogi należą do najniebezpieczniejszych w regionie. Co ósma ofiara wypadków w Unii Europejskiej ginie w Polsce. W ubiegłym roku w naszym kraju doszło do blisko 49 tys. wypadków. W ponad 70 proc. uczestniczyły wyłącznie samochody osobowe.

Najniebezpieczniejszymi województwami są łódzkie - ze wskaźnikiem 185,4 wypadków na 100 tys. mieszkańców, warmińsko-mazurskie (156,4) i mazowieckie bez Warszawy (154,8).

- Polska jest jednym z większych motoryzacyjnych rynków w regionie. Niestety, mamy jeden z najwyższych wskaźników wypadków na drogach, a nasz park samochodowy bardzo się starzeje. Obecnie ponad 2/3 samochodów na polskich drogach ma więcej niż 10 lat. Konieczne są zmiany legislacyjne promujące zakup nowszych, bardziej ekologicznych, a także bezpieczniejszych aut. - mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty