
Statystyki sprzedaży motorowerów w ubiegłym roku są dla producentów markowych pojazdów bezlitosne. Trzy pierwsze miejsca zajmuje produkcja tajwańsko-chińska. Zdecydowanym liderem z prawie 2 tysiącami sprzedanych motorowerów jest tajwański TGB, na drugiej pozycji uplasowało się również tajwańskie Kymco, które sprzedało

ponad tysiąc najmniejszych jednośladów. "Wielką trójkę" uzupełnia polska firma Szot-Motor, montująca skutery także z chińskich podzespołów (sprzedaż ubiegłoroczna to ponad 800 sztuk).
Honoru uznanych marek bronią jedynie Piaggio, Peugeot oraz Yamaha. Wielkość sprzedaży kształtowała się u nich na w miarę przyzwoitym poziomie (od 400 do ponad 700 sztuk).
W tym roku należy się spodziewać dalszej chińskiej ekspansji. Na rynku skuterów, których osiągi i stylistyka są bardzo zbliżone, o wyborze konkretnego modelu decyduje z reguły jego cena. Choć wszystkie jednoślady relatywnie tanieją, to za skutery "made in China" nadal

trzeba zapłacić nawet o połowę mniej.
Przyjrzyjmy się niezbyt licznym nowościom.
Skutery
Prawdziwym tegorocznym przebojem ma szansę stać się skuter JMStar JSD50-QT-12 - konstrukcja oczywiście chińska. Za jedyne 3,5 tys. zł otrzymamy nowoczesny czterosuw spalający jedynie 2 l benzyny na 100 km. Skuter wyróżniają spory zbiornik paliwa (4,2 l) i 12-calowe koła, znacznie lepiej sprawdzające się na dziurawych drogach niż "dziesiątki".

Nowości na ten rok przygotowało też kilku uznanych producentów. Honda proponuje model o nazwie Zoomer, realizujący zupełnie nową koncepcję budowy skuterów. Prawie zupełnie niezabudowany, bardziej przypomina jednoślad wojskowy. Napędza go nowoczesny silnik o mocy prawie 5 KM. Cena jest niestety mało atrakcyjna - 10,9 tys. zł.
Piaggio na ten rok przygotowało m.in. model Fly 50. Podstawową wersję napędza dwusuw o pojemności 49 ccm. Dla miłośników sportowej jazdy firma przygotowała nową

wersję modelu NRG, czyli NRG Power PJ. Skuter ten wyróżniają tarczowe hamulce oraz solidna rama i wzmocnione zawieszenie. Jego cena to 9,5 tys. zł. Już za 7 tys. zł kupimy nowy sportowy skuter Peugeota o nazwie Ludix. Ten model wyróżnia nowatorska stylistyka nadwozia. W ofercie znajdziemy 5 wersji z silnikiem 50 ccm i jedną z silnikiem 125 ccm.
Suzuki, chyba największy ubiegłoroczny przegrany na polskim rynku (tylko 60 sprzedanych motorowerów), przygotował na ten rok nową wersję skutera Katana. Model

oznaczono symbolem A 50. Za 7,8 tys. zł dostaniemy pojazd z bardzo nowoczesnym silnikiem.
Motorowery
Cenowy przebój tej kategorii to Moto-Bi Łoś - motorower nazywany easy riderem dla nastolatków. Ten wyglądający całkiem nieźle i stylowo pojazd kupimy już za 4,2 tys. zł. Jego znaki szczególne to wyciągnięty daleko widelec, podniesiona kierownica oraz nieszablonowy lakier. Dużo droższy jest hiszpański Rieju RS2 (14,1 tys. zł). Wyglądem przypomina prawdziwego ścigacza. Osiągi też ma całkiem niezłe - silnik o pojemności 49 ccm po odblokowaniu osiąga moc 10 KM. W swojej klasie nie ma konkurencji.
W klasie małych enduro ciekawą propozycję stanowi motorower Yamahy - DT 50R. Wyróżniają go dynamiczny silnik, sześciostopniowa skrzynia biegów, bardzo dobre hamulce i wytrzymała rama. Cena jak na produkty Yamahy jest umiarkowana - 11,9 tys. zł.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?