Najpotężniejszy ze stawki czterech. Ten mon- strualny chopper jest zbudowany od podstaw. |
Ten motocykl był już prezentowany. Jest wyjątkowo długi niski i opasły. |
Na pierwszy rzut oka nie widać, że w tym motocyklu zamontowano silnik V4 |
Bardzo ciekawy i schludnie wykonany chopper. Motocykl zachowany w ładnych proporcjach. Fot. Anna Arent |
Tego rodzaje motocykle budowane w zaciszu domowych garaży oparte są
głównie na silniku ZAZ Zaporożec 1200 ccm. Efekt końcowy zależy tylko od
wyobraźni ich twórców. Oponenci powiedzą: tym nie da się jeździć, ale właścicieli
cieszą niejednokrotnie bardziej niż najpiękniejsze motocykle salonowe.
Jak widać na zdjęciach, pomysły na maszynę marzeń są najróżniejsze. Wyglądające
bardziej lub mniej cywilizowanie jednoślady jednak jeżdżą i to całkiem
nieźle.
Skąd się biorą pomysły? Najczęściej to właśnie chęć posiadania ciężkiego
motocykla skłania konstruktorów do budowy jednośladu według własnego pomysłu.
Właściciel prezentowanego na pierwszym zdjęciu motocykla jeździł niegdyś
czeską Jawą. Jak mówi, zawsze miał pewien niedosyt mocy i pojemności, to
wpędzało go w motocyklowe kompleksy, więc zagrał ostro, tworząc swojego
monstera. Teraz trudno znaleźć motocykl dorównujący wymiarami jego pojazdowi,
a kompleksów gabarytowych mogą się nabawić właściciele salonowych, litrowych
V-twinów.
Opracowany przed kilkoma laty patent połączenia silnika ZAZ 1200 ze
skrzynią biegów z rosyjskich motocykli, rozpasał wyobraźnię motocyklistów.
To najczęściej alternatywa ciężkiego, jednak niekoniecznie drogiego w wykonaniu
i utrzymaniu, motocykla. Najwięcej trudności sprawia połączenie jednostki
napędowej ze skrzynią biegów. Jakość i trwałość zależy głównie od doboru
materiałów. Kłopotów dostarcza też wałek napędowy, który normalnie przekazuje
moc z rosyjskiego motocykla o pojemności 650 lub 750 ccm, w tych warunkach
musi sobie radzić z ponad litrową jednostką, generującą duży moment obrotowy.
Słabsze egzemplarze wałka po prostu pękają. Mimo wszystkich niedogodności,
jak wałek kardana czy regulacje archaicznego silnika, ładnie i dokładnie
wykonany motocykl zawsze będzie budził podziw, a wśród laików niedowierzanie
- jakim cudem motocykl ma samochodowy silnik.
W sprzedaży, w zależności od jakości wykonania i nowatorskości patentów
technicznych, motocykle z silnikiem ZAZ 1200 lub też spotykane z silnikiem
VW garbusa osiągają ceny od 3 tys. (zazwyczaj w trakcie budowy) do 10 tys.
zł.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?