Motocykle na prawo jazdy kategorii A1: używane i nowe. Poradnik

Karol Biela
Motocykle na kategorię A1: używane i nowe - poradnik
Motocykle na kategorię A1: używane i nowe - poradnik
Aktualnie mając 16 lat można ubiegać się o prawo jazdy kategorii A1. Po zdaniu egzaminu przychodzi czas na kupno motocykla. Podpowiadamy, jaki wybrać.
Motocykle na kategorię A1: używane i nowe - poradnik
Motocykle na kategorię A1: używane i nowe - poradnik

Prawo jazdy kategorii A1 uprawnia do kierowania jednośladem o pojemności skokowej silnika do 125 ccm i mocy nie przekraczającej 11 kW/15 KM.

Wymagany wiek do uzyskania tej kategorii wynosi 16 lat, ale kurs prawa jazdy kategorii A1 można rozpocząć już na trzy miesiące przed urodzinami. Aby przystąpić do szkolenia, należy uzyskać w starostwie numer PKK (Profil Kandydata na Kierowcę) oraz wybrać szkołę jazdy, która przygotuje kursanta do państwowego egzaminu.

Po zdaniu teorii i części praktycznej wystarczy tylko odwiedzić wydział komunikacji i mamy nasz wymarzony dokument w kieszeni. Wtedy przychodzi czas na kupno odpowiedniego dla nas motocykla, co czasem jest równie trudne jak zdobycie prawka.

Stara, czy nowa "125-ka"?

Jeżeli mamy spory zapas gotówki (bogaty wujek, oszczędności z wakacyjnej pracy itp.) to można pomyśleć o całkowicie nowym sprzęcie. Jednak zanim sprawdzimy, co można kupić za sporą sumkę warto się najpierw zastanowić, czy „nówka sztuka igła" to dobry pomysł na pierwszy motocykl. W końcu każda najmniejsza ryska na baku, czy błotniku boli trochę bardziej niż na tańszej o trzy razy „używce" z 2009 roku. Nie mówiąc już o stratach przy lekkim nawet szlifie.

Z drugiej strony kupno kilku- czy kilkunastoletniego motocykla wiąże się z o wiele większym ryzykiem. Chodzi tu nie tylko o kwestie związane z nabyciem kradzionego pojazdu, ale też o koszty, jaki trzeba ponieść, aby doprowadzić jednoślad do nienagannej kondycji technicznej (regulacja zaworów, wymiana opon itd.) nie wspominając o stanie wizualnym (np. lakier, naklejki, spinki owiewek). 

Nie zapominajmy także o tym, gdzie będziemy używali naszego motocykla. Czy będzie to głównie szosowy dwukilometrowy odcinek ze szkoły do domu i z powrotem itd.

W końcu sprawdźmy na forach internetowych dostępność części zamiennych (problemy z zamiennikami, drogie oryginalne części na które czeka się tygodniami), czy dane techniczne (masa, wysokość kanapy, pojemność zbiornika paliwa i spalanie), żeby potem nie mieć problemów np. z opanowaniem ważącej ponad 180 kilogramów Yamahy XL 125V Varadero.

Nowy motocykl do 125 ccm

Jeżeli mamy 18 800 złotych i marzy się nam mieć namiastkę prawdziwego sportowego motocykla to naturalnym wyborem powinna być Aprilia RS4 125 – następca kultowego już modelu RS 125. Ten chłodzony cieczą czterosuwowy singiel zasilany jest wtryskiem paliwa, co przy sześciobiegowej skrzyni i 17-calowych oponach pozwoli zasmakować już sporej dawki adrenaliny.

W sportowych „125" konkurencją dla RS4 może być Yamaha YZF-R125, której cena jest też nie mała (17 900 zł). Motocykl ten chwalony za niezawodność i dobre właściwości trakcyjne ma, tak jak Aprilia, 15-konny czterosuwowy silnik na wtrysku paliwa chłodzony cieczą.

Dla chcących wyróżnić się z tłumu ciekawą propozycją może być stojąca na 12-calowych kołach Honda MSX125, która debiutuje w tym sezonie na polskim rynku.

Maszyna będąca krzyżówką mini-bike'a i pełnowymiarowego naked'a napędzana jest niewysiloną jednocylindrową jednostka chłodzoną powietrzem o mocy 9,8 KM. MSX125 ma czterobiegową skrzynią biegów i manualne sprzęgło, co przy kompaktowych rozmiarach ułatwi szybkie pokonywanie zakorkowanych ulic. Motocykl wyceniono na 12 400 zł.

Dla fanów stylowych skuterów interesującą propozycją powinna być Vespa LX 125 3V za 16 390 zł. Ten stylizowany na lata 60' i 70' ubiegłego wieku sprzęt ma bezstopniową automatyczną przekłądnię CVT i 10-konny silnik z wtryskiem paliwa pochodzący od firmy Piaggio, która jest właścicielem marki Vespa.

Skuterem o już nowoczesnej stylizacji, ale i z ceną o 10 tys. mniejszą jest Kymco Agility City 125 4T, które wyceniono na 5 990 zł. W przypadku Vespy jej 11-calowe koło przednie i 10-calowe tylne nie gwarantuje takiego komfortu jazdy jak „16-ki" tajwańskiego maxiskutera. Tarczowe hamulce i fabryczny kufer centralny to dodatkowe atuty tego pojazdu.

Używany motocykl do 125 ccm

Fani sportowych jednośladów powinni szukać Aprili RS 125. Za jednoślad z 2007-2008 roku zapłacić musimy od 6 do nawet 9 tys. zł. Warto jednak pamiętać, że ostro katowane jednocylindrowe jednostki napędowe z zasilaniem gaźnikowym nie są wybitnymi okazami długiej żywotności (dwusuw), dlatego dobrze zweryfikować przebieg pojazdu.

Zobacz też: Sprawdź oferty sprzedaży motocykli o pojemności 125 ccm

Trzeba także pamiętać, że Aprilia RS 125 występowała w wersji „otwartej" (28-30 KM) i jako motocykl spełniający wymogi na kategorię A1.

W drugim przypadku obroty silnika nie powinny przekroczyć 8 tys. obr./min. Na serwisach aukcyjnych jest wiele maszyn w wersji „otwartej" (kręcą się powyżej 11 tys. obr./min.), ale w razie wypadku ubezpieczyciel może sprawdzić, czy jednoślad zarejestrowany jako „50-ka", nie jest w rzeczywistości „125-ką". Może w takim przypadku odmówić wypłaty odszkodowania, a my będziemy musieli np. płacić dożywotnią rentę osobie przez nas poszkodowanej.

Yamaha YZF-R125 to pojazd, który znalazł się już w części artykułu poświęconej nowym maszynom, ale mając 8-9 tysięcy można poszukać używanej sztuki. Za takie pieniądze powinien znaleźć się egzemplarz z 2008 a nawet 2009 roku.

Dla osób lubiących bardziej niż wyścigi wyjazd poza miasto dobrą propozycją jest Honda XL 125V Varadero. Motocykl stylizowany na większego brata, czyli model XL1000V Varadero wygląda już naprawdę jak w pełni dojrzała maszyna. Do napędu wykorzystano widlastą dwucylindrową jednostkę o mocy 15 KM, która współpracuje z pięciobiegową skrzynią.

Warto zainteresować się egzemplarzami wyprodukowanymi po 2007 roku, gdyż są one już zasilane wtryskiem paliwa PGM-FI.

Mniejsi posturą i amazonki powinny się zastanowić nad tą propozycją, bo gotowy do trasy pojazd (paliwo i płyny) waży przeszło 187 kilogramów. 

Karol Biela

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty