Motocykle i skutery - o czym pamiętać przed zimowym postojem. FOTO

Karol Biela
Motocykle i skutery - o czym pamiętać przed zimowym postojem. FOTO
Motocykle i skutery - o czym pamiętać przed zimowym postojem. FOTO
Udostępnij:
Dłuższy zimowy postój motocykla czy skutera warto poprzedzić starannym serwisem poszczególnych części. Podpowiadamy, o czym trzeba pamiętać.
Motocykle i skutery - o czym pamiętać przed zimowym postojem. FOTO
Motocykle i skutery - o czym pamiętać przed zimowym postojem. FOTO

Oto kilka wskazówek, które sprawią, że wiosenne rozpoczęcie sezonu będzie bezproblemowe:

1. Serwis motocykla przed zimowaniem

Zanim nasz motocykl lub skuter spocznie na długie miesiące w głębi garażu, powinniśmy wcześniej wykonać odpowiedni serwis.

Jeżeli jednoślad będzie stał na zewnątrz lub w nieogrzewanym garażu, gdzie temperatura może spaść poniżej zera, trzeba pomyśleć o wymianie oleju w lagach. Stary płyn wewnątrz goleni najprawdopodobniej zawiera wodę, która może zamarznąć i uszkodzić całą konstrukcję. To samo tyczy się silników chłodzonych cieszą.

Poza tym specjaliści zalecają wymianę starego oleju – oczywiście wraz z filtrem. Jest to o tyle istotne, gdyż stary olej zawiera w sobie substancje działające niekorzystnie np. na uszczelki. Poza tym zakup kilku litrów oleju i filtra w okresie jesienno-zimowych wyprzedaży może przynieść nam oszczędność kilkudziesięciu złotych.

Warto także przedmuchać sprężarką (nigdy do wewnątrz komory spalania) filtr powietrza, a jeżeli jest już mocno zabrudzony lub stary, trzeba go wymienić, aby już po zimowych leżach nie marnować czasu i pogody na serwisowanie motocykla.

Oprócz tego dobrze jest sprawdzić świece zapłonowe. Nie jest do duży wydatek, a dzięki temu będziemy mieli pewność, że iskra po długim postoju będzie odpowiednia i silnik uruchomi się bez problemów.

Zobacz także: Przygotowanie motocykla do zimy - FOTOPORADNIK

2. Zbiornik paliwa zatankować do pełna

Kolejnym zalecanym krokiem jest zatankowanie pod korek naszej maszyny. Podczas długotrwałego postoju w pustym zbiorniku może dochodzić do korozji ścian bocznych zbiornika w skutek skraplania się pary wodnej. Dlatego, aby uchronić bak od rdzewienia należy zatankować maksymalnie nasz motocykl.

W silnikach z gaźnikami trzeba przestawić zawór paliwa na pozycję „off”. Oprócz tego zaleca się dodatkowo spuszczenie benzyny w gaźnikach poprzez odkręcenie korków spustowych.

3. Akumulator wyjąć i przechowywać w ciepłym miejscu
   
Jeżeli chcemy wydłużyć maksymalnie okres używania baterii w naszym motocyklu i skuterze powinniśmy odłączyć nasz akumulator od klem i pozostawić go w ciepłym i suchym pomieszczeniu. Wcześniej jednak można przemyć delikatnie obudowę baterii letnią wodą z małym dodatkiem mydła. Ewentualne ślady korozji trzeba zetrzeć papierem ściernym.

Aby akumulator był długo w dobrej kondycji należy sprawdzić stan elektrolitu. Jeżeli spadnie poniżej wyznaczonej linii, należy uzupełnić poziom wodą destylowaną. Raz na tydzień można podłączyć baterię do motocykla i uruchomić silnik, lekka podładowując akumulator.

Innym sposobem jest zakup ładowarki motocyklowej oraz podpięcie jej do akumulatora, która może być podłączona do sieci elektrycznej przez cały okres zimowania maszyny. Ładowarka automatycznie będzie doładowywała baterię bez ryzyka przeładowania.

4. Dokładnie umyj motocykl

Koniec sezonu to dobry moment na dokładne umycie naszej maszyny. Tym bardziej warto to zrobić przed zimą, aby podczas długich tygodni w zakamarkach naszego bike’a nie zaczęła tworzyć się rdza lub odbarwienia na lakierze. Trzeba jednak uważać na myjkę pod ciśnieniem i nie kierować jej bezpośrednio w okolicę przewodów i urządzeń typu chłodnica, łożyska itp.

Po wymyciu motocykla należy dokładnie go wypolerować. Przy okazji wykonywania tej czynności warto przyjrzeć się poszczególnym elementom motocykla, zwracając uwagę na ewentualne pęknięcia czy korozję czy stan zużycia opon.

REKLAMA

zobacz także:
Akumulatory regiomoto.pl - akumulatory i części samochodowe, sklep internetowy

5. Zakonserwuj plastikowe i gumowe części

Kiedy już wypolerujemy wszystkie lakierowane elementy powinniśmy poświęcić trochę czasu na zabezpieczenie plastikowów i gumowych części. Można do tego użyć specjalnych preparatów samochodowych przeznaczonych do czyszczenia deski rozdzielczej i smarowania uszczelek.

Po kontakcie z wodą zaleca się nasmarowanie olejem elementów ruchomych motocykla (mechanizm dźwigni zmiany biegów, hamulca nożnego, podnóżka bocznego czy centralnego itp.)

6. Wyczyść i nasmaruj łańcuch

Aby maksymalnie wydłużyć żywot naszego łańcuch należy na czas dłuższego postoju dokładnie go wyczyścić specjalnym sprejem lub naftą.

Następnie smarujemy łańcuch sprawdzając przy okazji

7. Odpowiednie ciśnienie w oponach

Przed wielomiesięcznym garażowaniem należy dopompować ogumienie do zalecanego przez producenta poziomu

Przy okazji warto rzucić okiem na stan bieżnika oraz poszukać ewentualnych pęknięć i rys, które mogły się pojawić w trakcie sezonu. Jeżeli wysokość bieżnika z przodu ma mniej niż 1,6 mm oraz 2,0 mm z tyłu należy zacząć rozglądać się za nowym kompletem opon.

8. Ustaw motocykl na centralnej podstawce

Kiedy jednoślad stoi nieruchomo dłuższy okres może dojść do zdeformowania opon oraz „poddaniu się” zawieszenia.

Dlatego na czas zimowych leży powinniśmy ustawić motocykl na centralnej podstawce, jeżeli nasza maszyna nie jest wyposażona w ten element, można zakupić podstawkę pod motocykl.

Podstawkę można zastosować także przy przednim kole, chociaż taką samą funkcję pełnić może skrzynka po piwie lub pieniek drzewa. W motocyklach crossowych świetnie sprawdza się centralny stojak, który odrywa jednocześnie przednie i tylne koło od podłoża.

9. Zabezpiecz układ wydechowy

Aby poczas zimowego postoju nic nie dostało się do środka tłumika (liście, pająki, śrubka), należy zatkać dziurę końcówki układu wydechowego. Wykorzystać do tego można zwykłą torebkę foliową oraz gumkę recepturkę.

10. Przykryj motocykl pokrowcem

Już za kilkadziesiąt złotych można kupić specjalny motocyklowy pokrowiec zapewniający ochronę przed promieniami słonecznymi, kurzem czy wodą.

Trzeba jednak pamiętać o odpowiednim rozmiarze, gdyż na rynku dostępne są pokrowce o różnej wielkości (M, L, XL).

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Mega

Mega Zestaw Narzędzi 144Elem. 58144

343,33 zł176,95 zł-48%
miejsce #2

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #3

Knipex

Wiha zestaw Best-of VDE, 12 szt. 36389

989,00 zł873,04 zł-12%
miejsce #4

Makita

Makita Zestaw narzędzi P-90532

676,99 zł635,79 zł-6%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie