Inwestycja, czyli budowa wspomnianego wiaduktu, jest częścią dużej miejskiej inwestycji określanej mianem małej obwodnicy Koszalina. Chodzi o odcinek łączący ul. Słowiańską ze Szczecińską. W sumie 2,4 kilometra. W ramach zlecenia Mostostal ma tu do wykonania nie tylko 100-metrowy wiadukt, ale także przebudowę ul. Słowiańskiej i budowę nowego ponad kilometrowego odcinka drogi, ścieżki rowerowej.
Do tego kanalizację, przebudowę skrzyżowania Lechicka - Słowiańska oraz dobudowanie wjazdu na skrzyżowanie Szczecińska - Syrenki. - Co do montażu wiaduktu, to ciekawostką jest fakt, że jego ogromne elementy - każdy po 18 ton - są zwożone do nas z południa Polski. A montaż będzie konieczny w późnych godzinach wieczornych z uwagi na to, by nie utrudniać ruchu kolejowego - mówi Robert Grabowski, rzecznik ratusza.
Przypomnijmy, cała mała obwodnica (określana też jako ring albo pierścień drogowy Koszalina) ma być wpisana w istniejące już ulice: Jana Pawła II - Orląt Lwowskich - Traugutta - 4 Marca i dalej ma się łączyć z nowym odcinkiem biegnącym od 4 Marca przez Gnieźnieńską do Połczyńskiej, przez Słowiańską, Lechicką (tu wiadukt nad przejazdem kolejowym), Szczecińską, BoWiD, Morską do Władysława IV.
Fragment łączący ul. 4 Marca przez ul. Gnieźnieńską, ul. Połczyńską z ul. Słowiańską - realizuje Strabag (wartość prac to 15 mln zł). Ten, który biegnie w stronę ul. Szczecińskiej - Mostostal. Natomiast odcinek od ul. BoWiD do Władysława IV to zadania, które realizuje Eurovia SA Bielany Wrocławskiego , za 40 mln złotych.
Całość, razem z chodnikami i ścieżkami rowerowymi na całym przejeździe, ma być gotowa w listopadzie 2014 roku. Cała trasa, ktora została podzielona trzy etapy, to koszt ok. 100 mln złotych.
A co dużą obwodnicą miasta na trasie Koszalin - Sianów, w ramach przebudowy drogi krajowej nr 6?
Została w końcu podpisana umowa z wykonawcą dokumentacji. Stanęło na innej firmie, niż wybrano wcześniej. Jak już pisaliśmy, jedna z firm, które stanęły do przetargu, oprotestowała rozstrzygnięcie. Sprawą zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza. Ta uznała rację firmy Sudop. GDDKiA wystąpiła z kolei do sądu. I ten podtrzymał decyzję KIO.
Kwestią sporną, przypomnijmy, stało się wadium. Wniosła je firma Sudop Praga, a do przetargu stanęła firma Sudop Polska. Przy wpłacie nie było wskazania, kogo dotyczy. Stąd GDDKiA uznała, że wadium nie zostało poprawnie złożone i nie zabezpieczało interesów zamawiającego. Oferta została odrzucona.
Dodajmy, że wcześniej przez GDDKiA zostało wybrane konsorcjum spółek WBP Zabrze i PxM Projekt Południe z Krakowa, które jako następne w kolejności (po odrzuconych ofertach) proponowało najtańszą ofertę (2,31 mln zł). Zakładano, że umowa będzie podpisana w styczniu. Protest firmy Sudop pokrzyżował plany. Teraz dokumentacja ma powstać za 1,9 mln złotych. Firma ma na to rok. Dopiero wtedy zostanie ogłoszony przetarg na budowę. A kiedy ruszy budowa obwodnicy? Jak będą pieniądze, a te mają pochodzić z puli funduszy unijnych na lata 2014 - 2020. A więc prawdopodobnie w 2014, i potrwa 2 lata.
autor: Marzena Sutryk / gk24.pl
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?