Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Monte Carlo 2020. Wystartował najstarszy rajd świata

Tomasz Szmandra (AIP)
Najstarszy rajd na świecie już tradycyjnie rozpoczyna Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata (WRC). Zarówno 88. Edycja alpejskiego klasyka, jak i cały sezon zapowiadają się niezwykle interesująco za sprawą sporych zmian w składach zespołów fabrycznych. Fot. materiały prasowe Rajdu Monte Carlo
Najstarszy rajd na świecie już tradycyjnie rozpoczyna Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata (WRC). Zarówno 88. Edycja alpejskiego klasyka, jak i cały sezon zapowiadają się niezwykle interesująco za sprawą sporych zmian w składach zespołów fabrycznych. Fot. materiały prasowe Rajdu Monte Carlo
Najstarszy rajd na świecie już tradycyjnie rozpoczyna Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata (WRC). Zarówno 88. Edycja alpejskiego klasyka, jak i cały sezon zapowiadają się niezwykle interesująco za sprawą sporych zmian w składach zespołów fabrycznych.

Przed nowym sezonem najgłośniej komentowano przejście aktualnego mistrza świata Otta Tanaka do Hyundaia. W ubiegłym roku Estończyk w znakomitym stylu zdobył mistrzowską koronę, ale ostatecznie jego miejsce w zespole Toyota Gazoo Racing WRT zajął pięciokrotny mistrz świata, Sebastien Ogier. Francuz został „na lodzie” po zaskakującej decyzji Citroena o rezygnacji ze startów w WRC, a takiej okazji szef zespołu Toyoty, Tommi Mäkinen, nie mógł przepuścić. Na starcie w Monako barw japońskiego teamu bronią także młode talenty, czyli Elfyn Evans i Kalle Rovanpera. Z kolei Hyundai Shell Mobis World Rally Team skompletował w swoim składzie same gwiazdy, angażując obok Tanaka, bardzo szybkiego Thierry’ego Neuville’a oraz dziewięciokrotnego mistrza świata Sebastiena Loeba, który razem ze swoim pilotem Danielem Eleną wygrywał tan kultowy rajd aż siedmiokrotnie.

Najstarszy rajd na świecie już tradycyjnie rozpoczyna Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata (WRC). Zarówno 88. Edycja alpejskiego klasyka, jak i cały
Najstarszy rajd na świecie już tradycyjnie rozpoczyna Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata (WRC). Zarówno 88. Edycja alpejskiego klasyka, jak i cały sezon zapowiadają się niezwykle interesująco za sprawą sporych zmian w składach zespołów fabrycznych.

Fot. materiały prasowe Rajdu Monte Carlo

Teoretycznie najsłabszy skład ma trzeci z zespołów wystawiających samochody klasy WRC, czyli M-Sport Ford World Rally Team. W zespole Malcolma Wilsona znaleźli się: Teemu Suninen, Gus Greensmith oraz mistrz Europy (2014 r.), mistrz świata WRC 2 (2016) i triumfator Rajdu Polski (2012) – Esapekka Lappi. 29-letni Fin swoje największe sukcesy odniósł startując w zespole Škoda Motorsport, który co prawda jako team nie bierze udziału w tegorocznym Rajdzie Monte Carlo, ale wspiera załogi w silnie obsadzonej kategorii WRC 3. A na starcie w Monako pojawiło sią aż osiem rajdowych Fabii. Warto przypomnieć, że ubiegły rok w sportach motorowych był dla Škody wyjątkowo udany i obfitujący w liczne sukcesy. Dzięki wygranej załogi Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen oraz punktom zdobytym przez Jana Kopeckiego i Jana Hlouška, zespół Škoda Motorsport triumfował w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata kategorii WRC 2 Pro. Natomiast Pierre-Louis Loubet i Vincent Landais, za kierownicą bliźniaczej Fabii R5 evo, zdobyli tytuł w kategorii WRC 2 dla zespołów prywatnych. Należy też dodać, że czeska marka wywalczyła również mistrzostwo Polski, za sprawą załogi Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk.

W tym roku przez 4 dni trwania Rajdu Monte Carlo zawodnicy mają do pokonania 16 odcinków specjalnych, których łączna długość wynosi 304,28 km. Po czwartkowej ceremonii startu w Monako kierowcy rywalizowali na dwóch nocnych odcinkach: Malijai - Puimichel (17,47 km), który ostatnio był w programie rajdu w 1994 r.,  oraz Bayons - Breziers (25,49 km). W piątek przewidziano trzy dwukrotnie przejeżdżane oesy Curbans - Venterol (20,02 km), St-Clement-sur-Durance - Freissinieres (20,68 km) i Avancon - Notre-Dame-du-Laus (20,59 km). Natomiast na sobotę i niedzielę zaplanowano dwa powtarzane oesy. W sobotę będą to próby St-Leger-les-Melezes - La Batie-Neuve i La Breole - Selonnet (20,73 km). Natomiast w niedzielę bez pomocy serwisu załogi zmierzą się na odcinkach La Bollene-Vesubie - Peira-Cava (18,41 km) z prawdziwą ikoną tego rajdu – przełęczą Col de Turini oraz na dodatkowo punktowanym La Cabanette - Col de Braus (13,36 km). Pierwsza załoga spodziewana jest na mecie 88. Rajdu Monte Carlo, zlokalizowanej podobnie jak start, na Quai Albert 1er  w Monako w niedzielę o 15.00.

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty