Mój drogi kluczyk

Grzegorz Burda
Kluczyk do samochodu to już nie tylko kawałek metalu. W erze elektroniki metalowa część stanowi jedynie dodatek lub w ogóle jej nie ma. Klucz to również nadajnik immobilizera i pilot centralnego zamka. Dorobienie go nie jest łatwe i sporo kosztuje.

Kluczyk do samochodu to już nie tylko kawałek metalu. W erze elektroniki metalowa część stanowi jedynie dodatek lub w ogóle jej nie ma. Klucz to również nadajnik immobilizera i pilot centralnego zamka. Dorobienie go nie jest łatwe i sporo kosztuje.

 

Kiedy potrzebny jest nam kluczyk do stacyjki malucha, wystarczy udać się do najbliższego punktu i dorobić sobie nowy. To cała procedura i można już uruchomić silnik. Natomiast w nowych samochodach nie jest już tak łatwo.

Fot. Hella
Fot. Hella

 

W kluczyku wmontowany jest również nadajnik immobi­lizera oraz pilot centralnego zamka. Niektóre modele aut nie mają nawet klasycznego kluczyka i do otwierania drzwi oraz uruchamiania silnika służy specjalna krata, której często nie trzeba nawet wyjmować z kieszeni.

 

To z pewnością ułatwia życie, ale jest i druga strona medalu. Taki kluczyk kosztuje sporo, a dorobienie go nie jest łatwe. Po pierwsze, wzór klucza jest skomplikowany.

 

Najbardziej rozpowszechnione są klucze z nacięciem po obu stronach i frezowane, w których wgłębienie o skomplikowanym kształcie jest wykonane w płaskowniku. Ale większym problemem jest nadajnik immobilizera, któremu trzeba przypisać odpowiedni kod, aby móc uruchomić silnik. Takie klucze bardzo rzadko udaje się kupić w ciągu jednego dnia. Ponadto w wielu samochodach, aby zaprogramować nowy kluczyk, konieczny jest chociaż jeden stary lub specjalny tzw. klucz uczący.

 

W przypadku zgubienia wszystkich egzemplarzy można zamówić nowy kluczyk, ale konieczny jest kod, najczęściej wytłoczony na specjalnej blaszce. Niestety, większość samochodów z drugiej ręki

Fot. Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda

takiego kodu nie posiada. W takiej sytuacji trzeba wymienić zamki. 

 

Zakup nowoczesnego klucza, niezależnie od marki auta, sporo też kosztuje (nawet kilkaset złotych) i może długo trwać. Warto więc zawsze mieć dwa komplety kluczy, gdyż w przypadku zgubienia jednego, łatwo i, co najważniejsze, w miarę tanio będzie można dorobić drugi.

 

Każda firma stosuje własny system dystrybucji kluczy i zabezpieczeń, więc czas sprowadzenia i sposób programowania klucza jest różny. Na przykład w Hondzie Civic z końca lat 90. nie wystarczy tylko stary klucz. Konieczny jest jeszcze specjalny klucz uczący, bez którego nie można zaprogramować nowego.

 

Wymiana kompletu zamków to niestety droga przyjemność i może kosztować w niektórych modelach nawet 4,5 tys. zł. Dobre i tanie rozwiązanie stosuje Peugeot. W przypadku zgubienia karty do programowania klucza potrzebny kod można otrzymać w serwisie za niewielką opłatą

Fot. Hella
Fot. Hella

(50-90 zł). Natomiast w Mercedesie zamawia się elektroniczny klucz pod konkretny samochód i trwa to do 7 dni. Można również kupić tzw. surowy klucz. Tak jest szybciej, ale musimy dopłacić za jego zaprogramowanie.

 

Kodowanie czy kopiowanie?

Każdy klucz elektroniczny wymaga programowania, czyli wprowadzenia kodu zgodnego z komputerem. Tylko wówczas można uruchomić silnik.

 

Taką usługę najlepiej wykonać w ASO, ponieważ w punktach usługowych, do nowego klucza zostanie wgrany taki sam kod jak w starym kluczu, czyli będzie to jego kopia. Nie jest to przeszkodą jeśli mamy wszystkie klucze i dorabiamy kolejny. Problem pojawia się w przypadku kradzieży. Aby złodziej nie uruchomił silnika trzeba zmienić kod, a to może zrobić tylko ASO, ponieważ konieczne jest odpowiednie przeprogramowanie komputera. 

 

Ceny wybranych kluczyków w ASO

 

Marka i model

Cena klucza (zł)

Koszt programowania (zł)

Renault Megane I

350

550 (z pilotem)

100

Renault Laguna II

500

100

Honda Civic 5D ’96

120

330 (pod numer klucza)

85

Honda Accord '06

750

85

Toyota Avensis

270

100

Seat Toledo III

270

520 (pod numer klucza)

70

Ford Focus I

130

130

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Raven

Raven Style Pink 20/21

659,00 zł

kup najtaniej

Roces

Roces Paradise Lama Czarne 450635 02

219,98 zł

kup najtaniej

Uvex

Uvex Fierce Czarny 18/19

279,82 zł

kup najtaniej

Fischer

Fischer Rc4 60 Jr Junior 18/19

449,00 zł

kup najtaniej

Livall

Livall Rs1

697,11 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie