Mniejszy brat Q7

(mp)
Audi zaprezentowało model Q5. To kolejny po Q7 samochód terenowo-rekreacyjny niemieckiego producenta.

 

Q5 ma 463 cm długości, 188 cm szerokości i 165 cm wysokości. Jest więc krótsze od Q7 aż o 45,6 cm, węższe o 10,3 cm i niższe o 8,7 cm. Rozmiarami przypomina BMW X3 i Volvo XC60, z którymi będzie rywalizowało na rynku.

Fot. Audi
Fot. Audi

 

Pojemność bagażnika Q5 wynosi 540 l i można ją zwiększać do 1560 l składając tylną kanapę. Ponadto pod podłogą przestrzeni bagażowej znajduje się dodatkowy schowek na mniejsze przedmioty.

 

Jako opcję Audi oferuje tzw. tylną kanapę "plus", którą można przesuwać do przodu i do tyłu o 10 cm. Jest ona wyposażona w otwór, co w połączeniu z dostępnym opcjonalnie przednim fotelem pasażera z możliwością składania oparcia pozwala przewozić długie przedmioty, takie jak deska surfingowa czy narty. Na życzenie dostarczany jest uchwyt na napoje, który chłodzi lub podgrzewa umieszczone w nim pojemniki.

 

Audi Q5 jest wyposażone seryjnie w elektromechaniczny hamulec postojowy, inteligentny kluczyk z chipem, automatyczną klimatyzację i wyświetlacz, na którym pokazywany jest m.in. optymalny w danym momencie bieg.

 

Za dopłatą w Q5 dostępny będzie system Audi drive select, sterujący (w zależności od wersji) m.in. zawieszeniem i układem kierowniczym. Wciskając odpowiedni przycisk kierowca wybiera

Fot. Audi
Fot. Audi

jeden z trzech trybów pracy systemu: comfort, dynamic lub automatic. Zmieniają one twardość zawieszenia (dzięki elektronicznej regulacji amortyzatorów) oraz sposób działania układu kierowniczego dostosowującego się do prędkości jazdy. Przy parkowaniu manewrowanie wymaga użycia niewielkiej siły, natomiast przy dużych prędkościach wspomaganie jest mniej czułe.

 

Q5 dostępne będzie początkowo z trzema silnikami: dwoma wysokoprężnymi i jednym benzynowym. Diesle to 2,0 l o mocy 170 KM i 3,0 l V6/240 KM. Słabsza jednostka pozwala na osiągnięcie SUV-a Audi do setki w 9,5 s i rozwinięcie 204 km/h. Mocniejsza rozpędza Q5 od 0 do 100 km/h w 6,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h.

Fot. Audi
Fot. Audi

 

Jednostką benzynową jest turbodoładowane 2.0 TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwijające moc 211 KM. Na przyspieszenie do 100 km/h z tym silnikiem Audi Q5 potrzebuje 7,2 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h.

 

Słabszy silnik wysokoprężny będzie standardowo oferowany z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów, a pozostałe z 7-biegową przekładnią zautomatyzowaną. Może ona pracować w trybie automatycznym lub manualnym, w którym kierowca zmienia biegi za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy.

 

Skrzynia ta wykorzystuje podwójne sprzęgło, w którym jedna tarcza sprzęgłowa "obsługuje" biegi nieparzyste, a druga - biegi parzyste wraz ze wstecznym. Cechą charakterystyczną pracy tej przekładni jest to, że stale włączone są dwa biegi - jeden, który aktualnie przenosi napęd, a drugi

Fot. Audi
Fot. Audi

- czeka "w pogotowiu". Gdy jedziemy na trzecim biegu układ elektroniczny przewiduje, w zależności od prędkości jazdy czy obrotów silnika, włącznie następnego biegu np. czwartego. Skraca to czas przełożeń.

 

Napęd w nowym SUV-ie Audi przekazywany jest stale na cztery koła. Na suchej nawierzchni na 40 proc. mocy trafia na przednią oś, a 60 proc. na tylną. Kiedy system wykryje poślizg kół, tak dobiera rozkład sił, aby zapobiec utracie przyczepności, przy czym na przednie koła może trafiać maksymalnie do 65 proc. mocy, a na tylne do 85 proc.

 

Dzięki krótkiemu zwisowi przedniemu kąt najazdu/zjazdu wynosi 25 stopni, a kąt rampowy, dla którego najważniejszy jest rozstaw osi - 17,5 stopnia. Prześwit poprzeczny to

20 cm, a głębokość brodzenia 50 cm.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty