Nie tylko w Polsce zmniejsza się popyt na nowe samochody osobowe. Sprzedaż aut spada także w Europie.
Z raportu stowarzyszenia branży motoryzacyjnej ACEA wynika, że w lutym na Starym Kontynencie właścicieli znalazło 1,1 mln pojazdów. To o 4,1 proc. mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Od stycznia do końca lutego sprzedaż wyniosła 2,2 mln egzemplarzy co oznacza spadek o 2,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2004 r.
Najchętniej kupowanymi przez Europejczyków samochodami osobowymi okazały się auta marki Renault. Sprzedano ich niemal 240 tys. Na drugiej pozycji uplasował się Volkswagen - 201 tys. egzemplarzy, a na trzeciej Opel/Vauxhall, którego pojazdy kupiło 199 tys. klientów.
Największy wzrost sprzedaży zanotowała Dacia. Wynik 4 174 proc. to efekt wprowadzenia na rynek w drugiej połowie 2004 r. modelu Logan. Pod względem dynamiki sprzedaży wyróżniają się także drogie auta sportowe i luksusowe. Bentley i Lamborghini sprzedały w styczniu i lutym o 90 proc. więcej aut niż w tym samym okresie 2004 r., a Ferrari i Maseratti o 82 proc.
Znacznie, bo o niemal 24 proc. spadła sprzedaż Jaguara. Mniej nabywców znalazły także samochody MG Rovera i Fiata - spadek o 20 proc.
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych na rynkach Europy:
Koncern i marka | Udział w rynku (%) | Sprzedane egzemplarze | Zmiana (%) | ||
styczeń-luty 2005 | styczeń-luty 2004 | styczeń-luty 2005 | styczeń-luty 2004 | styczeń-luty 2005/2004 | |
Wszystkie | 100 | 100 | 2 274 105 | 2 328 189 | - 2,3 |
VW Group | 17,5 | 17,5 | 398 365 | 408 572 | - 2,5 |
Volkswagen | 8,8 | 9,3 | 200 916 | 217 587 | -7,7 |
Audi | 3,8 | 3,5 | 86 153 | 80 421 | + 7,1 |
Seat | 2,4 | 2,4 | 54 846 | 55 680 | - 1,5 |
Skoda | 2,5 | 2,3 | 55 829 | 54 558 | + 2,3 |
Bentley i Lamborghini | 0,0 | 0,0 | 621 | 326 | + 90,5 |
PSA Group | 14,9 | 14,9 | 338 515 | 347 390 | - 2,6 |
Peugeot | 7,9 | 8,1 | 180 143 | 187 766 | - 4,1 |
Citroen | 7,0 | 6,9 | 158 372 | 159 624 | - 0,8 |
FORD Group | 10,7 | 11,1 | 244 186 | 258 880 | - 5,7 |
Ford | 8,3 | 8,8 | 189 818 | 204 991 | - 7,4 |
Volvo | 1,7 | 1,5 | 37 985 | 35 751 | + 6,2 |
Land Rover | 0,5 | 0,4 | 10 505 | 10 421 | + 0,8 |
Jaguar | 0,3 | 0,3 | 5 878 | 7 717 | - 23,8 |
Renault | 10,6 | 10,3 | 240 480 | 239 036 | + 0,6 |
Renault | 10,5 | 10,3 | 239 186 | 239 005 | + 0,1 |
Dacia | 0,0 | 0,0 | 1 294 | 31 | + 4 174 |
GM Group | 10,3 | 9,7 | 234 202 | 226 415 | + 3,4 |
Opel/Vauxhall | 8,8 | 8,3 | 199 497 | 193 086 | + 3,3 |
Chevrolet | 1,1 | 1,0 | 24 208 | 22 773 | + 6,3 |
Saab | 0,4 | 0,4 | 9 737 | 10 103 | - 3,6 |
GM (US) | 0,0 | 0,0 | 760 | 453 | + 67,8 |
FIAT Group | 7,6 | 9,1 | 173 457 | 210 945 | - 17,8 |
Fiat | 5,5 | 6,7 | 125 642 | 156 788 | - 19,9 |
Lancia | 1,0 | 1,0 | 22 793 | 23 836 | - 4,4 |
Alfa Romeo | 1,0 | 1,3 | 24 059 | 29 792 | - 19,2 |
Ferrari i Maserati | 0,0 | 0,0 | 963 | 529 | + 82,0 |
Toyota i Lexus | 5,7 | 5,8 | 129 314 | 135 794 | - 4,8 |
DaimlerChrysler | 5,6 | 5,8 | 127 169 | 133 956 | - 5,1 |
Mercedes-Benz | 4,1 | 4,5 | 94 071 | 104 510 | - 10,0 |
Smart | 0,9 | 0,7 | 21 117 | 15 771 | + 33,9 |
Chrysler | 0,5 | 0,6 | 11 981 | 13 676 | - 12,4 |
BMW Group | 4,6 | 4,0 | 103 691 | 92 908 | +11,6 |
BMW | 3,8 | 3,2 | 86 904 | 73 835 | + 17,7 |
Mini | 0,7 | 0,8 | 16 787 | 19 073 | - 12,0 |
Nissan | 2,1 | 2,5 | 48 000 | 58 093 | - 17,4 |
Hyundai | 2,0 | 2,0 | 45 755 | 46 778 | - 2,2 |
Mazda | 1,7 | 1,8 | 37 782 | 41 477 | - 8,9 |
Honda | 1,6 | 1,4 | 35 432 | 32 374 | + 9,5 |
Kia | 1,4 | 0,8 | 30 775 | 18 914 | + 62,7 |
Suzuki | 1,2 | 1,2 | 28 302 | 28 095 | + 0,7 |
Mitsubishi | 0,9 | 0,8 | 20 271 | 18 780 | + 7,9 |
MG Rover Group | 0,6 | 0,7 | 13 049 | 16 333 | - 20,1 |
Pozostałe | 1,1 | 0,6 | 25 360 | 13 476 | ++ |
Źródło: ACEA
ACEA to organizacja zrzeszająca 13 producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW AG, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto SPA, Ford of Europe Inc., General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej.
ACEA reprezentuje interesy producentów aut w kontaktach z organami Unii Europejskiej. Bezpośrednio uczestniczy w procesie tworzenia prawa europejskiego. Przygotowuje także ekspertyzy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego, które powstają na użytek podmiotów Unii Europejskiej, a także innych organizacji i przedsiębiorstw.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?