Mniejsza sprzedaż

(mp)
Fot. Robert Kwiatek
Fot. Robert Kwiatek

Nie tylko w Polsce zmniejsza się popyt na nowe samochody osobowe. Sprzedaż aut spada także w Europie.

 

Z raportu stowarzyszenia branży motoryzacyjnej ACEA wynika, że w lutym na Starym Kontynencie właścicieli znalazło 1,1 mln pojazdów. To o 4,1 proc. mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Od stycznia do końca lutego sprzedaż wyniosła 2,2 mln egzemplarzy co oznacza spadek o 2,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2004 r.

Fot. Robert Kwiatek
Fot. Robert Kwiatek

 

Najchętniej kupowanymi przez Europejczyków samochodami osobowymi okazały się auta marki Renault. Sprzedano ich niemal 240 tys. Na drugiej pozycji uplasował się Volkswagen - 201 tys. egzemplarzy, a na trzeciej Opel/Vauxhall, którego pojazdy kupiło 199 tys. klientów.

 

Największy wzrost sprzedaży zanotowała Dacia. Wynik 4 174 proc. to efekt wprowadzenia na rynek w drugiej połowie 2004 r. modelu Logan. Pod względem dynamiki sprzedaży wyróżniają się także drogie auta sportowe i luksusowe. Bentley i Lamborghini sprzedały w styczniu i lutym o 90 proc. więcej aut niż w tym samym okresie 2004 r., a Ferrari i Maseratti o 82 proc.

 

Znacznie, bo o niemal 24 proc. spadła sprzedaż Jaguara. Mniej nabywców znalazły także samochody MG Rovera i Fiata - spadek o 20 proc.

 

Wyniki sprzedaży samochodów osobowych na rynkach Europy:

 

Koncern i marka

 

Udział w rynku (%)

 

Sprzedane egzemplarze

Zmiana (%)

styczeń-luty

2005

styczeń-luty

2004

styczeń-luty

2005

styczeń-luty

2004

styczeń-luty

2005/2004

Wszystkie

100

100

2 274 105

2 328 189

- 2,3

VW Group

17,5

17,5

398 365

408 572

- 2,5

Volkswagen

8,8

9,3

200 916

217 587

-7,7

Audi

3,8

3,5

86 153

80 421

+ 7,1

Seat

2,4

2,4

54 846

55 680

- 1,5

Skoda

2,5

2,3

55 829

54 558

+ 2,3

Bentley i Lamborghini

0,0

0,0

621

326

+ 90,5

PSA Group

14,9

14,9

338 515

347 390

- 2,6

Peugeot

7,9

8,1

180 143

187 766

- 4,1

Citroen

7,0

6,9

158 372

159 624

- 0,8

FORD Group

10,7

11,1

244 186

258 880

- 5,7

Ford

8,3

8,8

189 818

204 991

- 7,4

Volvo

1,7

1,5

37 985

35 751

+ 6,2

Land Rover

0,5

0,4

10 505

10 421

+ 0,8

Jaguar

0,3

0,3

5 878

7 717

- 23,8

Renault

10,6

10,3

240 480

239 036

+ 0,6

Renault

10,5

10,3

239 186

239 005

+ 0,1

Dacia

0,0

0,0

1 294

31

+ 4 174

GM Group

10,3

9,7

234 202

226 415

+ 3,4

Opel/Vauxhall

8,8

8,3

199 497

193 086

+ 3,3

Chevrolet

1,1

1,0

24 208

22 773

+ 6,3

Saab

0,4

0,4

9 737

10 103

- 3,6

GM (US)

0,0

0,0

760

453

+ 67,8

FIAT Group

7,6

9,1

173 457

210 945

- 17,8

Fiat

5,5

6,7

125 642

156 788

- 19,9

Lancia

1,0

1,0

22 793

23 836

- 4,4

Alfa Romeo

1,0

1,3

24 059

29 792

- 19,2

Ferrari i Maserati

0,0

0,0

963

529

+ 82,0

Toyota i Lexus

5,7

5,8

129 314

135 794

- 4,8

DaimlerChrysler

5,6

5,8

127 169

133 956

- 5,1

Mercedes-Benz

4,1

4,5

94 071

104 510

- 10,0

Smart

0,9

0,7

21 117

15 771

+ 33,9

Chrysler

0,5

0,6

11 981

13 676

- 12,4

BMW Group

4,6

4,0

103 691

92 908

+11,6

BMW

3,8

3,2

86 904

73 835

+ 17,7

Mini

0,7

0,8

16 787

19 073

- 12,0

Nissan

2,1

2,5

48 000

58 093

- 17,4

Hyundai

2,0

2,0

45 755

46 778

- 2,2

Mazda

1,7

1,8

37 782

41 477

- 8,9

Honda

1,6

1,4

35 432

32 374

+ 9,5

Kia

1,4

0,8

30 775

18 914

+ 62,7

Suzuki

1,2

1,2

28 302

28 095

+ 0,7

Mitsubishi

0,9

0,8

20 271

18 780

+ 7,9

MG Rover Group

0,6

0,7

13 049

16 333

- 20,1

Pozostałe

1,1

0,6

25 360

13 476

++

Źródło: ACEA

 

ACEA to organizacja zrzeszająca 13 producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW AG, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto SPA, Ford of Europe Inc., General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej.

 

ACEA reprezentuje interesy producentów aut w kontaktach z organami Unii Europejskiej. Bezpośrednio uczestniczy w procesie tworzenia prawa europejskiego. Przygotowuje także ekspertyzy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego, które powstają na użytek podmiotów Unii Europejskiej, a także innych organizacji i przedsiębiorstw.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty