Nie ma co ukrywać, wielu zmotoryzowanych „żółtodziobów” prawo jazdy traktuje jako licencję na szarżowanie. Ma to swoje
przykre konsekwencje i nie chodzi tu tylko o sypiące się jak z rękawa mandaty. Statystki policji mówią same za siebie: młodzi ludzie w wieku 18-24 powodują proporcjonalnie (do ich populacji w społeczeństwie) najwięcej wypadków. Tylko w 2012 kierujący pojazdami w tym wieku spowodowali ponad 6,5 tysiąca wypadków (18% wszystkich wypadków).
Mandat bez zniżki
Młodzi zmotoryzowani powinni jednak uważać. Za wykroczenia trzeba płacić: czasem słono, a mandaty nie są objęte ani uczniowską ani studencką zniżką. Sama kara pieniężna to jeszcze nic – do tego dochodzą punkty karne, a tych naprawdę nie warto kolekcjonować. Kierowcy ze stażem tracą prawo jazdy jeśli w ciągu roku uzbierają 24 punkty karne. W przypadku świeżo upieczonych zmotoryzowanych sprawa wygląda nieco inaczej. Jeśli ktoś posiada prawo jazdy krócej niż rok to straci je po przekroczeniu 20 punktów karnych. To jednak nie wszystko, a debiutujących kierowców już wkrótce czekają duże zmiany. Czy są na nie gotowi?
Pojadą na serio, ale na próbę
– Od 4 stycznia 2016 początkujący kierowcy będą odbywać tzw. „okres próbny”, co jest następstwem nowego rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Nowe przepisy faktycznie zobowiązują kierowców do naklejania zielonego listka, ale to nie wyczerpuje katalogu zmian – podkreśla Florkowska. Na co powinni przygotować się kierowcy? Kierowca, który odbierze prawo jazdy przez dwa następne lata pozostanie w okresie próbnym. W czasie jego trwania (między 4 a 8 miesiącem) musi odbyć specjalny kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przejść przez praktyczne szkolenie z zagrożeń ruchu drogowego. Przez pierwsze osiem miesięcy próby powinien także oznaczyć swój pojazd (z przodu i z tyłu) zielonymi listkami klonu na białym tle. Dzięki temu inni kierowcy będą niejako „ostrzeżeni” o tym, że mają przed sobą niedoświadczonego kierowcę i powinni zdobyć się na szczególną wyrozumiałość.
Młody musi wolniej
Świeżo upieczeni zmotoryzowani przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego będą musieli dostosować się także do nieco innych ograniczeń prędkości. W obszarze zabudowanych nie będą mogli jechać szybciej niż 50 km/h, w niezabudowanym 80 km/h, natomiast na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej: do 100 km/h. Okres próbny może zostać wydłużony o kolejne dwa lata – stanie się tak jeśli w trakcie jego trwania kierowca popełni min. 2 wykroczenia (stwierdzone mandatami lub prawomocnym wyrokiem sądu) przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji.
Jak**szybko**będzie**mógł**jechać**początkujący**kierowca?**
Obszar | Kierowca w okresiepróbnym | Kierowcapozaokresempróbnym |
Zabudowany | 50 km/h | 50 km/h / 60 km/h* |
Niezabudowany | 80 km/h | 90 km/h / 100 km/h (drogi dwujezdniowe) |
Autostrada | 100 km/h | 140 km/h |
droga ekspresowa dwujezdniowa | 100 km/h | 120 km/h |
oprac: Korkowo.pl
*(w godz. 23-5)
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?