Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata

redakcja.regiomoto
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata
Udostępnij:
Od lutego 2013 r. świeżo upieczeni kierowcy będą przechodzić dwuletni okres próbny na drodze. Będą także musieli zrobić dodatkowe kursy.
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata

Niektórzy obawiają się też wyższych wymagań wobec świeżo upieczonych kierowców.

Wszystko o egzaminach na prawo jazdy po nowemu

Chodzi o tzw. okres próbny, który dotyczyć będzie każdego posiadacza nowo wydanego prawa jazdy. Ale spokojnie, ustawa o kierujących pojazdami mówi jasno, że ten wymóg wejdzie w życie dopiero 11 lutego 2013 roku! Nie wiedzą o tym niektórzy właściciele ośrodków szkolenia kierowców, instruktorzy, nawet prawnicy zajmujący się interpretacją czekających nas zmian.

- Zapis w ustawie o kierujących pojazdami dotyczący okresu próbnego mówi zdecydowanie o 2013 roku - wyjaśnia Tadeusz Błażejewski, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy. Wtedy też pojawią się nowe motocyklowe kategorie praw jazdy.

Zdaniem wicedyrektora, okres próbny to dobre rozwiązanie, bo młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, co wynika z braku doświadczenia i żywiołowej zwykle natury. Okresowi próbnemu poddany będzie każdy, kto po 11 lutego 2013 r. otrzyma po raz pierwszy prawo jazdy. Próba potrwa zasadniczo 2 lata. W tym czasie młody kierowca będzie musiał zwracać jeszcze większą uwagę na przepisy niż jego starszy kolega. Jeśli popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, starosta powiatowy będzie mógł przedłużyć mu okres próbny o kolejne dwa lata (sic!).

To nie koniec, bo między 4 a 8 miesiącem od dnia wydania prawa jazdy, musi przejść teoretyczny kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w WORD (2- godzinny) i kurs praktyczny w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (1 godzina). Sęk w tym, że oba kursy będą płatne - pierwszy maksymalnie 100 zł, drugi - 200. Przez pierwszych 8 miesięcy będzie jeździł z nalepionym na przednią i tylną szybę pojazdu symbolicznym zielonym listkiem. Przez 8 miesięcy będzie jeździł z ograniczoną prędkością: na obszarze zabudowanym do 50 km na godz., poza - do 80, na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradach - do 100. Przez 8 miesięcy nie będzie mógł podejmować pracy zarobkowej jako kierowca.

- Nowe prawo jest za bardzo restrykcyjne. Poza tym zmusza młodego kierowcę do wydania kolejnych kilkuset złotych na kursy dokształcające - podsumowuje Jerzy Kociszewski, wiceprezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców. - I jak to się ma do uzasadnienia zmian w ustawie przez Ministerstwo Transportu, które twierdzi, że nowe regulacje nie pociągną za sobą kosztów społecznych?

Tekst i zdjęcie: Marek Weckwerth

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie