Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata

redakcja.regiomoto
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata
Od lutego 2013 r. świeżo upieczeni kierowcy będą przechodzić dwuletni okres próbny na drodze. Będą także musieli zrobić dodatkowe kursy.
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata
Młody kierowca pojeździ z zielonym listkiem przez dwa lata

Niektórzy obawiają się też wyższych wymagań wobec świeżo upieczonych kierowców.

Wszystko o egzaminach na prawo jazdy po nowemu

Chodzi o tzw. okres próbny, który dotyczyć będzie każdego posiadacza nowo wydanego prawa jazdy. Ale spokojnie, ustawa o kierujących pojazdami mówi jasno, że ten wymóg wejdzie w życie dopiero 11 lutego 2013 roku! Nie wiedzą o tym niektórzy właściciele ośrodków szkolenia kierowców, instruktorzy, nawet prawnicy zajmujący się interpretacją czekających nas zmian.

- Zapis w ustawie o kierujących pojazdami dotyczący okresu próbnego mówi zdecydowanie o 2013 roku - wyjaśnia Tadeusz Błażejewski, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy. Wtedy też pojawią się nowe motocyklowe kategorie praw jazdy.

Zdaniem wicedyrektora, okres próbny to dobre rozwiązanie, bo młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, co wynika z braku doświadczenia i żywiołowej zwykle natury. Okresowi próbnemu poddany będzie każdy, kto po 11 lutego 2013 r. otrzyma po raz pierwszy prawo jazdy. Próba potrwa zasadniczo 2 lata. W tym czasie młody kierowca będzie musiał zwracać jeszcze większą uwagę na przepisy niż jego starszy kolega. Jeśli popełni dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, starosta powiatowy będzie mógł przedłużyć mu okres próbny o kolejne dwa lata (sic!).

To nie koniec, bo między 4 a 8 miesiącem od dnia wydania prawa jazdy, musi przejść teoretyczny kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w WORD (2- godzinny) i kurs praktyczny w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (1 godzina). Sęk w tym, że oba kursy będą płatne - pierwszy maksymalnie 100 zł, drugi - 200. Przez pierwszych 8 miesięcy będzie jeździł z nalepionym na przednią i tylną szybę pojazdu symbolicznym zielonym listkiem. Przez 8 miesięcy będzie jeździł z ograniczoną prędkością: na obszarze zabudowanym do 50 km na godz., poza - do 80, na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradach - do 100. Przez 8 miesięcy nie będzie mógł podejmować pracy zarobkowej jako kierowca.

- Nowe prawo jest za bardzo restrykcyjne. Poza tym zmusza młodego kierowcę do wydania kolejnych kilkuset złotych na kursy dokształcające - podsumowuje Jerzy Kociszewski, wiceprezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców. - I jak to się ma do uzasadnienia zmian w ustawie przez Ministerstwo Transportu, które twierdzi, że nowe regulacje nie pociągną za sobą kosztów społecznych?

Tekst i zdjęcie: Marek Weckwerth

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty