W ostatnich latach europejski rynek samochodowy został niemal zdominowany przez SUV-y. Pojazdy te powoli wypierają z

salonów sprzedaży tradycyjne auta terenowe. Zdarzają się jednak wyjątki. Najlepszym tego przykładem jest debiutujące w naszym kraju Pajero Sport drugiej generacji. Nie jest to jednak nowa konstrukcja, ponieważ w Rosji, Azji oraz na Bliskim Wschodzie model ten pojawił się już w roku 2008.
W przypadku Pajero Sport, nazwa auta może być myląca. Pod względem konstrukcyjnym, samochód ten ma niewiele wspólnego z pozostałymi wersjami Pajero, zaś 178-konny motor w połączeniu z 5-stopniowym automatem zdecydowanie nie zapewnia sportowych osiągów.
Pajero Sporto jest przykładem tzw. „starej szkoły” budowy aut terenowych. Pod nadwoziem tego pojazdu kryje się solidna, stalowa rama podłużnicowa. To jedyne Pajero, które posiada takie rozwiązanie. Wynika to z faktu, że model ten został zbudowany w oparciu o rozwiązania zastosowane w pick-upie L200. Oznacza to także wyposażenie obejmujące system przeniesienia napędu Super Select. To jeden z największych atutów terenowego Mitsubishi. Do wyboru mamy automatyczną lub ręczną blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. To jednak nie koniec, gdyż model ten posiada również przełożenie redukcyjne oraz kolejną blokadę - tym razem tylnego mostu.

W praktyce trudno jest znaleźć teren, z którym Pajero Sport by sobie nie poradził. Walory terenowe tego pojazdu znacząco podnosi wynoszący aż 215 mm prześwit oraz płyta ochronna pod silnikiem i skrzynią biegów. Dzięki krótkim zwisom nadwozia, kąt natarcia wynosi 36 stopni, zaś zejścia 25 stopni. Jeśli jednak zdecydujemy się na jazdę po nawierzchniach utwardzonych, możemy skorzystać z możliwości odłączenia napędu przedniej osi. Zmniejsza to zużycie paliwa o ok. 0,5 litra na 100 km.
Konstrukcja przedniego zawieszenia Pajero Sport opiera się na podwójnych wahaczach poprzecznych wspomaganych stabilizatorem. Natomiast z tyłu zastosowano oś wleczoną z drążkiem Panharda oraz kolejnym stabilizatorem. Z kolei nad bezpieczeństwem czuwają montowane seryjnie systemy kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ASTC wraz z EBD (elektronicznym rozdziałem siły hamowania).
Zewnętrzny stopień, zintegrowany z bocznym „orurowaniem”, ułatwia zajęcie miejsca w mierzącym 1840 mm wysokości Pajero Sport. Gdy już znajdziemy się w środku, naszym oczom ukazuje się czarna, skórzana tapicerka kontrastująca z beżowymi plastikami. Kabina pasażerska nie grzeszy luksusowymi materiałami czy bogatym wyposażeniem. Testowany egzemplarz nie posiadał nawet nawigacji GPS, co przy cenie przekraczającej 150 tys. zł należy uznać za istotną wadę. System multimedialny firmy Alpine dostępny jest dopiero za dopłatą 5,9 tys. zł.

Niemniej jednak wnętrze Pajero Sport jest bardzo obszerne, zapewniając dużą ilość przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dodatkowo, oparcie tylnej kanapy posiada regulację nachylenia. Bliskie pokrewieństwo z pick-upem zaowocowało pokaźnym bagażnikiem o pojemności aż 714 litrów. Zapewnia on tak wiele przestrzeni, że z powodzeniem zmieściłby się w nim trzeci rząd foteli.
Na asfaltowych drogach, Pajero Sport zachowuje się przewidywalnie, oczywiście jak na pojazd o wysoko umieszczonym środku ciężkości i masie ponad 2 ton. Próby gwałtownej zmiany kierunku jazdy skutkują znacznymi przechyłami nadwozia, co nie zachęca do szybkiego pokonywania zakrętów. Ze względu na ramową konstrukcję, auto nie rozpieszcza pasażerów poziomem komfortu podczas jazdy po nierównościach. Z kolei układ kierowniczy wyposażono we wspomaganie o umiarkowanej sile, co ułatwia jazdę z większymi prędkościami zapewniając wystarczającą precyzję prowadzenia.

W Polsce, Pajero Sport oferowane jest wyłącznie z jednym silnikiem - 2.5-litrowym turbodieslem znanym już z modelu L200. W zależności od zastosowanej skrzyni biegów, jednostka ta generuje 178 KM i 350 (automat) lub 400 (wersja manualna) Nm maksymalnego momentu obrotowego. Testowany egzemplarz był wyposażony w pierwszą z nich o nazwie INVECS-II. Jej praca nie budzi większych zastrzeżeń. Biegi przełączane są szybko i płynnie. Problemy pojawiają się podczas mocniejszego wciśnięcia pedału gazu. Czas oczekiwania na redukcję przełożenia jest dość długi. Z pomocą przychodzi jednak możliwość ręcznej zmiany przełożeń za pośrednictwem łopatek przy kierownicy.
Pomimo wyrazu "Sport" w nazwie, jednostka DI-D nie zapewnia sportowych doznań za kierownicą. Osiągnięcie 100 km/h zajmuje Pajero 12,4 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 176 km/h. Producent obiecywał, że średnie zużycie paliwa będzie oscylowało wokół 9,5 l/100 km. Podczas testu, samochód zadowalał się średnio 10,5 l. oleju napędowego na „setkę”. W mieście, zużycie może wzrosnąć o dodatkowe 3 litry na każde 100 km. Irytująca może być natomiast głośna praca jednostki napędowej – nawet po rozgrzaniu, dźwięk wydawany przez 2.5-litrowego diesla intensywnie przenika do kabiny pasażerskiej.
Na polski rynek zostało wprowadzonych zaledwie 150 egzemplarzy Pajero Sport. Za wersję z manualną przekładnią trzeba zapłacić 137,9 tys. zł. Jeśli jednak zdecydujemy się na skrzynię automatyczną, wówczas cena Pajero Sport wzrasta do 159,9 tys. zł.
Wybrane dane techniczne Mitsubishi Pajero Sport i konkurentów:
Marka/model | Mitsubishi Pajero Sport Intense | Nissan Pathfinder XE | Land Rover Defender 110 SW E |
Cena (zł) | 137 990 | 174 300 | 188 300 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 7 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4695/1815/1840 | 4813/1848/1781 | 4639/1790/2021 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1520/1515 | 1570/1570 | 1486/1486 |
Rozstaw osi (mm) | 2800 | 2853 | 2794 |
Masa własna (kg) | 2045 | 2060 | 2005 |
Pojemność bagażnika (l) | 714 | 515 | b.d. |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 80 | 60 |
Minimalny prześwit (mm) | 215 | 233 | 314 |
Kąt natarcia/zejścia | 36/25 | 30/26 | 49/35 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 2477 | 2488 | 2179 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Rodzaj napędu | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 6-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 178 przy 4000 | 190 przy 4000 | 122 przy 3500 |
Moment obrotowy (Nm) | 400 przy 2000 | 450 przy 2000 | 360 przy 2000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,7 | 11 | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 186 | 132 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,2 | 8,5 | 11,1 |
Emisja CO2 (g/km) | b.d. | 224 | 295 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?