Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mitsubishi Pajero DI-D

Witold Blady
Moda na ogromne auta terenowe przyjęła się także w naszym kraju. Choć większość z nich prawie nigdy nie zjeżdża z asfaltu chętnych na te drogie przecież terenówki nie brakuje.

Także Mitsubishi Pajero sprzedaje się bardzo dobrze, choć musi rywalizować z groźnymi konkurentami - Nissanem Patrolem GR, Jeepem Grand Cherokee, Mercedesem ML czy BMW X5.Napęd na cztery koła i duży prześwit zachęcają do jazdy w terenie znacznie trudniejszym niż asfalt. Jednak do jazdy po piachu czy błocie zdecydowanie nie pasują szosowe opony, z niezbyt głębokim bieżnikiem. Amatorzy mocniejszych wrażeń powinni zaopatrzyć się w specjalne, węższe ogumienie do jazdy w terenie. Auta typu SUV (od angielskiego określenia aut sportowo-rekreacyjnych) siłą rzeczy są kompromisem między własnościami terenowymi, a zachowaniem na szosie. Rzadko udaje się połączyć te cechy. Pajero jest jednym z wyjątków, dość dobrze radzi sobie w terenie, na asfalcie prowadzi się wyjątkowo pewnie. Nawet w okolicach prędkości maksymalnej nie ma problemów z opanowaniem auta.
Wyposażenie Pajero już w wersji podstawowej jest bardzo bogate. Poza wspomaganiem układu kierowniczego, centralnym ryglowaniem zamków, systemem ABS, elektrycznie opuszczanymi szybami w drzwiach, do standardu należą poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne, immobiliser, obrotomierz, halogeny, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane lusterka, klimatyzacja i aluminiowe felgi. Na liście opcji nie znajduje się zbyt wiele - m.in. lakier metalizowany, system nawigacji satelitarnej, skórzana tapicerka i automatyczna skrzynia biegów.
Terenowe Mitusbishi ma twarde zawieszenie, jednak nie powoduje to spadku komfortu. To dzięki oponom, szerokich i o wysokim profilu. Najłatwiej zauważyć to podczas przejazdu przez zwalniajace garby, tzw. śpiących policjantów. Pajero nawet ich nie zauważa. Podczas szybkiej jazdy na szosie nie ma problemów z pod- czy nadsterownością, nawet na tylnym napędzie. Jedyny problem to dość duża wrażliwość na boczny wiatr, ale w końcu przy takiej powierzchni bocznej nie jest to dziwne. Zużycie paliwa podczas szybkiej jazdy szosą i w mieście nie przekracza 13,5 l/100 km. Jak na tak duże auto to wynik całkiem dobry. Zwłaszcza że paliwem tańszym od benzyny jest olej napędowy.
Wnętrze
I wewnątrz Pajero królują ostre, zdecydowane linie. Gdyby nie było to auto terenowe, można by nawet nazwać deskę rozdzielczą toporną. Jednak to, co nie uchodzi w samochodzie typowo szosowym, w off-roadzie jest zaletą. Wskaźniki są czytelne, daszek nad zegarami i górna część środkowej konsoli mają podobny kształt. Mimo że w wyposażeniu znalazła się poduszka gazowa dla pasażera, wygospodarowano po jego stronie aż dwa spore schowki. Zrezygnowano na szczęście z wątpliwej urody uchwytu przed pasażerem. Włącznik świateł awaryjnych jest w dobrym miejscu, by go dosięgnąć nie trzeba właściwie odrywać ręki od kierownicy.
Nadwozie
Już pierwsze spojrzenie na Pajero w wersji pięciodrzwiowej powoduje, że czujemy respekt do tego auta. Nic dziwnego, że kierowcy innych aut na drodze mają takie same odczucia i... chętnie ustępują rozpędzonej terenówce. W porównaniu z poprzednim Pajero kształty nowego modelu są ostrzejsze, w oczy rzucają się zwłaszcza wydęte błotniki i masywne zderzaki. Aby nadwozie nie sprawiało wrażenia zbyt ciężkiego, linia okien za tylnymi drzwiami unosi się do góry. Trzeba przyznać, że ten prosty zabieg dał niezłe efekty. Nie wiedzieć czemu, Pajero (podobnie zresztą jak wiele innych terenówek) ma zdublowane tylne światła. Te w błotnikach są głównie ozdobą, większość funkcji (światła pozycyjne, kierunkowskazy) zgrupowano w zderzaku.
Silnik
W tej dziedzinie nie ma wielkiego wyboru. Długa, pięciodrzwiowa wersja Pajero dostępna jest tylko z dwoma silnikami. Zwolennicy silników wysokoprężnych muszą zdecydować się na 163-konną jednostkę z wtryskiem bezpośrednim. To jeden z największych, jeśli nie największy silnik o czterech cylindrach. 3,2 litra to pojemność zarezerwowana raczej dla jednostek sześciocylindrowych. Nie można narzekać na kulturę pracy - wprawdzie po uruchomieniu jest głośny, później jednak ten dokuczliwy odgłos niemal zupełnie znika, ustępując miejsca basowemu pomrukowi. Amatorzy jednostek benzynowych też nie mają wyboru - jedyny dostępny silnik to sześciocylindrowa jednostka także z wtryskiem bezpośrednim. Z 3,5 litra uzyskano moc 202 KM. Zapewnia bardzo dobre osiągi - prędkość maksymalna wynosi 190 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niecałe 11 sekund (dane dotyczą wersji z manualną skrzynią biegów).
Mimo wysokiej ceny Pajero cieszy się sporym zainteresowaniem klientów. Najwięcej chętnych jest właśnie na testowaną odmianę - z wyspokoprężnym silnikiem DI-D i automatyczną skrzynią biegów. Krótka, trzydrzwiowa wersja Pajero znajduje mniej nabywców, nic więc dziwnego, że oferowana jest wyłącznie na zamówienie. Zobaczymy jak Pajero poradzi sobie w konkurencji z najnowszą wersją Jeepa Grand Cherokee, z nowoczesnym silnikiem Diesla CRD.
Stan techniczny

ModelMitusbishi Pajero DI-DNissan Patrol GR DiJeep Grand Cherokee CRD
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161620
Napęd4x44x44x4
Pojemność skokowa (cm sześc.)320029532685
Moc maksymalna (KM)165158163
Maks. moment obrotowy (Nm)373354400
Skrzynia biegówA/5A/4A/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,412,211,5
Objętość bagażnika (dm sześc.)b.d.8101104
Długość (mm)479550104613
Szerokość (mm)177519301858
Wysokość (mm)185018401773
Rozstaw osi (mm)278029702691
Masa własna (kg)215523351960
Ładowność655745546
Prędkość maksymalna (km/h)170160190
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)13,216,911,2
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto13,513,912,5
Poza miastem8,498,1
Średnie10,310,89,7

T - hamulce tarczowe
Wyposażenie

ModelPajero GLSPatrol EleganceGrand Cherokee Limited
Cena224 000205 000221 000
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSOS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty