
Dla koreańskiego auta to niełatwy pojedynek, bo firma SsangYong od niedawna pracuje na swój nowy wizerunek i przekonuje do siebie klientów po powrocie na rynek w 2010 r. Rexton, jeden z rekreacyjnych modeli stanowi ważny oręż Koreańczyków w tej batalii. Mitsubishi ma ugruntowaną pozycję w segmencie SUV-ów, a Outlander jest od wielu lat samochodem uznanym i cenionym. Na dodatek Rexton nie był zmieniany od swojego debiutu w 2012 r., za to Outlander przeszedł właśnie poważną modernizację, zyskując pod wieloma względami w porównaniu z poprzednikiem. Mogło by się wydawać, że SsangYong stoi na przegranej pozycji, ale przy bliższym poznaniu okazuje się, że ma sporo do zaoferowania.
Rexton to przede wszystkim samochód o sporych gabarytach, którego długość przekracza 4,7 m, a to lokuje go wśród SUV-ów klasy średniej wyższej. Okazuje się jednak, że od Outlandera pozycjonowanego niżej jest dłuższy zaledwie o 6 cm, więc o różnicy klasy nie może być mowy. Również ceną bliżej mu do „średniaków”. Gdy Rexton stanie obok Outlandera w oczy rzuca się przede wszystkim ogromna różnica w wysokości (16 cm). To efekt solidnej, ramowej konstrukcji koreańskiego auta, która mocno „podwyższa” Rextona. Jeśli dodamy do tego, że SsangYong ma stały napęd tylnej osi, dołączany napęd przednich kół poprzez skrzynkę rozdzielczą oraz reduktor to możemy przyjąć, że od strony technicznej mamy do czynienia z terenówką. Taki układ napędowy pozwala zapuszczać się bezkarnie nawet w ciężki teren bez obawy o awarię czy utknięcie w terenowej pułapce. Wykończenie wnętrza, funkcjonalność, wyciszenie, komfort jazdy i wyposażenie wyraźnie zbliżają Rextona do SUV-ów. Podczas codziennej jazdy terenowe aspiracje auta w żaden sposób nie umniejszają przyjemności z jazdy.

Estetyka Rextona nie porywa, w jego kształtach jest niewiele ekspresji, detale nie przyciągają wzroku w szczególny sposób. W tej spokojnej i zachowawczej stylizacji jest nawet trochę elegancji, ale jako całość Rexton nie ma specjalnego wyrazu . Outlander po ostatnich zmianach wygląda bardziej interesująco i jest dużo łatwiej rozpoznawalny. Pod względem wykończenia wnętrza Koreańczycy dokonali dużego postępu. To zupełnie nowa jakość, bez porównania lepsza niż w dawnych konstrukcjach SsangYonga. Wciąż można znaleźć tworzywa przeciętnej jakości, ale jest ich niewiele i nie rzucają się w oczy. To co najważniejsze wykończono tak jak trzeba a wygodne fotele i nienaganna ergonomia stanowią dodatkowe atuty przedziału pasażerskiego. Outlander przewyższa Rextona jakością wykończenia wnętrza, ale zawdzięcza to niedawnej modernizacji. Teraz jest to samochód, w którym można poczuć się wręcz luksusowo. Świetne efekty przyniosły prace nad dodatkowym wyciszeniem samochodu. Fatalnie rozwiązano w Rextonie problem składania trzeciego rzędu siedzeń. Nie chowają się w podłogę, podwyższają próg załadowczy i ograniczają przestrzeń bagażową. Kufer mimo wszystko jest bardzo obszerny w pięcioosobowej konfiguracji wnętrza, ale mógłby być większy i bardziej funkcjonalny. Tak jak w Outlanderze, gdzie trzeci rząd foteli chowa się w podłogę.
Zobacz także: Oficjalnie: Benitez zwolniony. Zidane nowym trenerem Realu

Jeden z najważniejszych atutów Rextona stanowi komfort jazdy. „Miękko” zestrojone zawieszenia łatwo rozprawiają się z nierównościami jezdni, a po zjechaniu z utwardzonych dróg pozwalają zapomnieć o dziurach i korzeniach. Niestety, ich miękkość objawia się dużymi przechyłami w zakrętach i niestabilnością podczas szybkich zmian kierunku jazdy. Ale nikt nie każe jeździć Rextonem sportowo, w końcu to auto na swój sposób rekreacyjne. O tym, że lepiej jeździć wolniej przekonuje też mało czuły układ kierowniczy. Duża masa auta nie dość, że pogarsza osiągi to jeszcze mocno podwyższa zużycie paliwa. SsangYong nie podaje czasu przyśpieszania Rextona od 0 do 100 km/h, ale według testowych, szacunkowych pomiarów jest to 9,9-10,0 s. Zresztą - mniejsza o sekundy. Po prostu nie czuje się 28 KM przewagi koreańskiego samochodu. Nie zmienia to faktu, że silnik Rextona pozostawia bardzo dobre wrażenie, pracuje miękko i cicho, jadący nie odczuwają jego wibracji.
Outlander nie może pochwalić się aż tak komfortową jak w SsangYongu charakterystyką podwozia. Na szosie specjalnie nie odczuwa się większej „sztywności” zawieszeń, ale na bezdrożach różnicę czuć wyraźnie. Japońskie auto jest dużo stabilniejsze i precyzyjniej się prowadzi dzięki bardziej czułemu układowi kierowniczemu. Cichy, przyjemnie pracujący i oszczędny silnik spisuje się znakomicie. Układ napędowy ma trzy tryby pracy, wybierane pokrętłem na centralnej konsoli. Napędzana może być tylko przednia oś (2WD), przednia i tylna z płynnym rozdziałem siły napędowej między osiami (4WD) oraz przednia i tylna ze stałym rozdziałem napędu 50/50 % (4WD Lock). Ponieważ rolę „rozdzielacza” napędu oraz międzyosiowego mechanizmu różnicowego pełni tu elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, a reduktora nie otrzymamy nawet za dopłatą, lepiej nie zapuszczać się w cięższy teren a głębszy piasek czy błoto omijać z daleka.

Najtańszego Outlandera z 2-litrowym, 150-konnym silnikiem benzynowym można kupić za 95 990 zł. Najtańszy Rexton napędzany jest turbodieslem 2.2 o mocy 178 KM i kosztuje 115 000 zł. Zestawione w teście wersje to najtańsze odmiany z turbodieslami pod maską i napędem 4x4. SsangYong w takiej konfiguracji jest sporo tańszy od Outlandera, ale odstaje od rywala seryjnym wyposażeniem. Nie ma ani kurtyn powietrznych, ani poduszki kolanowej. System zapobiegania dachowaniu i układ kontroli zjazdu to zbyt mało, by równać się z Mitsubishi, oferującym w standardzie nie tylko 7 poduszek powietrznych, ale również system kontroli trakcji, światła mijania w technologii diodowej (LED), inteligentny kluczyk, kamerę cofania, czujnik zmierzchu i czujnik deszczu. To właśnie w kwestii wyposażenia Rexton ma chyba najwięcej do nadrobienia.
Wybrane dane techniczne
| Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense Plus 4WD | SsangYong Rexton W 2.2 Crystal 4WD |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/turbodiesel | 4/16/turbodiesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 2268 | 2157 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 150/3500 | 178/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 380/1750-2500 | 400/1400-2800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,2 | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 192 |
Pojemność bagażnika (l) | 591/1681 | 248/1338 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 63 | 78 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,3 | 6,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 469,5/180/168 | 475,5/190/184 |
Rozstaw osi (cm) | 267 | 283,5 |
Masa własna (kg) | 1600 | 1992 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 5/12 | 5/5 |
Cena (zł) | od 138 990 | od 125 000 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense Plus 4WD | SsangYong Rexton W 2.2 Crystal 4WD |
Poduszki powietrzne | 7 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/S/S | S/S/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense Plus 4WD | SsangYong Rexton W 2.2 Crystal 4WD |
Przestronność wnętrza | + | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | | + |
Wynik końcowy | +++++++ (7) | ++++++ (6) |
Podsumowanie
Wygrana Outlandera nie zaskakuje, bo to samochód dopracowany technicznie, bardzo starannie wykończony i świetnie wyposażony. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że Rexton przegrał tylko nieznacznie, bo wcale tak mocno nie odstaje od Outlandera. Owszem, ma braki w wyposażeniu i nowinkach technologicznych, ale rekompensuje to sporo niższą ceną, lepszym komfortem jazdy i dobrymi własnościami terenowymi. W kwestii wykończenia czy ergonomii też nie ma się czego wstydzić. Tak jak Outlander jest wygodnym, obszernym i przyjemnym w eksploatacji 7-osobowym SUV-em, w którym wyjątkowo chętnie siada się za kierownicą.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?