Marka Mitsubishi kojarzy się przede wszystkim ze sportem samochodowym, w którym tryumfy święci Lancer Evolution. W naszym kraju lansuje się model Colt, a co z Lancerem?
W klasie aut kompaktowych Lancer nie jest zbyt popularny. W poszukiwaniu odrobiny oryginalności trafiliśmy na Lancera w wersji kombi, który oferowany jest z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 98 KM lub 2,0 l/135 KM. Zdecydowaliśmy się na słabszą jednostkę napędową, która zresztą zrobiła na nas bardzo korzystne wrażenie.
Cechy szczególne
Lancer Kombi ma trzy charakterystyczne cechy - mały bagażnik, nienowoczesny design wnętrza i nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie tylne. Kumulacja sprzecznych cech w jednym aucie wynika z polityki Mitsubishi, która, w przeciwieństwie do innych producentów z kraju Kwitnącej Wiśni, chce zachować "japoński styl". Nie bez znaczenia są też długoletnie tradycje
Mitsubishi w konstruowaniu pojazdów, z których trudno jej zrezygnować, bo niby dlaczego? Japończycy doszli jednak do wniosku, że design nadwozia nie jest ich mocną stroną i w 2001 r. zaangażowali Oliviera Boulay’a, który został szefem stylistów. Nadwozie Lancera może się podobać, w przeciwieństwie do wnętrza, ale widocznie szef miał zły dzień. Kształt tablicy przyrządów jest nienowoczesny, a kierownica za cienka. Za to miejsca we wnętrzu całkiem sporo, również
na tylnej kanapie. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane, jednak skokowa regulacja ich oparcia nie jest wygodna. Zadziwiająco mały jest też bagażnik, którego objętość wynosi 344 l. To mniej więcej tyle, ile w hatchbackach - VW Golfie czy Oplu Astrze III. Po nadwoziu kombi można spodziewać się jednak czegoś więcej. Po złożeniu tylnej kanapy oparcia foteli nie tworzą równiej płaszczyzny z podłogą bagażnika.
Silnik
Jeżdżąc Lancerem, można docenić kunszt Mitsubishi w projektowaniu jednostek napędowych. Konstrukcyjnie benzynowy silnik 1,6 l w zasadzie niczym szczególnym się wyróżnia, a jednak chętnie nabiera obrotów, jest elastyczny i cichy. Japończycy zastosowali pojedynczy wałek rozrządu w głowicy, a nie dwa, jak stosuje wiele innych firm. Być może to jest powodem miłego dla ucha i nieuciążliwego dźwięku jednostki napędowej. Moc maksymalna 98 KM jest typowa, silnik nie jest więc specjalnie wysilony. Zaleta Lancera to umiarkowane zużycie paliwa - w mieście, przy spokojnej jeździe wynosi ok. 9 l na 100 km. Biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać, że to niewiele.
Wrażenia z jazdy
W przeciwieństwie do wersji Evolution, Lancer Kombi nie ma sportowych przyspieszeń. Dynamika jest jednak wystarczająca, również na wyższych biegach. Czas rozpędzania na IV biegu z prędkości 60 km/h do 100 km/h wynosi ok. 13,1 s. Dla porównania - VW Golf z silnikiem 1,4 l/75 KM rozpędza się o 1 sekundę szybciej. Przy wyprzedzaniu wolniejszych aut na trasie Lancerem w pełni obciążonym trzeba redukować na III bieg i utrzymywać wysokie obroty silnika. Na pochwałę zasługuje wygodna zmiana przełożeń. Również własności jezdne auta są całkiem niezłe, co jest zasługą wielowahaczowego zawieszenia tylnego.
Dzięki takiemu rozwiązaniu charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia nie musi być sztywna, z korzyścią dla komfortu, szczególnie na naszych drogach. Dodając niski poziom hałasu, Lancerem można z powodzeniem wybrać się w dłuższą podróż. Słabszą stroną Lancera jest mało wydajny układ hamulcowy, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd na drodze 41,8 m. To o blisko 2 m za dużo.
Podsumowanie
Mitsubishi Lancer to rzadko spotykany u nas samochód, o dość przestronnym wnętrzu, dobrych własnościach jezdnych i wystarczającej dynamice. Mimo pewnych mankamentów Lancer pozostawia dobre wrażenie, które może jeszcze wzrosnąć po właśnie ogłoszonych opustach cenowych. Obecnie Lancera Kombi można kupić za 59 990 zł, a w skład wyposażenia seryjnego wchodzą m.in.: 2 poduszki powietrzne, układ ABS, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie oraz tylne. Lancer to dobra propozycja dla miłośników aut japońskich, ale takich z krwi i kości.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1584 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 98/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 150/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,1 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 181 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 344 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,8/8,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 448 x 169 x 148 |
Rozstaw osi (cm): | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 63 990 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wystarczająca ilość miejsca we wnętrzu, mały bagażnik wersji kombi. |
Silnik | **** | Duża elastyczność, niski poziom hałasu. |
Poziom hałasu | **** | Do prędkość 100 km/h poziom hałasu nie jest wysoki. |
Hamulce | *** | Droga hamowania Lancera kombi jest dłuższa od drogi hamowania Peugeota 307 kombi 1,6 l/109 KM. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika. |
Zużycie paliwa | **** | Umiarkowane zużycie paliwa, w mieście na poziomie 9 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Rozsądnie dobrane wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Mitsubishi Lancer Invite
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja manualna | S |
s - wyposażenie seryjne
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?