Decydując się na zakup używanego Mitsubishi Galanta, warto zastanowić się nad wiekiem auta. W przypadku siedmioletniego możemy być pewni głównych podzespołów, jeśli tylko był porządnie eksploatowany. Praktycznie wszystkie modele tej marki i to bez względu na wiek plasują się pod względem trwałości w ścisłej czołówce.
Piętą achillesową dziesięcioletnich Galantów jest jednak układ kierowniczy. Poniżej średniej lokuje się także zawieszenie. Wady te uwidaczniają się po latach korzystania z dziurawych dróg. Nie mają właściciele większych kłopotów z silnikiem, przeniesieniem napędu, hamulcami oraz instalacją elektryczną i układem wydechowym.
Konstruktorom nadwozia Galanta udało się pogodzić elegancję z sylwetką o sportowym charakterze. Sprawia on wrażenie dynamicznego auta. Wnętrze jest bardzo przestronne i komfortowe, bez kłopotu mieści pięć osób i zapewnia wygodę na przednich fotelach i tylnej kanapie. Do tego jest estetyczne i funkcjonalne, od deski rozdzielczej począwszy na bagażniku skończywszy. Wyposażenie, nawet w podstawowej wersji, jest bogate.
Galanty produkuje się do dziś, oczywiście co kilka lat są unowocześniane. Model z 1993 r. ma jednak wiele wspólnego ze współczesnym, na wskroś nowoczesnym.
- Mój Mitsubishi Galant trafił do Polski z Niemiec, gdy miał już 7 lat i nieco ponad 100 tys. km na liczniku - powiedział Adam Rogowski z Gdańska. - Od gwarancji miał regularnie wykonywane przeglądy, stąd jego dobry stan techniczny. Jestem przekonany, że nie będę musiał obniżać ceny wywoławczej, która wynosi 12,7 tys. zł. W ciągu trzech lat przejechałem 40 tys. km, nie wykonując żadnych poważnych napraw. Nie oszczędzałem za to na przeglądach.
Na giełdzie samochodowej w Pruszczu pojazdy Mitsubishi nie są zbyt popularne, jest ich zazwyczaj tylko kilka. Są cenione za trwałość, ale w powszechnej opinii naprawy i części są drogie, a zamienniki trudniej dostępne w porównaniu z popularnymi markami europejskimi.
Zdaniem specjalisty
Tomasz Kuźmicki, kierownik serwisu Margo w Gdańsku
- Galant jest udanym modelem koncernu Mitsubishi. Linię nadwozia ma uniwersalną, silnik jest praktycznie nie do zużycia. W ciągu 10 lat główną naprawę wykonywaliśmy tylko w jednym egzemplarzu. Podobnie trwałe są skrzynie biegów, a pompy wtryskowe rzadko wymagają interwencji mechaników. Należy pamiętać o utrzymywaniu odpowiedniego poziomu oleju w silniku i skrzyni biegów - poziom poniżej kreski powoduje przedwczesne zużycie mechanizmów. Trzeba w porę wymieniać filtry powietrza i paliwa. Przestrzegam też przed tankowaniem paliwa wątpliwej jakości. W starszych Galantach nie należy lekceważyć nietypowych odgłosów pracy zawieszenia, bo drobne uszkodzenie niewielkiego elementu może spowodować po pewnym czasie reakcję łańcuchową i w przyspieszonym tempie zużyją się kolejne części. Mitsubishi jako jedna z pierwszych firm stosowała ocynkowane blachy karoserii. Pomimo bogatego wyposażenia naprawy Galantów nie są zbyt skomplikowane. Potencjalni nabywcy używanych Mitsubishi mogą skorzystać z przeglądu, który kosztuje 120 zł.
Dane techniczne
Model | Mitsubishi Galant 1.8 D 93 r. |
Wymiary (mm) | 4560x1695x1385 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 |
Rozstaw kół (mm) | 1445 przód, 1405 tył |
Masa własna (kg) | 1200 |
Dopuszczalna masa (kg) | 1710 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 450 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie - 4 cylindry |
Pojemność (cm sześc.) | 1795 |
Moc (KM) | 86 |
Stopień sprężenia | 21,5 |
Zawieszenie przednie | podwójny wahacz poprzeczny,amortyzator i stabilizator |
Zawieszenie tylne | oś wielowahaczowa, amortyzator i stabilizator |
Układ kierowniczy | wspomaganie w seryjnym wyposażeniu |
Hamulce | ABS w seryjnym wyposażeniu |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (s) | 19 |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 155 |
Średnie zużycie paliwa (l) | 6,2 |
Zalety i wady
- Dobre warunki jezdne
- Wysoka jakość wykonania
- Trwałość auta
- Wygodne wnętrze
- Trudna sprzedaż starszych modeli
- Przestarzały silnik diesla 1.8
- Wysokie ceny fabrycznych części
- Duży spadek wartości z każdym rokiem
Konkurencja na giełdzie
czyli samochody wycenione na ok. 12 tys. zł
Audi 100 2.0 | 89 r. |
Citroen XM 2.1 | 91 r. |
Daewoo Nexia 1.5 | 96 r. |
Fiat Uno 1.4 | 97 r. |
Ford Escort 1.8 D | 92 r. |
Mazda 626 2.0 | 91 r. |
Mercedes 190 2.0 D | 86 r. |
Opel Astra 1.7 D | 92 r. |
Peugeot 306 1.4 | 93 r. |
Seat Toledo 1.8 | 98 r. |
VW Passat 1.8 | 91 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?