Mitsubishi Eclipse Cross. Rumak gotowy do biegu

Dariusz Dobosz
Mitsubishi Eclipse CrossNowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi oczekuje zapewne, by Eclipse Cross też był lepszy od innych.
Mitsubishi Eclipse CrossNowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi oczekuje zapewne, by Eclipse Cross też był lepszy od innych.
Nowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi oczekuje zapewne, by Eclipse Cross też był lepszy od innych.

Prezentacja na warszawskim Torze Wyścigów Konnych, wspaniałe wierzchowce krążące wokół podium z głównym bohaterem, podkowa na szczęście dla każdego z gości, który przybył poznać najnowsze Mitsubishi. W takich hippicznych klimatach pokazano Eclipse Cross, serwując na przywitanie opowieść o niedoścignionym koniu Eclipse. W XVIII w. rządził na torach wyścigowych zwyciężając bieg za biegiem z przewagą nawet kilkuset metrów. To od niego zapożyczono nazwę dla nowego, japońskiego samochodu, budzącą jak najlepsze skojarzenia. Nie dodano jednak, że to już drugie takie zapożyczenie, bo nazwę Eclipse otrzymało wcześniej (1990 r.) blisko 200-konne coupe Mitsubishi (najmocniejsza wersja). Do tamtego modelu pasowała ona jak ulał, bo był to prawdziwie sportowy samochód. Dobrze się stało, że chociaż w informacji prasowej przypomniano pierwszego Eclipse.

Mitsubishi Eclipse CrossNowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi
Mitsubishi Eclipse Cross

Nowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi oczekuje zapewne, by Eclipse Cross też był lepszy od innych.

Nazwa nie jest jednak najważniejsza. Istotne jest to, czy Eclipse Cross ma potencjał, by przyćmić swoich konkurentów. Wyglądem z pewnością jest w stanie zainteresować wielu potencjalnych klientów, bo bryła auta zaprojektowana w oparciu o ostre linie i typowy dla hatchback’ów kształt tylnej części może się podobać. Samochód ma dynamiczną formę, i detale, które podkreślają jego agresywny, nieco sportowy wizerunek. To przede wszystkim chromowane „kły” z przodu i duże, tylne lamp połączone rodzajem spoilera.

We wnętrzu, o przestronności typowej dla tej klasy aut, uwagę zwraca deska rozdzielcza. Producent podkreśla, że została ona podzielona w pewien umowny sposób na część górną, informacyjną i dolną, wykonawczą. Celem było uporządkowanie funkcji na kokpicie i wprowadzenie jak najbardziej intuicyjnych zachowań ze strony kierowcy. Niczego nie trzeba „poszukiwać”, nie ma też potrzeby odrywania wzroku od drogi. Mitsubishi skupiło się na tym wyjątkowo mocno i po raz pierwszy w samochodzie tej marki mamy do dyspozycji przezierny wyświetlacz HUD przed oczami kierowcy. Pojemność bagażnika nie jest imponująca, ale dzięki przesuwnym fotelom tylnym można regulować wielkość kufra w zakresie od 341 do 448 l. Jakość materiałów i wykończenie są na bardzo dobrym poziomie. Mitsubishi chwali się, że nawiązało do wspaniałego rękodzieła japońskiego, słynącego w świecie. Na końcowy efekt zaczekajmy jednak do momentu, gdy auto trafi do produkcji seryjnej.

Zobacz też: Bestseller w odświeżonej wersji. Mitsubishi ASX przeszło facelifting źródło: TVN Turbo / x-news

Mitsubishi bardzo wysoko ocenia komfort jazdy Eclipse Cross, zwłaszcza znakomite wyciszenie kabiny jak i wyjątkową wygodę ze strony zaprojektowanych od nowa foteli. Na razie musimy wierzyć na słowo, pierwsze jazdy dopiero podczas jesiennej premiery. Co do multimediów to już dzisiaj wiadomo, że nowe auto zapewni jadącym pełną łączność elektroniczną ze światem zewnętrznym integrację z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi smartfonów i urządzeń przenośnych a także przyjazne użytkowanie tych rozwiązań poprzez wyświetlacz dotykowy czy sterownik gładzikowy (touchpad), działający tak samo jak w laptopach.

Mitsubishi Eclipse CrossNowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi
Mitsubishi Eclipse Cross

Nowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi oczekuje zapewne, by Eclipse Cross też był lepszy od innych.

Sporo ciekawych rzeczy dzieje się pod maską Eclipse Cross. Montowany tam będzie zupełnie nowy silnik benzynowy 1.5 o mocy 163 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. To bardzo nowoczesna i wyrafinowana technicznie konstrukcja, która otrzymała inteligentny system sterowania pracą turbosprężarki, kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą i zmienne fazy rozrządu zarówno dla zaworów ssących, jak i wydechowych. Mitsubishi planuje łączyć ten silnik z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów w wersji z napędem na jedną oś (2WD) i z automatyczną przekładnią bezstopniową o ośmiu wirtualnych przełożeniach w wersji z napędem obu osi (4WD).

Napęd 4WD w Eclipse Cross to chyba największa duma producenta. Ten niezwykle nowoczesny układ Super-All Wheel Control (S-AWC) przeniesiono niemal „żywcem” ze sportowych aut Mitsubishi. Jest to mechaniczno-elektroniczny układ zapewniający w każdych warunkach optymalną dystrybucję momentu obrotowego do kół samochodu, w oparciu o dane z Układu Aktywnej Kontroli Uślizgu i czujników umieszczonych w całym aucie, w tym czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia bocznego, czujnika znoszenia (zestawia rzeczywistą trajektorię ruchu auta z teoretyczną, której życzy sobie kierowca), prędkości, obciążenia itp. S-AWC zapewnia lepszą dokładność śledzenia toru jazdy na zakrętach, podwyższenie stabilności jazdy na wprost, stabilności przy zmianie pasa ruchu czy przy jeździe po nawierzchni o niskim współczynniku przyczepności, standardowo dzieląc moment napędowy na przednie i tylne koła w proporcji 80/20%, która może być błyskawicznie i stale zmieniana do wartości 55/45% w trybie Auto. Napęd może być przenoszony w trzech trybach wybieranych przez kierowcę – Auto, Gravel (szuter) oraz Snow (śnieg).

Mitsubishi Eclipse CrossNowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi
Mitsubishi Eclipse Cross

Nowy SUV Mitsubishi otrzymał nazwę będącą imieniem legendarnego konia wyścigowego, który nie dawał szans konkurencji. Mitsubishi oczekuje zapewne, by Eclipse Cross też był lepszy od innych.

Mitsubishi sporo popracowało przy podwoziu, chcąc osiągnąć jak najlepsze prowadzenie samochodu i jak najwyższy komfort jazdy. Zastosowano kolumny MacPhersona z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Struktura karoserii w 55 % została wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości. Mitsubishi deklaruje, że w Eclipse Cross znajdzie się pokładzie auta znajdziemy m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych (oparty na obserwacji przedpola przez kamery oraz sensory radarowe), który ostrzega o ryzyku kolizji, ogranicza jej skutki, a nawet potrafi jej zapobiec dzięki funkcji automatycznego hamowania awaryjnego; system informujący o niezamierzonej zmianie pasa, o obecności innego użytkownika drogi w martwym polu lusterek, o ruchu poprzecznym za samochodem, mamy tu adaptacyjny tempomat z automatycznym utrzymywaniem bezpiecznego odstępu od poprzednika, a także automatyczne sterowanie przełączaniem między światłami mijania i drogowymi, elektryczny hamulec postojowy czy system kamer dookólnych, z których komputer komponuje na ekranie centralnym obraz pokazujący samochód „z lotu ptaka”.

Drugi człon nazwy Eclipse Cross oznacza „przekraczanie” lub „przełamywanie, a Mitsubishi tłumaczy to w taki sposób, że ich nowy samochód nie boi się żadnego wyzwania. Nie jest to takie oczywiste. Nawet jeśli poradzi sobie z wyzwaniami na drogach i bezdrożach to pozostają jeszcze wyzwania rynkowe, bo konkurencja wysoko stawia poprzeczkę. Na razie jednak nie możemy w pełni ocenić Eclipse Cross, poprzestając na stwierdzeniu, że to ciekawy i nowoczesny samochód. Czas na prawdziwy egzamin przyjdzie jesienią.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty