Takimi wydawały się Mitsubishi Colt i Renault Modus.

Mitsubishi Colt i Renault Modus to samochody nowoczesne, co ma wpływ na ich cenę. Za Mitsubishi z mocniejszym silnikiem 1,3 l/95 KM trzeba zapłacić 49 090 zł, a za Renaulta z silnikiem 1,4 l/98 KM - aż 52 500 zł. To sporo, tym bardziej, że większy Opel Astra II Classic kosztuje 45 tys. zł, a Citroen

C4 w nieustającej promocji - 52 tys. zł. Rozumując, jak się okazuje dość naiwnie, że samochód mniejszy powinien mniej kosztować, wybraliśmy Colta i Modusa z najsłabszymi silnikami, ale za to w cenie ok. 44 tys. zł. Colta napędza więc silnik 1,1 l, a Modusa - 1,2 l.
Cechy szczególne
Wspólną cechą obu aut jest możliwość przesuwania wzdłuż nadwozia tylnej kanapy, co ma zwiększyć funkcjonalność. W Modusie części siedziska tylnej kanapy można także zsuwać do

siebie lub rozsuwać. To oryginalny pomysł Renault. Colt i Modus mają zbliżony rozstaw osi, jednak Mitsubishi jest nieco dłuższy od Renaulta. Pojazd japoński ma też bardziej obszerne wnętrze i wygodniejsze przednie fotele o dłuższych siedziskach. Za to Modus zainteresować może oryginalniej

zaprojektowanym wnętrzem z tablicą przyrządów w postaci wyświetlacza umieszczoną nad konsolą centralną. Prędkość jazdy wyświetlana w postaci liczby jest dobrze widoczna, ilość obrotów silnika odczytać jest już znacznie trudniej. W Mitsubishi tradycyjną tablicę przyrządów umieszczono nad kierownicą, a jedyną innowacją jest brak wskaźnika

temperatury cieczy chłodzącej silnik. Bagażnik Colta ma objętość od 220 do 315 l, w zależności od położenia tylnej kanapy, a w Modusie - od 198 do 274 l. Przestrzeń ładunkowa w obu pojazdach nie jest zbyt duża. W Modusie za dopłatą otrzymać można odchylaną w dół dolną część pokrywy bagażnika.

Silniki
W dziedzinie jednostek napędowych Mitsubishi podąża za obecnym trendem, by silnik o małej pojemności skokowej miał tylko 3 cylindry. To jeden ze sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa, gdyż im mniej cylindrów, tym mniejsze są opory tarcia wewnętrznego. Silnik japoński z pojemności 1,1 l osiągający 75 KM mocy ma układ zmiennych

faz rozrządu, co powoduje, że maksymalny moment obrotowy osiągany jest już przy 3500 obr/min. Francuska jednostka napędowa ma tradycyjnie 4 cylindry i tylko o 25 ccm większą pojemność skokową. Osiąga moc 75 KM, ale maksymalny moment obrotowy przy 4250 obr/min. W praktyce, Colt jest rzeczywiście nieco oszczędniejszy od Modusa, a jego silnik jest elastyczniejszy. Jednak podczas

dynamicznej jazdy w mieście potrafi zużyć także 10 l benzyny na 100 km, a dźwięk jaki wydaje, nie wszystkim się podoba. Jednostka napędowa Modusa brzmi przyjemniej, jednak wymaga utrzymywania wysokich obrotów.
Wrażenia z jazdy

Colt i Modus mają zbliżoną dynamikę i nie są to pojazdy zbyt szybkie. Z tego punktu widzenia nadają się lepiej do jazdy w mieście, bowiem na trasie niezbyt dynamicznie wyprzedzają wolniejsze samochody. Oba auta mają podobną konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Te proste rozwiązania są typowe w tej klasie pojazdów, a własności jezdne zależą od optymalnego dobrania charakterystyki elementów tłumiących

zawieszenia. Nieco lepsze własności jezdne ma Colt, który pewniej pokonuje zakręty. Mitsubishi ma również wydajniejszy układ hamulcowy. Za to poziom hałasu mierzony przy prędkości 100 km/h jest niższy w Modusie.
Podsumowanie
Wydaje się, że większą sympatię zdobył Mitsubishi Colt, z powodu bardziej obszernego i tradycyjnie zaprojektowanego wnętrza. Colt okazał się też autem oszczędniejszym w zużyciu paliwa. Za to Renault Modus imponuje możliwościami konfiguracji tylnej kanapy i śmiałym designem wnętrza. Każdy z nich ma swój odmienny styl, co przy zbliżonej cenie utrudnia podjęcie decyzji. W wyborze może pomóc porównanie wyposażenia standardowego, a pod tym względem więcej do zaoferowania ma Mitsubishi.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Mitsubishi Colt | Renault Modus |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Mitsubishi Colt | Renault Modus |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/12/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1124 | 1149 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 75/6000 | 75/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 100/3500 | 105/4250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,4 | 13,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 13,8 | 13,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 163 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 70 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,7 | 39,9 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 220 - 315 | 198 - 274 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 47 | 49 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,6/7,0 | 5,1/7,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 387 x 170 x 155 | 379 x 171 x 159 |
Rozstaw osi (cm) | 250 | 248 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 44 690 | 43 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Mitsubishi Colt Inform | Renault Modus Access |
Poduszki powietrzne | 4 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
Centralny zamek/komputer pokładowy | S/- | S/S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Klimatyzacja/Radio | S/S | O/O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą



.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?