Mitsubishi Colt kontra Renault Modus

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Colt to nowoczesne auto, którym Mitsubishi chce podbić europejski rynek.
Fot. Ryszard Polit: Colt to nowoczesne auto, którym Mitsubishi chce podbić europejski rynek.
Udostępnij:
Ceny benzyny są już na tak wysokim poziomie, że postanowiliśmy poszukać na naszym rynku niezbyt dużych, ale oszczędnych samochodów.

Takimi wydawały się Mitsubishi Colt i Renault Modus.

Fot. Ryszard Polit: Colt to nowoczesne auto, którym Mitsubishi chce podbić europejski rynek.
Fot. Ryszard Polit: Colt to nowoczesne auto, którym Mitsubishi chce podbić europejski rynek.

 

Mitsubishi Colt i Renault Modus to samochody nowoczesne, co ma wpływ na ich cenę. Za Mitsubishi z mocniejszym silnikiem 1,3 l/95 KM trzeba zapłacić 49 090 zł, a za Renaulta z silnikiem 1,4 l/98 KM - aż 52 500 zł. To sporo, tym bardziej, że większy Opel Astra II Classic kosztuje 45 tys. zł, a Citroen

Fot. Renault: Renault Modus to bardzo ciekawy pojazd o odważnej linii nadwozia.
Fot. Renault: Renault Modus to bardzo ciekawy pojazd o odważnej linii nadwozia.

C4 w nieustającej promocji - 52 tys. zł. Rozumując, jak się okazuje dość naiwnie, że samochód mniejszy powinien mniej kosztować, wybraliśmy Colta i Modusa z najsłabszymi silnikami, ale za to w cenie ok. 44 tys. zł. Colta napędza więc silnik 1,1 l, a Modusa - 1,2 l.

 

Cechy szczególne

 

Wspólną cechą obu aut jest możliwość przesuwania wzdłuż nadwozia tylnej kanapy, co ma zwiększyć funkcjonalność. W Modusie części siedziska tylnej kanapy można także zsuwać do

Fot. Ryszard Polit: Colt napędzany benzynowym silnikiem 1,1 l o mocy 75 KM ma zbliżoną dynamikę do Modusa z silnikiem o identycznej mocy.
Fot. Ryszard Polit: Colt napędzany benzynowym silnikiem 1,1 l o mocy 75 KM ma zbliżoną dynamikę do Modusa z silnikiem o identycznej mocy.

siebie lub rozsuwać. To oryginalny pomysł Renault. Colt i Modus mają zbliżony rozstaw osi, jednak Mitsubishi jest nieco dłuższy od Renaulta. Pojazd japoński ma też bardziej obszerne wnętrze i wygodniejsze przednie fotele o dłuższych siedziskach. Za to Modus zainteresować może oryginalniej

Fot. Renault: Modus napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM zużywa nieco więcej paliwa niż Colt.
Fot. Renault: Modus napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM zużywa nieco więcej paliwa niż Colt.

zaprojektowanym wnętrzem z tablicą przyrządów w postaci wyświetlacza umieszczoną nad konsolą centralną. Prędkość jazdy wyświetlana w postaci liczby jest dobrze widoczna, ilość obrotów silnika odczytać jest już znacznie trudniej. W Mitsubishi tradycyjną tablicę przyrządów umieszczono nad kierownicą, a jedyną innowacją jest brak wskaźnika

Fot. Ryszard Polit: W zależności od położenia tylnej kanapy, bagażnik Colta ma objętość od 220 do 315 l.
Fot. Ryszard Polit: W zależności od położenia tylnej kanapy, bagażnik Colta ma objętość od 220 do 315 l.

temperatury cieczy chłodzącej silnik. Bagażnik Colta ma objętość od 220 do 315 l, w zależności od położenia tylnej kanapy, a w Modusie - od 198 do 274 l. Przestrzeń ładunkowa w obu pojazdach nie jest zbyt duża. W Modusie za dopłatą otrzymać można odchylaną w dół dolną część pokrywy bagażnika.

 


Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Modusa ma objętość od 198 do  274 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Modusa ma objętość od 198 do 274 l.


Silniki

 

W dziedzinie jednostek napędowych Mitsubishi podąża za obecnym trendem, by silnik o małej pojemności skokowej miał tylko 3 cylindry. To jeden ze sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa, gdyż im mniej cylindrów, tym mniejsze są opory tarcia wewnętrznego. Silnik japoński z pojemności 1,1 l osiągający 75 KM mocy ma układ zmiennych

Fot. Ryszard Polit: Panel centralny i tablica przyrządów Modusa.
Fot. Ryszard Polit: Panel centralny i tablica przyrządów Modusa.

faz rozrządu, co powoduje, że maksymalny moment obrotowy osiągany jest już przy 3500 obr/min. Francuska jednostka napędowa ma tradycyjnie 4 cylindry i tylko o 25 ccm większą pojemność skokową. Osiąga moc 75 KM, ale maksymalny moment obrotowy przy 4250 obr/min. W praktyce, Colt jest rzeczywiście nieco oszczędniejszy od Modusa, a jego silnik jest elastyczniejszy. Jednak podczas

Fot. Ryszard Polit: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze Modusa z centralnie położoną tablicą przyrządów w postaci wyświetlacza.
Fot. Ryszard Polit: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze Modusa z centralnie położoną tablicą przyrządów w postaci wyświetlacza.

dynamicznej jazdy w mieście potrafi zużyć także 10 l benzyny na 100 km, a dźwięk jaki wydaje, nie wszystkim się podoba. Jednostka napędowa Modusa brzmi przyjemniej, jednak wymaga utrzymywania wysokich obrotów. 

 

Wrażenia z jazdy
Fot. Ryszard Polit: Przy maksymalnie do tyłu odsuniętej kanapie w Colcie jest sporo miejsca.
Fot. Ryszard Polit: Przy maksymalnie do tyłu odsuniętej kanapie w Colcie jest sporo miejsca.

 

Colt i Modus mają zbliżoną dynamikę i nie są to pojazdy zbyt szybkie. Z tego punktu widzenia nadają się lepiej do jazdy w mieście, bowiem na trasie niezbyt dynamicznie wyprzedzają wolniejsze samochody. Oba auta mają podobną konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Te proste rozwiązania są typowe w tej klasie pojazdów, a własności jezdne zależą od optymalnego dobrania charakterystyki elementów tłumiących

Fot. Ryszard Polit: Oryginalnym rozwiązaniem Modusa jest możliwość przysuwania i rozsuwania siedzisk tylnej kanapy. Na zdjęciu wersja ze zsuniętymi
Fot. Ryszard Polit: Oryginalnym rozwiązaniem Modusa jest możliwość przysuwania i rozsuwania siedzisk tylnej kanapy. Na zdjęciu wersja ze zsuniętymi siedziskami.

zawieszenia. Nieco lepsze własności jezdne ma Colt, który pewniej pokonuje zakręty. Mitsubishi ma również wydajniejszy układ hamulcowy. Za to poziom hałasu mierzony przy prędkości 100 km/h jest niższy w Modusie. 

 

Podsumowanie

 

Wydaje się, że większą sympatię zdobył Mitsubishi Colt, z powodu bardziej obszernego i tradycyjnie zaprojektowanego wnętrza. Colt okazał się też autem oszczędniejszym w zużyciu paliwa. Za to Renault Modus imponuje możliwościami konfiguracji tylnej kanapy i śmiałym designem wnętrza. Każdy z nich ma swój odmienny styl, co przy zbliżonej cenie utrudnia podjęcie decyzji. W wyborze może pomóc porównanie wyposażenia standardowego, a pod tym względem więcej do zaoferowania ma Mitsubishi.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mitsubishi Colt

  Renault Modus

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Mitsubishi Colt

Renault Modus

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/12/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1124

1149

Moc maksymalna (KM/obr/min)

75/6000

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

100/3500

105/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,4

13,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

13,8

13,8

Prędkość maksymalna (km/h)

165

163

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

70

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,7

39,9

Pojemność bagażnika (dm3
)

220 - 315

198 - 274

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

47

49

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,6/7,0

5,1/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

387 x 170 x 155

379 x 171 x 159

Rozstaw osi (cm)

250

248

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł)

44 690

43 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Mitsubishi Colt Inform

Renault Modus Access

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Centralny zamek/komputer pokładowy

S/-

S/S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja/Radio

S/S

O/O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Colta jest czytelna, jednak pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. W zimie wskaźnik ten się jednak
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Colta jest czytelna, jednak pozbawiona wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. W zimie wskaźnik ten się jednak przydaje.
Fot. Ryszard Polit: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze Modusa z centralnie położoną tablicą przyrządów w postaci wyświetlacza.
Fot. Ryszard Polit: Nowocześnie zaprojektowane wnętrze Modusa z centralnie położoną tablicą przyrządów w postaci wyświetlacza.
Fot. Renault: Za dopłatą można otrzymać odchylaną w dół część pokrywy bagażnika. Ułatwia to wkładanie małych przedmiotów w ciasnych miejscach.
Fot. Renault: Za dopłatą można otrzymać odchylaną w dół część pokrywy bagażnika. Ułatwia to wkładanie małych przedmiotów w ciasnych miejscach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie