Mitsubishi Carisma GDI

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Udostępnij:
Mitsubishi Carisma jest pierwszym samochodem na świecie, w którym seryjnie zastosowano benzynowe silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie dużej mocy przy obniżeniu zużycia paliwa. W redakcyjnym teście tym razem właśnie takie auto, z nadwoziem liftback, w wersji wyposażenia Elegance.

Mitsubishi Carisma GDI

Obie odmiany Carismy - sedan i liftback - powstają w Holandii. Auto ma nietypowe rozmiary - tak naprawdę jest raczej wyrośniętym kompaktem, a nie autem segmentu D, choć na pierwszy rzut oka może sprawiać takie wrażenie. Podobnie ma się sprawa z Volvo S/V40, które do niedawna powstawało w tej samej co Carisma fabryce NedCar.
W standardzie znalazły się cztery poduszki gazowe, ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, centralne ryglowanie zamków, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja automatyczna, dzielona tylna kanapa i instalacja radiowa. Na liście opcji w modelu Elegance są właściwie tylko automatyczna skrzynia biegów i lakier metalik.
Zawieszenie Carismy jest komfortowe, a pozwala przy tym na pewne prowadzenie auta. Mimo wyczuwalnych przechyłów podczas dynamicznego pokonywania zakrętów zachowuje się neutralnie. Na niezłą ocenę zasługuje także wygłuszenie wnętrza, podczas jazdy do uszu pasażerow nie dochodzą niemal żadne odgłosy, pod warunkiem, że niezbyt często przekraczamy 4-5 tysięcy obr./min.
Wnętrze
Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzuca się środkowa konsola, zgrupowano tu pokrętła nawiewu i ogrzewania, radioodtwarzacz i wloty powietrza. W modelu Elegance standardem jest skórzana tapicerka. Tworzywa sztuczne są niezbyt miękkie, ale dobrej jakości, nie można także narzekać na wykónczenie wnętrza. Na tylnej kanapie nie ma zbyt dużo miejsca, ale to "zasługa" niezbyt dużego rozstawu osi. Mimo to bez problemu zmieszczą się tam trzy osoby.
Nadwozie
Odmiana liftback pojawiła się na rynku znacznie wcześniej niż limuzyna. Nam podoba się zdecydowanie bardziej od sedana. Ma nieco mniejszy (o 40 l) bagażnik, ale po złożeniu tylnego siedzenia jego objętość znacznie wzrasta. Linia nadwozia jest spokojna, to oferta dla poszukujących samochodu niezbyt rzucającego się w oczy. Nowa Carisma o wcześniejszych wersji różni się m.in. innym znaczkiem firmowym, diamenty są teraz srebrne zamiast czerwonych, oznaczenie modelu znajdziemy na listwie na tylnych drzwiach.
Podsumowanie
Carisma jest niezłą propozycją dla kierowców szukających auta rodzinnego, niechcących specjalnie rzucać się w oczy. Jest przy tym w wersji Elegance bardzo bogato wyposażona - skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, aluminiowe felgi czy automatyczna klimatyzacja należą do standardu. A wszystko za niezbyt wygórowaną cenę.
Mitsubishi Carisma a konkurencja

ModelMitsubishi CarismaSkoda OctaviaToyota Avensis
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów16816
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)183419841794
Moc maksymalna (KM)122115129
Maks. moment obrotowy (Nm)176170170
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,410,811,6
Objętość bagażnika (dm sześc.)430530510
Długość (mm)447545104520
Szerokość (mm)171017301710
Wysokość (mm)141014301430
Rozstaw osi (mm)255025102630
Masa własna (kg)126012351200
Ładowność505585530
Prędkość maksymalna (km/h)200198195
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)10,410,811,4
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto911,211
Poza miastem5,46,16,4
Średnie6,788,1

T - hamulce tarczowe, M - manualna skrzynia biegów
Wyposażenie

ModelCarisma EleganceOctavia EleganceAvensis Linea Sol
Cena76 09064 89080 100
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOOS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie