|
| Najnowsze wysokoprężne jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem odznaczają się znakomitymi przyśpieszeniami i elastycznością przy zachowaniu podstawowej zalety ropniaka - ekonomiczności. Równie tanią eksploatację mają zapewnić nowoczesne silniki benzynowe, także z bezpośrednim wtryskiem.

Pierwsi byli Japończycy. Benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem GDI (Gasoline Direct Injection) pojawiła się przed kilkoma laty w Mitsubishi Galancie, później w Carismie. Obecnie takie samochodowe "serca" ma w ofercie kilka innych firm, m.in. Renault i Toyota.
Ostrożnie z gazem
Silnik GDI może pracować w dwóch trybach. Gdy nie jest potrzebna duża moc zadowala się ubogą mieszanką paliwowo-powietrzną, czyli z nadmiarem powietrza (stosunek masy powietrza do masy paliwa 40:1). Wtedy jest oszczędny niczym diesel. Gdy musimy przyśpieszyć, GDI przestawia się na normalną mieszankę (15:1). Dla kierowcy najważniejsza jest kontrolka na tablicy wskaźników informująca o oszczędnej pracy. Można jechać szybko na ubogiej mieszance. Trzeba powstrzymywać się od gwałtownego wciskania pedału gazu.
Mercedes w Japonii
Mitsubishi przechodzi pod kontrolę niemiecko-amerykańskiego Daimlera-Chryslera, który jest znany przede wszystkim z produkcji aut Mercedes-Benz. Wykupienie 34 procent akcji Mitsubishi Motors Corporation przez Daimlera-Chrysklera nie znaczy, że od razu Mitsubishi stanie się japońskim Mercedesem. Z biegiem czasu nowy właściciel może przyczynić się do podniesienia prestiżu marki Mitsubishi.
» Zalety i wady
1. Nadwozie
- dużo miejsca dla pasażerów z tyłu
- siatka na drobiazgi w bagażniku
- bardzo dobry kształt przednich foteli
- pełna regulacja fotela kierowcy
- ale trudno z niej skorzystać przy zamkniętych drzwiach
- zawiasy klapy bagażnika wchodzšce do środka
- brak kontrolki świateł mijania
- brak hydraulicznych podnośników maski silnika
2. Silnik - cichy
- dynamiczny
- szybko reagujący na pedał gazu
- bardzo równo pracujšcy na biegu jałowym
- niedostatek momentu obrotowego przy 2 000 obr./min
3. Zachowanie na drodze - bardzo dobra stabilność
- poczucie zespolenia z autem
- znakomity ABS
- zwrotność na parkingu
- sportowe przełożenie układu kierowniczego
- słaba widoczność przy cofaniu
- odgłosy zawieszenia przy pokonywaniu poprzecznych nierówności
4. Podsumowanie
Doskonałe zawieszenie, bardzo dobry silnik, dobre nadwozie. To już kolejny japończyk w naszym krótkim teście, który zdradza drobne mankamenty karoserii, a jednocześnie ma dynamiczną jednostkę napędową i dopracowane zawieszenie. O apetycie GDI na etylinę możnaby wyrokować dopiero po kilkutygodniowej eksploatacji. Generalnie Carisma pozostawiła przyjemne wspomnienia.
Dane techniczne
Cena wersji podstawowej - 69 050 zł
Rodzaj nadwozia - pięciomiejscowy, czterodrzwiowy sedan
Silnik benzynowy - 1 834 cm sześc., 4 cylindry, 16 zaworów, bezpośredni wtrysk
Moc - 125 KM przy 5 500 obr./min
Maks. moment obrotowy - 174 Nm przy 3 750 obr./min
Napęd - na przednie koła
Prędkość maks. - 200 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h - 10,4 s
Ogumienie - 195/60 HR 15
Długość - 4,475 m
Szerokość - 1,710 m
Wysokość - 1,405 m
Rozstaw osi - 2,550 m
Masa - 1 250 kg
Bagażnik - 460 l
Zbiornik paliwa - 60 l
Zużycie paliwa (poza miastem, miasto, średnie) - 5,4/9/6,7 l
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?