Samochód o raczej nie rzucającej się w oczy powierzchowności ma bardzo nowoczesny benzynowy silnik, znakomite fotele, udane zawieszenie.
Wersja 1,8 GDI Elegance jest dostępna tylko w nadwoziu hatchback. Inne odmiany mogą być sedanami Fot. Beata Zaborowska |
Dwa oblicza
Podczas mało dynamicznej jazdy Carisma 1,8 GDI pozostaje jakby uśpiona. Sprzyja temu sposób pracy silnika. Bezpośredni wtrysk benzyny GDI (Gasoline Direct Injection) pozwala na spalanie ubogich mieszanek z ponad dwukrotnie większą zawartością powietrza, niż normalnie. Jeżeli więc obchodzimy się bardzo delikatnie z prawym pedałem, Carisma odwdzięczy się niskim zużyciem benzyny i umiarkowaną dynamiką.
Bardziej energiczne dodawanie gazu powoduje przejście jednostki napędowej na normalny tryb pracy. Zużycie paliwa nie osiąga przerażających rozmiarów - 8,5 litra na trasie - ale przyjemność z jazdy nieporównanie wzrasta. Tym bardziej, że zawieszenie pozwala na bardzo dużo. Kto by się spodziewał tak dobrego prowadzenia po takiej spokojnej z wyglądu "taksówce"?
Fotele na wzór
Można Carismą przejechać 700 kilometrów jednego dnia, 700 drugiego i nie odczuwać specjalnego zmęczenia. Poza pracą silnika i układu jezdnego przyczyniają się do tego przednie fotele. Właśnie w czasie długiej podróży "wyłażą" wszystkie wady foteli. W tym Mitsubishi wszystko jest w porządku. Nawet skórzana tapicerka, seryjna w Elegance, jest taka, jaka powinna być, czyli nie śliska. Na zakrętach kierowca nie musi przytrzymywać się kierownicy.
Konstrukcja Carismy ma już osiem lat i ten wiek widać po niektórych rozwiązaniach, takich jak głośno zamykające się uchwyty dla pasażerów przy podsufitce, albo brak kurtyn powietrznych w opcji.
Zalety i wadyNadwozie
- znakomicie ukształtowane przednie fotele z regulacją wysokości w dwóch punktach
- spokojna, wręcz ponadczasowa linia
- łatwy dostęp do bagażnika dzięki dużej tylnej klapie
- siatka w bagażniku - drobne przedmioty nie latają po kufrze
- koło zapasowe o normalnym rozmiarze
- przejrzyste, duże wskaźniki
- strzałka przy paliwomierzu pokazująca, z której strony jest wlew paliwa
- skórzana tapicerka (seryjna) nie powodująca jednak ślizgania się tułowia
- seryjne alufelgi o atrakcyjnym wzorze
- wyświetlacz komputera i radia z oddzielną regulacją podświetlenia
- skrzypiący fotel kierowcy (przynajmniej w testowym egzemplarzu)
- nie ma kontrolki świateł mijania
- nie ma też podnośników maski silnika
- głośno zamykające się uchwyty dla pasażerów przy podsufitce
Silnik - piękny odgłos pracy w mieście, tylko szumi
- bardzo ożywia się powyżej 3 500 obr./min
- stosunkowo słaby do 3 000 obr./min
Zachowanie na drodze - auto nadaje się do dynamicznej, sprawnej jazdy
- dobry komfort
- lekka, precyzyjna zmiana biegów
- słaba widoczność do tyłu na skos może przeszkadzać przy parkowaniu i na skrzyżowaniach
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?