Mitsubishi ASX

Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
ASX jest odpowiedzią japońskiego producenta na stale rosnącą popularność samochodów łączących w sobie zalety aut osobowych i terenowych. Bezpośredni konkurent Nissana Qashqai w podstawowej wersji z napędem na przednią oś kosztuje 75 300 zł.

Nowy model dzieli płytę podłogową (Projekt Global) oraz 70% pozostałych

Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

podzespołów z większym Outlanderem. Przy takim samym rozstawie osi (267 cm) kompaktowy crossover jest o 37 cm krótszy (429,5 cm), co wpływa korzystnie na proporcje nadwozia. 

Sylwetka o szerokości 177 cm i wysokości 161,5 cm kryje obszerną i funkcjonalną przestrzeń pasażerską. W kabinie dominują czarne, trochę za twarde plastiki ozdobione srebrnymi dodatkami. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach, zegary są duże i czytelne, a obsługa systemu audio i klimatyzacji jest banalnie prosta. ASX jest dostępny w 5 wersjach wyposażenia: Inform, Invite, Intense, Instyle oraz Instyle Navi. W wariancie Instyle siedzenia pokryte są czarną skórzaną tapicerką, a elektrycznie sterowany fotel kierowcy w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą pozwalają zająć wygodną pozycję nawet tym kierowcom, których wzrost przekracza 185 cm. Na tylnej kanapie bez problemu przewieziemy w komfortowych warunkach trzy osoby. Nad głowami pasażerów rozpościera się szklany panoramiczny dach.

Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Dużą szybę doświetlającą całe wnętrze, możemy przy zbyt intensywnym nasłonecznieniu zasłonić elektrycznie sterowaną roletą lub nocą włączyć LEDowe podświetlenie krawędzi. Szklane okno dachowe jest elementem znajdującym się na liście wyposażenia standardowego tylko w najbogatszych wersjach Instyle oraz Instyle Navi, tak jak wysokiej klasy system audio Rockford Fostgate. Zestaw składający się z 8-kanałowego wzmacniacza, 8 głośników w kabinie pasażerskiej oraz subwoofera w bagażniku został specjalnie zestrojony akustycznie dla modelu ASX, tak aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Źródłem muzyki może być radio, płyta CD lub zewnętrzny odtwarzacz podłączony do gniazd AUXin i USB znajdujących się w przednim podłokietniku.

Miejski crossover dysponuje bagażnikiem o pojemności 419 litrów. Po rozłożeniu foteli otrzymujemy płaską podłogę i powierzchnię bagażową o kubaturze 1193 litrów. Asymetrycznie dzielone oparcie, otwór na długie przedmioty i dodatkowy schowek o pojemności 26 litrów ułatwiają aranżację przedziału ładunkowego.

Podstawowa jednostka benzynowa ASX’a o pojemności 1.6 litra z dwoma

Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

wałkami rozrządu w głowicy (DOHC), czterema zaworami na cylinder i systemem zmiennych faz rozrządu (MIVEC) generuje moc 117 KM i moment obrotowy 154 Nm. Silnik w mieście spisuje się dobrze, zapewnia wystarczającą dynamikę zużywając około 8 litrów benzyny na 100 km. Poza miastem jednostka współpracująca z 5-biegową przekładnią manualną radzi sobie trochę gorzej. Daje się we znaki niewielki moment obrotowy, słabe wyciszenie kabiny oraz brak szóstego przełożenia. Powyżej 120 km/h wewnątrz robi się głośno, a jazda na piątym przełożeniu skutkuje spalaniem na poziomie 6 l/ 100 km. Szósty bieg być może pozwoliłby zbliżyć się do obiecywanego zużycia 5 l/ 100 km w jeździe pozamiejskiej.

Poziom 5 l/ 100 km osiąga bez problemu mocniejszy 150-konny diesel. Jednostka o wyjątkowo niskim jak na silnik wysokoprężny stopniu sprężania - 14.9:1 charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz świetnymi osiągami. Diesel MIVEC 4N13 oferuje przyspieszenie do pierwszych 100 km/h poniżej 10 sekund i spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,5 l/ 100 km (w trasie - 4,8 l/ 100 km). Wysoki moment obrotowy na poziomie 300 Nm oraz precyzyjna 6-biegowa manualna przekładnia to duet sprawdzający się w każdych warunkach.

Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Za 9200 zł (tylko z silnikiem wysokoprężnym) ASX może być wyposażony w napęd 4WD pracujący w trzech trybach: 2WD, 4WD Auto lub 4WD Lock.
W obu jednostkach napędowych (za wyjątkiem 1.6 Inform) dostępny jest pakiet ekologiczny ClearTec, który w zależności od rodzaju silnika i trybu jazdy pozwala zaoszczędzić od 0,1 do 0,3 litra na każde pokonane 100 km.

Zawieszenie Mitsubishi oparte na kolumnach McPhersona z przodu i układzie wielowahaczowym z tylu, zapewnia dobre właściwości jezdne zarówno na drogach utwardzonych jak i poza nimi. Prześwit 195 mm (lub 170 mm w wersji 1.8 Diesel) i optymalnie zestrojone zawieszenie pozwalają bez problemu pokonywać niewielkie przeszkody terenowe, jak również stabilnie bez nadmiernych przechyłów podróżować na asfaltowych drogach. Manewrowanie w mieście tym ponad czterometrowym pojazdem ułatwiają duże lusterka wsteczne oraz mały promień zawracania (10,6m).

Wybrane dane techniczne Mitsubishi ASX i konkurentów:

Marka / modelMitsubishi ASXNissan QashqaiSkoda Yeti
WersjaInformVisiaActive
Cena (zł)75 30070 10069 950
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (l)1,61,61,4
Moc (KM)117117122
Moment obrotowy (Nm)154158200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,411,910,5
Prędkość maksymalna (km/h)183181185
Średnie spalanie (l/100 km)5,96,26,8
Emisja CO2 (g/km)139144159
Skrzynia biegów manualna 5 biegówmanualna 5 biegówmanualna 6 biegów
Pojemność bagażnika (l)419410405
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Mitsubishi ASX, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Tekst i zdjęcia: **Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert**

Info-Ekspert
Info-Ekspert
od 12 lat
Wideo

Bezpieczeństwo na drogach podczas weekendu i w Boże Ciało

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty