Mit "Iskry". Czy policyjny radar zawyża prędkość pojazdów?

gazeta.pomorska
Mit "Iskry". Czy policyjny radar zawyża prędkość pojazdów?
Mit "Iskry". Czy policyjny radar zawyża prędkość pojazdów?
Zabawiliśmy się w pogromców mitów niczym amerykańscy spece od efektów specjalnych z kanału Discovery: Adam Savage i Jamie Hyneman. Choć szczerze mówiąc byliśmy gotowi przysolić policji, jeśli tylko test radaru "Iskra-1" potwierdziłby tezy kierowców.
Mit "Iskry". Czy policyjny radar zawyża prędkość pojazdów?
Mit "Iskry". Czy policyjny radar zawyża prędkość pojazdów?

Czy policyjny radar zawyża prędkość pojazdów? Tak twierdzą kierowcy, którzy do nas telefonowali, słali maile, komentowali na forum. Nasz eksperyment tego nie potwierdził.

Chodzi o prawdę

Poważne obawy miała sama policja... - A co będzie, jeśli radar wskaże wartości, z którymi trudno będzie nam się zgodzić? - pytał nieoficjalnie jeden z  funkcjonariuszy. - Cóż, wtedy cała prawda wyjdzie na jaw. Przecież chodzi nam o prawdę, czyż nie? Albo poddajecie się ocenie społecznej, albo chcecie coś przed kierowcami ukryć! - stwierdzam z naciskiem.

- Racja. Więc jedźmy już na ten test - decyduje policjant.

 

Zobacz film z naszego testu:

 

 

Mł. asp. Tomasz Lubiński i sierż. sztab. Damian Spionkowski z miejskiej „drogówki” w Bydgoszczy dzierżą już w rękach nowoczesne radary: dopplerowski „Iskra” i laserowy. Ważnym bohaterem testu jest Tomasz Szoch, egzaminator nadzorujący Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Bydgoszczy, który ma rozpędzić służbowego nissana micrę do 100 km na godz.

- Nie więcej, bo musielibyśmy mu wlepić mandat - przestrzega  Robert Olszewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy. Poza terenem zabudowanym, jeśli znaki nie mówią inaczej,  na dwupasmowej w każdym kierunku ul. Armii Krajowej można jechać z taką właśnie prędkością.

- W naszym aucie zamontowane są kamery. Jedna z nich filmuje prędkościomierz - wyjaśnia  Tomasz Szoch i rusza na trasę testu.

Kilka pierwszych przejazdów w kierunku Osielska kontrolujemy z zatoczki w pobliżu skrzyżowania z ul. Zamczysko, ale  na tle micry pojawiają się inne samochody. - Radarem „Iskra” nigdy nie mierzymy prędkości dwóch pojazdów jednocześnie - wyjaśnia Tomasz Lubiński. - Wtedy odczyt byłby nieprecyzyjny. Nie mielibyśmy pewności, jaki pojazd namierzyliśmy. Tak właśnie jest teraz. Co innego laser - ten precyzyjnie namierza każdy pojazd.

Ruch w kierunku Osielska jest jednak za duży - kilka przejazdów micry okazuje się nadaremnych. Nadkom. Tomasz Meyze, szef miejskiej ,,drogówki” proponuje więc przenieść  punkt kontroli na przeciwną stronę - w kierunku Bydgoszczy.

Tym razem egzaminacyjna micra pojawia się na drodze sama. Na wyświetlaczu „Iskry” mruga to 91, to 92 km na godz. Dokładnie takie wartości powtarzają się przy kilku kolejnych przejazdach. - Jechałem równą stówką - stwierdza Szoch. - To mnie nie dziwi. Szybkościomierz w aucie zawyża rzeczywistą prędkość. Niektórzy producenci otwarcie o tym informują.


Turbinka to zero

Internauci donosili nam także, że ,,Iskra” może zmierzyć szybkość obracającej się turbinki klimatyzacji lub chłodnicy. Nasz pomiar stojącej micry z włączoną do maksimum klimatyzacją wykazał zero km na godz. 

 

 Naszym zdaniem, doniesienia zirytowanych kierowców mogą być prawdziwe. Pod jednym wszakże warunkiem: że policjant zmierzył prędkość innemu, szybciej jadącemu autu. Tylko jak to mundurowym udowodnić? 

Marek Weckwerth

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty