Minivany i vany

Ryszard Polit
Fot. Lancia: Vany nie bardzo przyjęły się na europejskim rynku. Lancia Phedra kosztuje ok. 130 tys. zł.
Fot. Lancia: Vany nie bardzo przyjęły się na europejskim rynku. Lancia Phedra kosztuje ok. 130 tys. zł.
Udostępnij:

Wraz z nadwoziem typu van wymyślono uchwyty na kubki z napojami. Vany nie przyjęły się w Europie, za to uchwyty na kubki tak. Natomiast minivany od razu zawojowały rynek.

 

Do opracowania pierwszego vana przyznaje się koncern Chrysler, który w 1983 r. wprowadził na rynek model Plymouth Voyager, w Europie znany pod marką Chrysler. Cechą vanów jest podwyższone nadwozie dające poczucie przestronności wnętrza, możliwość zmiany ustawienia foteli i wysoki komfort jazdy. Vany od razu zyskały niebywałą popularność w Stanach

Fot. Lancia: Vany nie bardzo przyjęły się na europejskim rynku. Lancia Phedra kosztuje ok. 130 tys. zł.
Fot. Lancia: Vany nie bardzo przyjęły się na europejskim rynku. Lancia Phedra kosztuje ok. 130 tys. zł.

Zjednoczonych, w których społeczeństwo jest bardzo mobilne, a odległości bardzo duże. Słynne już uchwyty na kubki w vanie Voyager wymyślił Don Clark. Rok po aucie amerykańskim Renault zaprezentował pierwszego europejskiego vana - Espace.

 

Vany

 

Europejscy producenci słusznie założyli, że popyt na tego typu pojazdy nie będzie duży. Dla obniżenia kosztów opracowano wspólne konstrukcje: koncern PSA sprzymierzył się z Fiatem, dlatego Citroen C8, Peugeot 807, Lancia Phedra i Fiat Ulysse to identyczna konstrukcja, różniąca się głównie stylistyką. Ford nawiązał współpracę z koncernem Volkswagen, w której wyniku

Fot. Renault: Pierwszy europejski van – Renault Espace.
Fot. Renault: Pierwszy europejski van – Renault Espace.

powstały: Ford Galaxy, Volkswagen Sharan oraz Seat Alhambra. Z konstrukcjami europejskimi konkurują pojazdy azjatyckie - Toyota Previa, będą jednocześnie najdroższym vanem na naszym rynku oraz Kiją Carnival i Mitsubishi Grandis. Najtańszym vanem jest Seat Alhambra, który i tak kosztuje 98 580 zł. Stosunkowo wysoka cena ogranicza krąg potencjalnych nabywców i w znacznej mierze przyczyniła się do braku popularności vanów nie tylko w Polsce, lecz również w całej Europie. Za słynnego Chryslera Voyagera trzeba

Fot. Chrysler: Prekursor vanów- Chrysler Voyager. Jeden z niewielu amerykańskich pojazdów, zaakceptowany przez Europejczyków.
Fot. Chrysler: Prekursor vanów- Chrysler Voyager. Jeden z niewielu amerykańskich pojazdów, zaakceptowany przez Europejczyków.

zapłacić 119 900 zł, a za Toyotę Previa - 167 100 zł. Niektóre vany mogą przewozić do 7 pasażerów ulokowanych w trzech rzędach siedzeń, np. Kia Carnival czy Chrysler Voyager. Chrysler ma ponadto innowacyjny system składania i chowania foteli 2. i 3. rzędu w podłogę. Renault Espace, Peugeot 807 czy Ford Galaxy są oferowane standardowo w wersji 5-osobowej. Za dopłatą otrzymuje się wersję 7-osobową, ale wtedy bagażnik jest niewielki.

 

Minivany

 

Prawdziwą popularnością cieszą się w Europie minivany. Nieco mniejsze od vanów są bardziej dostosowane do potrzeb mieszkańców starego kontynentu. Prekursorem gatunku jest Renault Scenic, którego zaprezentowano w 1996 r. Powstał na płycie podłogowej modelu Megane, początkowo jako jedna z wersji nadwoziowych tego modelu. Obecnie każdy szanujący się  producent europejski oferuje minivana, a nawet kilka, w różnych wielkościach. Większe minivany wykorzystują pytę podłogową auta kompaktowego i są z reguły 5-osobowe, np. Citroen Xsara Picasso czy Nissan Almera Tino. Furorę zrobił Opel Zafira (1997 r.), wykorzystujący płytę podłogową Astry II, gdyż jako pierwszy minivan mieścił 7 osób w układzie

Fot. Opel: Opel Zafira I – 7-osobowy minivan ze sprytnym systemem składania foteli w ostatnim rzędzie.
Fot. Opel: Opel Zafira I – 7-osobowy minivan ze sprytnym systemem składania foteli w ostatnim rzędzie.

2+3+2. Co prawda 2 fotele w trzecim rzędzie siedzeń były nieco mniejsze od pozostałych, ale za to dawały się łatwo schować w podłodze. Obecnie taką możliwość ma także Toyota Corolla Verso i VW Touran, pojazdy te są jednak standardowo oferowane w wersji 5-drzwiowej. Oryginalny układ siedzeń - 3 fotele w dwóch rzędach mają Fiat Multipla i Honda FR-V. Są dość szerokie, ale za to z dużym bagażnikiem.

 

Ostatnio lansuje się też minivany wykorzystujące płytę podłogową pojazdów segmentu B. Przykładem są Fiat Idea i bliźniacza Lancia Musa oparte na płycie podłogowej Fiata Punto. Te minivany są 5-osobowe, ale mają możliwość przesuwania tylnej kanapy wzdłuż nadwozia lub bardziej oryginalnego konfigurowania tylnych siedzeń, jak np. w Renault Modus (płyta podłogowa Nissana Micra) czy Oplu Meriva (płyta podłogowa Opla Corsy). Modus jest jednocześnie najtańszym minivanem na naszym rynku i kosztuje 43 900 zł. 

 

Minivany wypierają z rynku auta z nadwoziami typu hatchback, które okazuje się trochę ciasne i niemodne. Nie wiadomo, czy społeczeństwo tak urosło, że potrzebuje wysokich samochodów, ale na pewno im wyższy, tym lepszy. Może w tej sytuacji znowu staną się modne kapelusze?

 

W załączniku ceny nowych minivanów i vanów oferowanych w Polsce

 

Pobierz załącznik

Fot. Peugeot: Peugeot 807 to wspólna konstrukcja z Citroenem C8.
Fot. Peugeot: Peugeot 807 to wspólna konstrukcja z Citroenem C8.
Fot. Renault: Renault Scenic – pierwszy europejski minivan.
Fot. Renault: Renault Scenic – pierwszy europejski minivan.
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso to 5- lub 7-osobowy minivan.
Fot. Toyota: Toyota Corolla Verso to 5- lub 7-osobowy minivan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Seat:  Seat Altea – jak twierdzi producent – to sportowy minivan.
Fot. Seat: Seat Altea – jak twierdzi producent – to sportowy minivan.
Fot. Honda: Pierwszy minivan Hondy – FR-V może zmieścić 6 osób w dwóch rzędach siedzeń. Identyczny układ siedzeń ma Fiat Multipla.
Fot. Honda: Pierwszy minivan Hondy – FR-V może zmieścić 6 osób w dwóch rzędach siedzeń. Identyczny układ siedzeń ma Fiat Multipla.
Fot. Ford: Focus C-Max – minivan Forda.
Fot. Ford: Focus C-Max – minivan Forda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie