Mini Countryman wydawał się tak dobrym pomysłem jak bambosze z kolcami, ale o dziwo, znalazł amatorów i to sporo.
Czworo drzwi, obszerne wnętrze, napęd czerech kół – na tym samym wypłynął „morderca sportowej legendy” Porsche Cayenne. Wyszło na to, że Countryman świetnie się odnalazł w tłumie małych aut do wszystkiego.
Teraz projektanci wykonali karkołomny piruet i rozrośniętego, pięciodrzwiowego hatchbacka zawrócili w stronę tradycyjnego Mini. Tak powstał samochód, który firma nazywa „Sports Activity Coupé”. Innymi słowy kolejny crossover z oznakami ADHD. Dla tubylców miejskiej dżungli zorientowanych, gdzie zdobyć najsłodsze eklerki i skąd zaczerpnąć łyk najlepszej kawy. Zwinny i szybki, zawsze gotowy zająć najlepsze miejsce do parkowania.
Trzydrzwiowa karoseria ma rysy Countrymana, ale pojedyncza para drzwi i mocno ścięty dach zakończony spojlerem dodają jej energii. Dach może być biały, czarny lub nudny, czyli w kolorze nadwozia. Zwężające się boczne okna i pierwsze w dziejach Mini poziome światła tylne rozciągają i wysmuklają krępą sylwetkę. Nietrudno zobaczyć w Pacemanie jędrne coupé, choć stosunkowo wysoki prześwit i obudowane tworzywem wykroje kół przypominają, że w tym aucie można śmigać jak w gumiaczkach, szczególnie jeśli ma opcjonalny napęd czterech kół ALL4. Tańsze wersje mają koła 16-calowe, modele S 17-calowe, a w zanadrzu są „osiemnastki” i „dziewiętnastki”. Wszystko ze stopów lekkich.
W środku są tylko cztery miejsca. Dwa tylne to indywidualne fotele z miniaturowymi podłokietnikami na bokach nadwozia. Rozdziela je szyna, na której można umieścić np. śmietniczkę. Firma nazywa tę część wnętrza lożą. I rzeczywiście. W niektórych teatrach jest tak samo ciasno.
Z przodu można rozsiąść się wygodnie, zaraz po tym, gdy uporamy się z ręczną regulacją fotela. Po środku tablicy rozdzielczej jest imponujący, bezużyteczny prędkościomierz, a przed kierowcą praktyczny obrotomierz, na którym rozumnie umieszczono cyfrowy wyświetlacz, pokazujący prędkość jazdy. Przyjemnie wypełniająca rękę kierownica i krótki lewarek skrzyni pozwalają „zrosnąć się” z samochodem. Ze wszystkich osób na pokładzie, Mini zdecydowanie najbardziej lubi kierowcę.
Do wyboru są dwa silniki benzynowe o mocy 122 lub 184 KM oraz dwa diesle osiągające 112 lub 143 KM. Modele benzynowe są żwawsze, co widać w deklarowanym przez producenta czasie rozpędzania do 100 km/h i prędkości maksymalnej. Diesle mają za to wyraźnie wyższy moment obrotowy sięgający 305 Nm w wersji o mocy 143 KM. Do standardu należy sześciobiegowa skrzynka ręczna, „automat” wymaga dopłaty.
Układ napędowy ALL4 można mieć z dowolnym silnikiem, oprócz najsłabszego, benzynowego i skrzynią ręczną lub
automatyczną. Jest bezobsługowy i samodzielnie, w zależności od sytuacji rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś. Służy do tego centralny mechanizm różnicowy sterowany elektrohydraulicznie. Normalnie napędzana jest przednia oś, ale w ekstremalnych warunkach do tylnej osi może docierać 100% momentu.
W podwoziu wykorzystano kolumny McPhersona z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu oraz komplet hamulców tarczowych. Uzupełnieniem są systemy elektroniczne, które o bezpieczeństwo czynne dbają tak, jak komplet poduszek i kurtyny boczne o bezpieczeństwo bierne. Jak przystało na Mini, Paceman jest sztywny. Szybka zmiana kierunku jazdy to dla niego pestka.
Radio można rozbudować, aby współpracowało ze wszystkim, co mieszczuch ma w kieszeniach do gadania lub słuchania. Polecamy układ ułatwiający parkowanie, z kamerą cofania. Paceman nie jest dla tych, co oglądają się za siebie. Tylne słupki to potęga. Im bardziej patrzysz, tym mniej widzisz.
Dlaczego Paceman? A dlaczego stokrotki? Albo kino, jak za pół roku film dorzucą do gazety? Zwyczajnie – żeby w życiu coś przeżyć.
Marka/model | Mini Cooper S Paceman ALL4 | Nissan Juke Tekna | Range Rover Evoque Si4 Prestige Coupé |
Cena (zł) | 127 985 | 96 900 | 238 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/3 | hatchback/5 | hatchback/3 |
Liczba miejsc | 4 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4115/1786/1522 | 4135/1765/1565 | 4355/1965/1605 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1525/1551 | 1525/1505 | 1625/1631 |
Rozstaw osi (mm) | 2596 | 2530 | 2660 |
Masa własna (kg) | 1370 | 1425 | 1640 |
Pojemność bagażnika (l) | 330-1080 | 675-1470 | 550-1350 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 46 | 70 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1618 | 1999 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 184 przy 5500 | 190 przy 5600 | 240 przy 5500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 240 przy 1600-5000 | 240 przy 2000-5200 | 340 przy 1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,2 | 8,4 | 7,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 207 | 200 | 217 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,7 | 7,6 | 8,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 180 | 175 | 199 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?