Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mini One kontra VW New Beetle

Ryszard Polit
Fot. Mini: Mini – brytyjska legenda pod skrzydłami BMW rozkwitła. Nowy Mini jest nadal mały i zwinny.
Fot. Mini: Mini – brytyjska legenda pod skrzydłami BMW rozkwitła. Nowy Mini jest nadal mały i zwinny.
Auta o niecodziennym wyglądzie zawsze były w cenie, z reguły zbyt wysokiej dla większości ich miłośników. Czy Mini i VW New Beetle są warte 70 tys. zł?

Samochody o niecodziennym wyglądzie zawsze były w cenie, z reguły zbyt wysokiej dla większości ich miłośników. Czy Mini i VW New Beetle są warte 70 tys. zł?

 

Fot. Mini: Mini – brytyjska legenda pod skrzydłami BMW rozkwitła. Nowy Mini jest nadal mały i zwinny.
Fot. Mini: Mini – brytyjska legenda pod skrzydłami BMW rozkwitła. Nowy Mini jest nadal mały i zwinny.

W przeciwieństwie do swoich legendarnych protoplastów następcy legendarnego Mini i Volkswagena "garbusa" nie są autami masowymi. I trudno się dziwić, skoro nie są ani zbyt funkcjonalne, ani szczególnie tanie. Przeznaczone są dla nabywców sentymentalnych lub wręcz przeciwnie - awangardowych, którzy nie chcą jeździć autami dla podtatusiałych pięćdziesięciolatków. Porównujemy Mini

Fot. VW: Nadwozie VW New Beetle nawiązuje kształtem do słynnego „garbusa”. W przeciwieństwie do pierwowzoru w nowej konstrukcji silnik umieszczony jest
Fot. VW: Nadwozie VW New Beetle nawiązuje kształtem do słynnego „garbusa”. W przeciwieństwie do pierwowzoru w nowej konstrukcji silnik umieszczony jest z przodu i napędza przednie koła.

napędzane silnikiem benzynowym 1,6 l o mocy 90 KM z VW New Beetle 1,6 l /102 KM. New Beetle oferowany jest także z silnikiem 1,4 l/75 KM, ale uznaliśmy, że jest on zbyt słaby i nie sprosta konkurencji z Mini.

 

Cechy szczególne

 

Najbardziej charakterystyczną cechą obu pojazdów są ich nadwozia, nawiązujące do swoich poprzedników. Każdy z

Fot. Mini: Mini napędzane benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM jest dość szybkie.
Fot. Mini: Mini napędzane benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM jest dość szybkie.

producentów stara się zdyskontować sukces z dawnych lat, o ile współcześni nabywcy go w ogóle pamiętają. New Beetle wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa poprzedniej generacji i w przeciwieństwie do pierwowzoru silnik jest umieszczony z przodu i napędza przednie koła. W nowym Mini widać rękę konstruktorów BMW, którzy ten pojazd stworzyli od nowa. Mini jest autem znacznie mniejszym od New Beetle. We wnętrzu Volkswagena miejsca jest znacznie więcej,

Fot. VW: New Beetle napędzany silnikiem 1,6 l/102 KM jest nieco wolniejszy od Mini.
Fot. VW: New Beetle napędzany silnikiem 1,6 l/102 KM jest nieco wolniejszy od Mini.

chociaż na tylnej kanapie brakuje miejsca nad głową. Za to w Mini brakuje go również na nogi. Stylizacja tablica przyrządów obu aut nawiązuje do przeszłości. W New Beetle jest nawet flakonik na kwiaty. W Mini duża ilość przełączników na konsoli środkowej utrudnia ich obsługę, są również niezbyt dobrze oznakowane. Bagażnik Mini ma symboliczna wielkość 150 l, a w VW - 210 l.

 

Silniki
Fot. Mini: Charakterystyczna tablica przyrządów Mini nawiązuje do dawnych lat.
Fot. Mini: Charakterystyczna tablica przyrządów Mini nawiązuje do dawnych lat.

 

Z konstrukcyjnego punktu widzenia silnik Mini jest dość nowoczesny, ma 4 zawory w każdym cylindrze i pojemności 1,6 l osiąga 90 KM mocy. Jednostka napędowa New Beetle z 2 zaworami w cylindrze to tzw. "sprawdzona" konstrukcja, która jednak z pojemności 1,6 l osiąga moc 102 KM. Mini okazał się autem oszczędniejszym od New Beetle, ale w mieście ten mały przecież pojazd potrafi zużyć blisko 10 l na 100 km. Poprzednik był jednak oszczędniejszy.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mini jest autem szybszym od Volkswagena. Różnica nie jest aż tak duża, by Volkswagena nazwać pojazdem mało dynamicznym. Zaletą Mini są znakomite własności jezdne, które

Fot. VW: Tablica przyrządów New Beetle jest dość prosta, ale obok jest flakonik na kwiaty.
Fot. VW: Tablica przyrządów New Beetle jest dość prosta, ale obok jest flakonik na kwiaty.

uzyskano m.in. dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnemu. Ten zgrabny pojazd bez najmniejszych kłopotów pokonuje zakręty, ale z powodu dość twardego zawieszenia komfort jazdy na złych nawierzchniach nie jest wysoki. Pod tym względem korzystniejsze wrażenie sprawia większy New Beetle, którego własności jezdne są jednak nieco gorsze. Wynika to m.in. z wyżej położonego środka ciężkości i prostej konstrukcji zawieszenia, z belką skrętną z tyłu. Podczas normalnej jazdy Volkswagen zachowuje się poprawnie. Oba auta mają ten sam poziom hałasu i nie jest on wysoki, ale Mini ma bardziej skuteczny układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

  

Mini i VW New Beetle to samochody o innym charakterze. Zgodnie z tradycją Mini jest szybkim maluchem, z którego zadowoleni będą nabywcy ze sportową żyłką. New Beetle ma spokojniejszy charakter i przeznaczony jest raczej dla osób o sentymentalnym charakterze. Mini kosztuje 67 tys. zł, a VW - 70 190 zł, jednak Volkswagen jest bardziej bogato wyposażony. W zbliżonej cenie można wybrać typowy samochód kompaktowy, tylko czy na pewno warto?

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mini One

VW New Beetle 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Mini One

VW New Beetle

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/8/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1598

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min)

90/5500

102/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

140/3000

148/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

10,9

11,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,4

12,6

Prędkość maksymalna (km/h)

181

179

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,3

40,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

150

210

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

50

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,2/9,6

5,9/10,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

363 x 169 x 141

408 x 173 x 150

Rozstaw osi (cm)

247

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/13

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł)

67 000

70 190

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Mini One

VW New Beetle

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ABS

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

-

S

Wspomaganie nagłego hamowania

-

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Elektrycznie sterowane/ogrzewane lusterka zewnętrzne

S/-

S/S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

S

Centralny zamek

S

S

s - wyposażenie seryjne

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma symboliczną wielkość 150 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma symboliczną wielkość 150 l.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Mini nie jest zbyt przestronne, siedzi się bardzo nisko.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Mini nie jest zbyt przestronne, siedzi się bardzo nisko.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty