Mini - kultowe auto w nowej odsłonie. Zobacz jakie cuda kryje!

Karol Biela
Mini - kultowe auto w nowej odsłonie. Zobacz jakie cuda kryje!
Mini - kultowe auto w nowej odsłonie. Zobacz jakie cuda kryje!
W filmie "Powiększenie" Michelangelo Antonioniego jeździł nim główny bohater. Ścigał się w nim sam Sobiesław Zasada. Niejeden playboy zawdzięczał mu swoje podboje. Kultowy MINI powraca w nowej odsłonie.
Mini - kultowe auto w nowej odsłonie. Zobacz jakie cuda kryje!
Mini - kultowe auto w nowej odsłonie. Zobacz jakie cuda kryje!

Nowe MINI - jak jego poprzednik - ma zająć pozycję lidera segmentu małych aut premium. Rozwinięcie designu podkreśla dojrzałość charakteru nowego modelu, co znajduje odzwierciedlenie w istotnej optymalizacji przestronności, bezpieczeństwa, wyposażenia, zastosowanych materiałów i jakości wykończenia - ale też sportowego prowadzenia i komfortu jazdy.

Nowa generacja silników zapewnia większą frajdę z jazdy i niższe zużycie paliwa, a wśród elementów wyposażenia znalazła się szeroka paleta systemów wsparcia kierowcy, jak też opcje z zakresu multimediów MINI Connected. Lampy główne LED, wyświetlacz przezierny MINI Head-up, telefon alarmowy Emergency Call oraz "towarzysz podróży" - MINI Connected XL Journey Mate z informacją o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym (RTTI) - to kolejne spośród najważniejszych elementów programu wyposażeniowego, które dotąd były dostępne tylko w pojazdach wyższych segmentów, a teraz podkreślają charakter premium nowego MINI.

Od chwili wprowadzenia na rynek nowego MINI na wiosnę 2014 roku dostępne będą trzy zupełnie nowe jednostki napędowe wykorzystujące technologię MINI TwinPower Turbo. Nowe MINI Cooper ma 3-cylindrowy silnik benzynowy o mocy maksymalnej 100 kW/136 KM. 4-cylindrowa jednostka benzynowa w MINI Cooper S wytwarza już 141 kW/192 KM. A nowe MINI Cooper D napędzane jest 3-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym rozwijającym moc 85 kW/116 KM. Kolejną nowością jest standardowa 6-stopniowa manualna skrzynia biegów.

Jako opcja dla wszystkich wariantów silnikowych dostępna jest też 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów.

Po raz pierwszy w nowym MINI dostępne są wysuwany nad kolumną kierowniczą wyświetlacz przezierny Head-Up Display, aktywny regulator prędkości oparty na kamerze, system ostrzegania przed kolizją i najechaniem pieszego, asystent świateł drogowych i rozpoznawanie znaków drogowych, a także asystent parkowania i kamera cofania.

Także system multimedialny MINI jest unikatowy w tej klasie samochodów. MINI jest pierwszym autem w segmencie, w którym można mieć zamontowaną na stałe kartę SIM, co oznacza możliwość funkcjonalności telefonu alarmowego z automatyczną detekcją położenia pojazdu i rodzaju zdarzenia, a także usług MINI Teleservices. Funkcje, których zintegrowanie w aucie jest możliwe za pomocą programów Apps z zakresu społeczności sieciowych oraz multimediów, dostępne są obecnie zarówno dla smartfonów Apple iPhone, jak i tych działających w oparciu o system Android.

Zwyczajowa stacyjka dla kluczyka rozruchowego nie będzie już obecna ani używana w nowym MINI. Jak tylko kluczyk do auta znajdzie się w jego kabinie, silnik można uruchomić wykonanym jako podświetlony na czerwono przycisk pośrodku konsoli centralnej. Ponad nim umieszczono 3 okrągłe regulatory ogrzewania i klimatyzacji.

Początek sprzedaży nowego MINI połączony jest ze zmianą generacyjną w zakresie zespołów napędowych. Po raz pierwszy zastosowanie znajdą 3- i 4-cylindrowe silniki, których wspólną cechą jest technologia MINI TwinPower Turbo. W przypadku silników benzynowych w modelach MINI Cooper S oraz MINI Cooper obejmuje ona turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk benzyny, zmienne fazy rozrządu po stronie zarówno dolotu i wylotu (Doppel-VANOS) oraz w pełni zmienna regulacja wzniosu zaworów w postaci opatentowanej przez BMW konstrukcji VALVETRONIC.

Silnik wysokoprężny modelu Cooper D wyposażony jest w turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopatek turbiny oraz najnowszej generacji wtrysk bezpośredni oleju napędowego common rail, który zasila komory spalania pod ciśnieniem 2000 barów, zapewniając niezwykle precyzyjne dozowanie paliwa i wyjątkowo czysty proces spalania. Efekt: jeszcze większa przyjemność z jazdy przy wyższej wydajności i spełnieniu normy czystości spalin EU6. Wszystkie warianty nowego MINI wykazują się lepszymi parametrami i osiągami, a ich wartości zużycia paliwa i emisja CO2 spadły w porównaniu z poprzednikami o nawet 27 proc.

Rozwijając moc wyższą o 10 kW (14 KM) - łącznie 100 kW/136 KM w przedziale między 4500-6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 220 Nm (230 w trybie Overboost) już od 1250 obr./min, 1,5-litrowy, 3-cylindrowy silnik nowego MINI Coopera zapewnia znacząco lepsze osiągi niż jego poprzednik. Nowe MINI Cooper rozpędza się do 100 km/h w 7,9 s (aut. 7,8 s) i maksymalnie do 210 km/h. I to przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,5-4,6 l/100 km (4,7-4,8 l/100 km) oraz emisji CO2 105-107 g/km (109-112 g/km).

Seryjne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w nowym MINI obejmuje czołowe i boczne poduszki gazowe, a także boczne kurtyny powietrzne dla przedniego i tylnego rzędu siedzeń. Wszystkie miejsca są wyposażone w 3-punktowe automatyczne pasy bezpieczeństwa, z przodu także z napinaczami i ogranicznikami napięcia. Na tylnych miejscach przewidziano mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych.

Ponadto nabywcy nowego MINI mogą dokupić kamerę cofania i asystenta parkowania. Zamontowana pod uchwytem klapy bagażnika kamera przekazuje obraz wideo na monitor pokładowy na centralnym wskaźniku, wspierając w ten sposób kierowcę podczas manewrowania i parkowania tyłem. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty