Mieszkanko dla auta

(EBu)
Fot. Adam Warżawa
Fot. Adam Warżawa

Garaż to miejsce, gdzie zwykle przechowuje się rowery, kosiarkę, narzędzia ogrodowe oraz wszystkie niezbędne przedmioty, które nie zmieściły się w domu. Warto więc tak go zaprojektować, by mógł się w nim zmieścić także... samochód.

 

Razem czy osobno

 

Fot. Adam Warżawa
Fot. Adam Warżawa

Jeżeli nasz garaż jest jeszcze wirtualny, mamy czas, by zastanowić się, jaki powinien on być. W zależności od wielkości i usytuowania działki, technologii w jakiej będzie wykonany dom oraz naszego gustu możemy postawić garaż wolno stojący, przylegający do jednej ze ścian budynku, lub będący jego częścią. Każde z rozwiązań ma swoje zalety i wady. Wygodne jest wewnętrzne połączenie garażu z domem. Dzięki temu możemy suchą stopą przejść z samochodu do domu, a noszenie zakupów będzie ograniczone do minimum. Natomiast w garażu wolno stojącym jego majsterkujący właściciel może oddawać się do woli swojemu hobby bez zakłócania spokoju innym domownikom.

 

W zgodzie z prawem

 

Dobrze zaprojektowany garaż to wygoda wsiadania i wysiadania, wypakowywania zakupów czy ładowania bagaży. Trzeba jednak pamiętać, że projekt garażu musi być zgodny z przepisami budowlanymi. Wysokość garażu, mierzona w świetle konstrukcji, powinna wynosić co najmniej 2,2 m, a odległość od podłogi do urządzeń instalacyjnych pod sufitem - 2 m. Wjazdy i bramy garażowe muszą mieć szerokość co najmniej 2,3 m, a wysokość w świetle 2 m. Minimalne wymiary stanowiska postojowego w garażu to 2,3 m szerokości i 5 m długości. Pomiędzy bokiem samochodu a ścianą powinna być zachowana minimalna odległość 0,5 m. Gdy garaż jest wbudowany w bryłę domu lub z nim sąsiaduje, wymagana jest izolacja akustyczna jego ścian i stropu oraz szczelność uniemożliwiająca przenikanie spalin do sąsiednich pomieszczeń. Instalowanie w garażu studzienek rewizyjnych oraz umieszczanie otworów od palenisk lub otworów rewizyjnych przeznaczonych do czyszczenia kanałów dymowych, spalinowych i wentylacyjnych jest zabronione. Dopuszcza się natomiast prowadzenie przewodów gazowych w garażu, m.in. pod warunkiem zabezpieczenia ich przed uszkodzeniem mechanicznym. Garaż powinien też być wentylowany.

 

Szczegółowe przepisy, dotyczące powyższych kwestii, znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

 

Dogodny dojazd

 

W naszych planach nie sposób zapomnieć o wygodnym i bezpiecznym podjeździe do garażu. Jego maksymalne pochylenie nie powinno przekroczyć 25 proc. podjazd o dużym spadku powinien być dobrze wyprofilowany, szczególnie jeżeli samochód jest długi i ma niskie zawieszenie. Najczęściej do budowy podjazdu używana jest kostka brukowa, spotykane są także podjazdy żwirowe, a także drewniane. W każdym przypadku właściwe wytyczenie terenu i krok po kroku wykonanie kolejnych warstw jest warunkiem uzyskania trwałego i równego podjazdu. Na rynku dostępne są także preparaty konserwujące i zabezpieczające podjazd przed szkodliwym działaniem środowiska zewnętrznego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty