Mieszkanko dla auta

(EBu)
Fot. Adam Warżawa
Fot. Adam Warżawa

Garaż to miejsce, gdzie zwykle przechowuje się rowery, kosiarkę, narzędzia ogrodowe oraz wszystkie niezbędne przedmioty, które nie zmieściły się w domu. Warto więc tak go zaprojektować, by mógł się w nim zmieścić także... samochód.

 

Razem czy osobno

 

Fot. Adam Warżawa
Fot. Adam Warżawa

Jeżeli nasz garaż jest jeszcze wirtualny, mamy czas, by zastanowić się, jaki powinien on być. W zależności od wielkości i usytuowania działki, technologii w jakiej będzie wykonany dom oraz naszego gustu możemy postawić garaż wolno stojący, przylegający do jednej ze ścian budynku, lub będący jego częścią. Każde z rozwiązań ma swoje zalety i wady. Wygodne jest wewnętrzne połączenie garażu z domem. Dzięki temu możemy suchą stopą przejść z samochodu do domu, a noszenie zakupów będzie ograniczone do minimum. Natomiast w garażu wolno stojącym jego majsterkujący właściciel może oddawać się do woli swojemu hobby bez zakłócania spokoju innym domownikom.

 

W zgodzie z prawem

 

Dobrze zaprojektowany garaż to wygoda wsiadania i wysiadania, wypakowywania zakupów czy ładowania bagaży. Trzeba jednak pamiętać, że projekt garażu musi być zgodny z przepisami budowlanymi. Wysokość garażu, mierzona w świetle konstrukcji, powinna wynosić co najmniej 2,2 m, a odległość od podłogi do urządzeń instalacyjnych pod sufitem - 2 m. Wjazdy i bramy garażowe muszą mieć szerokość co najmniej 2,3 m, a wysokość w świetle 2 m. Minimalne wymiary stanowiska postojowego w garażu to 2,3 m szerokości i 5 m długości. Pomiędzy bokiem samochodu a ścianą powinna być zachowana minimalna odległość 0,5 m. Gdy garaż jest wbudowany w bryłę domu lub z nim sąsiaduje, wymagana jest izolacja akustyczna jego ścian i stropu oraz szczelność uniemożliwiająca przenikanie spalin do sąsiednich pomieszczeń. Instalowanie w garażu studzienek rewizyjnych oraz umieszczanie otworów od palenisk lub otworów rewizyjnych przeznaczonych do czyszczenia kanałów dymowych, spalinowych i wentylacyjnych jest zabronione. Dopuszcza się natomiast prowadzenie przewodów gazowych w garażu, m.in. pod warunkiem zabezpieczenia ich przed uszkodzeniem mechanicznym. Garaż powinien też być wentylowany.

 

Szczegółowe przepisy, dotyczące powyższych kwestii, znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

 

Dogodny dojazd

 

W naszych planach nie sposób zapomnieć o wygodnym i bezpiecznym podjeździe do garażu. Jego maksymalne pochylenie nie powinno przekroczyć 25 proc. podjazd o dużym spadku powinien być dobrze wyprofilowany, szczególnie jeżeli samochód jest długi i ma niskie zawieszenie. Najczęściej do budowy podjazdu używana jest kostka brukowa, spotykane są także podjazdy żwirowe, a także drewniane. W każdym przypadku właściwe wytyczenie terenu i krok po kroku wykonanie kolejnych warstw jest warunkiem uzyskania trwałego i równego podjazdu. Na rynku dostępne są także preparaty konserwujące i zabezpieczające podjazd przed szkodliwym działaniem środowiska zewnętrznego.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie