Miejskie SUV-y. Top 10 na polskim rynku [galeria]

Wojciech Frelichowski
Renal Captur / Fot. Renault
Renal Captur / Fot. Renault
Miejskie SYV-y są coraz popularniejszym w Polsce segmentem samochodów. Doceniane są za funkcjonalność, łatwość poruszania się w mieście i za to, że są alternatywą dla droższych klasycznych SUV-ów. Jak wygląda pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się aut z tego segmentu?

Trzeba zaznaczyć, że w segmencie miejskich SUV-ów znajdują się zarówno modele, które mogą być wyposażone w napęd 4x4, jak i takie, które występują tylko z napędem na przednią oś. Ponadto zaliczane są do tej grupy auta, których nadwozie jest wzorowane na większych SUV-ach, jak i auta będące crosoverami, czyli zawierające cechy aut z kilku segmentów.

Tak prezentuje się dziesiątka najlepiej sprzedających się miejskich SUV-ów w Polsce według danych z Instytutu Badania Rynku Samochodowego Samar.

1. Renault Captur

Renal Captur / Fot. Renault
Renal Captur / Fot. Renault

W 2014 roku najlepiej sprzedający się miejski SUV w Polsce (2835 sprzedanych sztuk). Na krajowym rynku Captur jest od połowy 2013 roku. Jego autem jest atrakcyjne nadwozie, które jest jednym z najciekawszych w tym segmencie. Samochód ma też spory prześwit (200 mm), co stawia go na równi z niektórymi SUV-ami z wyższego segmentu. Dzięki temu Captur nie boi się krawężników, ani kolei na polnych drogach. Auto ma tylko napęd na przód. W testach EuroNCAP Captur otrzymał pięć gwiazdek. Lista wersji silnikowych nie jest zbyt długa: benzynowe – 0.9 90 KM i 1.2 120 KM; wysokoprężne – 1.5 dCi 90 KM. Cena – 54 900 zł.

Zalety: atrakcyjny wygląd, umiarkowana cena.

Wady: tylko jeden Diesel w ofercie.

2. Opel Mokka

Opel Mokka / Fot. Ope Mokka
Opel Mokka / Fot. Ope Mokka

Na polskim rynku Mokka jest obecna od niecałych dwóch lat (2014 sprzedano 2647 sztuk). W konstrukcji auta wykorzystano szereg podzespołów z Corsy (m.in. płyta podłogowa). Ale np. zawieszenie jest przejęte z Zafiry. Auto ma ciekawą sylwetkę, która upodabnia go do większego SUV-a Opla – modelu Antara. W konfiguracji napędu Mokka występuje z napędem na przód (standard) lub na obie osie. W testach EuroNCAP Opel Mokka otrzymał pięć gwiazdek.
Jeśli chodzi o wersje silnikowe to są trzy: benzynowe – 1.6 115 KM, 1.4 140 KM (oferowany także z zasilaniem LPG); wysokoprężne – 1.7 CDTi 130 KM. Cena - od 67 950 zł (1.6 115 KM).

Zalety: nadwozie typowego SUV-a, bogate wyposażenie.

Wady: tylko jeden diesel w ofercie.

3. Nissan Juke

Nissan Juke / Fot. Nissan Juke
Nissan Juke / Fot. Nissan Juke

Jedni ten samochód chwalą za oryginalność, inni twierdzą, że jest wyjątkowo brzydki. Rację chyba mają ci pierwsi, bo auto dość dobrze się sprzedaje (1949 sztuk w 2014 r.). Do produkcji Juke wszedł w 2010 roku, a w ubiegłym roku przeszedł modernizację. Auto bazuje na powstałej w sojuszu Renault z Nissanem platformie B. Pojazd w standardzie ma napęd na przednią oś, a w opcji można wybrać napęd 4x4. W testach EuroNCAP brał udział Juke sprzed modernizacji. Otrzymał pięć gwiazdek. Auto występuje w pięciu wersjach silnikowych: benzynowe – 1.6 94 KM, 117 KM i 190 KM, 1.2 115 KM oraz jednej wysokoprężnej – 1.5dCi 110 KM. Cena podstawowej wersji wynosi 60 300 zł (1.6 94 KM).

Zalety: umiarkowana cena.

Wady: tylko jeden diesel w ofercie.

4. Peugeot 2008

Peugeot 2008 / Fot. Peugeot
Peugeot 2008 / Fot. Peugeot

Francuski producent postanowił podjąć walkę w segmencie miejskich SUV-ów i na początku 2013 roku zaprezentował model 2008. W 2014 roku w Polsce sprzedano 977 sztuk tego auta. Choć Peugeot 2008 nie ma napędu 4x4, to zamiast niego producent proponuje system Grip Control, którego zadaniem jest ułatwienie jazdy po nawierzchniach o różnej przyczepności. Kierowca może wybrać jeden z pięciu trybów prac: standard, śnieg, błoto, piasek i esp off. Testy EuroNCAP Peugeot 2008 zaliczył na pięć gwiazdek.Auto występuje w czterech wersjach silnikowych: benzynowe – 1.2 82 KM i 1.6 120 KM; wysokoprężne – 1.4 HDi 68 KM i 1.6 HDi 92 KM. Cena podstawowej wersji wynosi 55 300 zł (1.2 82 KM).

Zalety: umiarkowana cena.

Wady: silniki Diesla o przeciętnej mocy.

5. Mini Countryman

Mini Countryman / Fot. Mini
Mini Countryman / Fot. Mini

Jeden z nielicznych w klasie miejskich SUV-ów samochód z segmentu premium. W ubiegłym roku kupiono w Polsce 491 sztuk tego modelu. Countryman jest uterenowionym wcieleniem modelu Mini. Mocno „napompowane” nadwozie przykuwa uwagę. Do wyboru auto dostępne jest z napędem na przednią lub na obie osie. Poruszanie w terenie ułatwia też podwyższone zawieszenie.  EuroNCAP przyznało dla Countrymana pięć gwiazdek. Nabywca może wybierać ten model pośród sześciu wersji silnikowych: benzynowe – 1.6 98 KM, 122 KM, 190 KM i 218 KM; wysokoprężne – 1.6 112 KM, 2.0 143 KM. Najtańszy Mini Countryman kosztuje 86 400 zł (1.6 98 KM).

Zalety: oryginalny wygląd, wysoka jakość wykonania.

Wady: wysoka cena.

 6. Kia Soul

Kia Soul / Fot. Kia
Kia Soul / Fot. Kia

Koreański model jest bardziej croossoverem niż SUV-em, ale najczęściej jest porównywane do małych SUV-ów, jak Nissan Juke czy Opel Mokka. Debiut Kia Soul miał miejsce w 2008 roku, a w 2014 r. w Polsce pojawił się model drugiej generacji (ubiegłoroczna sprzedaż to 309 sztuk). Stylistycznie auto kontynuuje linię stylistyczna poprzednika. Nabywcom podoba się masywne nadwozie w połączeniu z ciekawymi detalami. Ma też spory prześwit, co przydaje się zarówno w mieście, jak i podczas wypraw w plener. Co ciekawe, w testach EuroNCAP Soul II otrzymał cztery gwiazdki, podczas gdy poprzednik miał pięć gwiazdek. Auto jest dostępne w dwóch wersjach silnikowych: benzynowej 1.6 GDI132 KM i wysokoprężnej 1.6 CRDi 128 KM. Cena wyjściowa auta to 59 900 zł (1.6 132 KM).

Zalety: oryginalne nadwozie, łatwy w parkowaniu.

Wady: mały bagażnik, przeciętny wynik EuroNCAP.

7. Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen
Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen

Auto zadebiutowało w zeszłym roku (248 sprzedanych aut). Cactus powstał na bazie modelu C4. Wyróżnia się awangardowym nadwoziem oraz szeregiem nowoczesnych rozwiązań, np. wymienialne elementy karoserii wykonane z tworzywa sztucznego, tzw. airbumps. Natomiast w kabinie większość przełączników została zastąpiona dotykowym ekranem.

Jednak w testach zderzeniowych EuroNCAP Cactus otrzymał tylko cztery gwiazdki na pięć możliwych.

Na polskim rynku Citroen C4 Cactus występuje w pięciu wersjach silnikowych: benzynowe – 1.2 75 KM, 85 KM i 110 KM oraz dwóch wysokoprężnych – 1.6 92 KM i 110 KM. Cennik auta rozpoczyna się od kwoty 51 900 zł (1.2 75 KM).

Zalety: oryginalny wygląd, nowoczesne rozwiązania. Minus: przeciętny wynik testów EuroNCAP.

8. Suzuki Jimny

Suzuki Jimny / Fot. Suzuki
Suzuki Jimny / Fot. Suzuki

Najbardziej terenowy model w pierwszej dzisiątce miejskich SUV-ów w Polsce (w 2014 r. sprzedano 216 aut). Jimny jest obecny na rynku od 1969 roku, a obecna generacja weszła do sprzedaży w 1998 r. Auto jest dostępne tylko w wersji trzydrzwiowej. Zostało zbudowane na sztywnej ramie z zależnym zawieszeniem, co oznacza większą dzielność w terenie, ale zarazem pogorszenie komfortu jazdy na zwykłych drogach. Standardowo napędzana jest tylna oś, napęd na przód jest dołączany przyciskiem na tablicy rozdzielczej. W odwodzie jest jeszcze reduktor terenowy.

Suzuki Jimny nie był poddawany testom zderzeniowym przez EuroNCAP.

Na polskim rynku auto występuje tylko z jednym silnikiem. To benzynowa jednostka 1.3 o mocy 85 KM (skrzynia pięciobiegowa manualna lub automatyczna czterostopniowa). Cena od 57 900 zł.

Zalety: duża dzielność terenowa, zwrotność w mieście.

Wady: tylko jeden silnik do wyboru, niski komfort jazdy.

9. Chevrolet Trax

Chevrolet Trax / Fot. Chevrolet
Chevrolet Trax / Fot. Chevrolet

Pomimo tego, że marka Chevrolet zakończyła działalność w Polsce, to w 2014 roku prowadzona była jeszcze wyprzedaż niektórych modeli. Dotyczyło to także Traxa, którego sprzedano w liczbie 212 sztuk. Produkcja Chevroleta Traxa ruszyła pod koniec 2012 roku. Jest bliźniakiem Opla Mokki. Powstał na tej samej płycie podłogowej, na której zbudowano Chevrolety Spark i Aveo, Opla Adam, a także Opla Corsy nowej generacji.

W testach EuroNCAP Chevrolet Trax otrzymał pięć gwiazdek.

Gama silników Traxa składa się z trzech jednostek napędowych: dwóch benzynowych - wolnossącej 1.6 115 KM i turbodoładowanego 1.4 140 KM - oraz wysokoprężnego 1.7 130 KM. Wyjściowa cena auta wynosiła 61 990 zł.

Zalety: ciekawe nadwozie, bogate wyposażenie.

Wady: tylko jeden diesel w ofercie.

10. Jeep Renegade

Jeep Renegade / Fot. Jeep
Jeep Renegade / Fot. Jeep

Auto weszło do sprzedaży jesienią 2014 i od razu udało mu się dostać do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się miejskich SUV-ów w Polsce (85 sprzedanych sztuk). Choć na masce Renegade jest znaczek Jeepa, to spory udział w projekcie mieli włoscy konstruktorzy z Fiata, do którego marka Jeep należy. Zresztą auto jest produkowane we Włoszech. Renegade jest pierwszym małym SUV-em z odłączanym napędem tylnej osi (system jest całkowicie automatyczny). Tym niemniej w podstawowej wersji auto ma napęd tylko na przód. Ciekawostką jest również to, iż może być wyposażone – jako jedyny model w tym segmencie - w dziewięciostopniową automatyczną skrzynie biegów. W testach EuroNCAP Jeep Renegade zdobył komplet pięciu gwiazdek. Do wyboru jest pięć wersji silnikowych: benzynowe - 1.6 110 KM, 1.4 140 KM i 170 KM; wysokoprężne – 1.6 120 KM, 2.0 140 KM i 170 KM. Podstawowa cena auta to 69 900 zł (1.6 110 KM).

Zalety: ciekawa stylistyka, prestiż marki.

Wady: wysoka cena

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty