Metelli - niezawodne przeguby i półosie

Redakcja
Przeguby homokinetyczne to najbardziej narażone na uszkodzenie elementy układu przeniesienia napędu. Od ich jakości w olbrzymim stopniu zależy niezawodność samochodu.

Przeguby homokinetyczne to najbardziej narażone na uszkodzenie elementy układu przeniesienia napędu. Poddawane są wielkim przeciążeniom, a do tego muszą pracować w bardzo trudnych warunkach - woda i piasek, a zimą dodatkowo jeszcze sól wystawiają te precyzyjne elementy na ciężką próbę. Od jakości tych elementów w olbrzymim stopniu zależy więc niezawodność samochodu.

 

Od czasu wynalezienia w 1926 roku przegubu napędowego przez inż. Alferda Rzeppę, budowa tej części te nie uległa szczególnym zmianom. Nadal składa się z tych samych zasadniczych elementów: czaszy, piasty, koszyka i kulek. Większość produkowanych przegubów to konstrukcje sześciokulkowe, jednak firma Metelli ma również w swojej ofercie elementy z ośmioma kulkami.

Metelli - niezawodne przeguby i półosie

 

Przeguby te mają mniejsze rozmiary i mogą przenosić większy moment obrotowy niż tradycyjne konstrukcje. Wdrożenie do produkcji tych elementów wymagało zaawansowanej technologii, jaką dysponują tylko najwięksi producenci przegubów, tacy jak Metelli.

 

Włoski koncern wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania. Czasze przegubów wytłaczane są za pomocą olbrzymich pras. Elementy te poddawane są następnie wieloetapowej obróbce mechanicznej: wytaczaniu, frezowaniu, walcowaniu oraz utwardzaniu i szlifowaniu bieżni kulek. Pozwala to uzyskać idealną precyzję wykonania, odporność elementu na uszkodzenia mechaniczne, a co za tym idzie - jego trwałość i niezawodność.

 

Piasta przegubu może być wykonywana za pomocą wytłaczania, a także metodą obróbki skrawaniem. Wstępnie uformowany element jest następnie przetaczany, rozwiercany, utwardzany termicznie, wreszcie szlifowany.

 

Nadanie wszystkim stykającym się ze sobą detalom idealnej gładkości pozwala na precyzyjne i płynne działanie przegubu, od czego zależy żywotność elementu. Dlatego też w procesie produkcyjnym do szlifowania przywiązuje się szczególna wagę. Metelli dysponuje najnowocześniejszym parkiem maszynowym, który pozwala na całkowite zautomatyzowanie

Tomasz Latosi
Tomasz Latosi

produkcji. Dzięki temu można wyeliminować ludzkie błędy, a także uzyskać doskonałą powtarzalność.

 

Jakość przegubu zależy również od wykonania koszyka. Element ten wytwarzany jest najczęściej z rury stalowej. Przycięte pierścienie są następnie formowane na zimno i przetaczane. Następnie wycina się w nich otwory na kulki. Końcowym etapem jest zaś szlifowanie wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni koszyka oraz brzegów otworów na kulki. Złożona i precyzyjna obróbka pozwala na doskonałe spasowanie poszczególnych detali, dzięki czemu podczas pracy przegubu kulki przetaczają się gładko i bez zacięć, a ich bieżnie są lepiej smarowane.

 

Wszystkie oferowane na rynku przeguby napędowe wyglądają bardzo podobnie i nie sposób odróżnić "na oko" tych wysokiej klasy od kiepskich wyrobów. To co istotne, jest bowiem niewidoczne. O jakości części użytkownik przekonuje się podczas eksploatacji. Markowe elementy pozwalają na wiele lat bezawaryjnego użytkowania, zaś produkty niskiej jakości, szybko odmawiają posłuszeństwa i stają się przyczyną, często kosztownej w skutkach, awarii.

 

Przeguby Metelli charakteryzują się najwyższą jakością, dlatego znajdują uznanie zarówno na jako wyposażenie oryginalne, jak również cieszą się powodzeniem na rynku wtórnym. Gama najwyższej jakości przegubów i półosi włoskiej firmy pokrywa zapotrzebowanie całego europejskiego rynku, w tym również pojazdów produkcji rosyjskiej.

 

Elementy te wykorzystywane są w autach osobowych, samochodach dostawczych a także mikrosamochodach.Warto podkreślić, że przeguby i półosie Metelli produkowane są wyłącznie we Włoszech - w Cologne koło Brescii.

 

Powierzchnia zakładów wytwarzających te elementy wynosi blisko 15 tys. m2 i podzielona jest na kilka oddziałów: sektor maszynowy, montażownię, dział metrologiczny, magazyny oraz rozbudowany dział kontroli jakości. Prowadzone są w nim wnikliwe testy przegubów, zarówno statyczne jak i dynamiczne. Specjalistyczne urządzenia pozwalają sprawdzić działanie tych elementów warunkach imitujących prawdziwą eksploatację na dystansie wielu tysięcy kilometrów, przy wszystkich kątach skręcenia półosi.

 

Włoski koncern inwestuje olbrzymie nakłady na rozwój technologii, zapewniającej najwyższą jakość wytwarzanych części, co pozwala mu utrzymać czołową pozycję na rynku motoryzacyjnym. Oferta firmy jest zaś stale poszerzana. Katalog Metelli obejmuje 620 referencji przegubów oraz 590 półosi napędowych i podzielony jest na 23 sekcje, co ułatwia dobór odpowiedniego typu części do danego auta. Wszystkie aktualne katalogi produktów Metelli dostępne są również na stronie www.metellispa.it

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie