Merceeds EQS. Nowość na prąd naszpikowana technologiami

Mariusz Michalak
Mercedes EQS EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem. Fot. Mercedes
Mercedes EQS EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem. Fot. Mercedes
EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem.

Merceeds EQS. Wygląd zewnętrzny

Mercedes EQS EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS
Mercedes EQS

EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem.

Fot. Mercedes

Elektryczna limuzyna ma 521,5 cm długości, 192,6 cm szerokości oraz 151,2 cm wysokości.

Przedni pas definiuje tzw. czarny panel – innowacyjne reflektory są połączone pasem świetlnym z czarną osłoną zamiast wlotu powietrza. Na życzenie wygląd czarnego panelu można wzbogacić o trójwymiarowy wzór gwiazdy, dostępny w połączeniu z liniami nadwozia AMG lub Electric Art. Nawiązuje on do wzornictwa oryginalnej gwiazdy Daimler-Motorengesellschaft, zarejestrowanej jako znak towarowy w 1911 r.

Opcjonalnie EQS oferuje automatyczne komfortowe drzwi z przodu i z tyłu (dostępne po premierze rynkowej). Jak to działa? Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z MBUX-a, kierowca może również otworzyć tylne drzwi – np. żeby wpuścić do środka dzieci przed szkołą.

Merceeds EQS. Wersje napędowe

Mercedes EQS EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS
Mercedes EQS

EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem.

Fot. Mercedes

Podczas premiery pokazano dwie wersje nowego Mercedesa: EQS 450+ i EQS 580 4MATIC. Pierwsza ma silnik przy tylnej osi o mocy 330 KM, druga posiada dwie jednostki napędowe, po jednej na każdą oś, a łącznie dostarczają 524 KM. W obu przypadkach akumulatory mają użytkową pojemność (tzw. netto) 107,8 kWh.

Merceeds EQS. Nowinki technologiczne

Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS będzie mógł poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech). Odciążając kierowcę, system pozwoli mu na wykonywanie drugorzędnych czynności, takich jak przeglądanie internetu czy obsługa poczty elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura In-Car Office. Tym samym kierowca zyska dodatkowy czas.

Mercedes EQS EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS
Mercedes EQS

EQS to pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ – i samochód, który na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem.

Fot. Mercedes

Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX całkowicie dostosowuje się do potrzeb i zwyczajów użytkownika. System prezentuje mu spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu oraz obsługi pojazdu. Dzięki tzw. warstwie zerowej najważniejsze aplikacje są zawsze wyświetlane na najwyższym poziomie menu, w polu widzenia – w zależności od sytuacji i kontekstu.

EQS korzysta z najnowszej generacji systemów wspomagających kierowcę. Nowością jest np. dodatkowe ostrzeżenie o mikrośnie, emitowane przez system ATTENTION ASSIST. Za pomocą kamery w wyświetlaczu wskaźników (tylko w połączeniu z MBUX Hyperscreen) analizuje on ruchy powiek kierowcy.

Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty