Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes-Benz klasy A kontra Lancia Musa

Ryszard Polit
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz klasy A ma nowoczesną budowę tzw. sandwiczową, zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz klasy A ma nowoczesną budowę tzw. sandwiczową, zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.
Oryginalność auta może wynikać z różnych cech – niecodziennego wyglądu, rzadkich rozwiązań, czy po prostu wysokiej ceny.
W czasach produkcji masowej nietuzinkowe samochody powinny być pod specjalną ochroną. Czy Mercedes klasy A i Lancia Musa są nietuzinkowe?
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz klasy A ma nowoczesną budowę tzw. sandwiczową, zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz klasy A ma nowoczesną budowę tzw. sandwiczową, zapewniającą wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.

 

Lancia Musa i Mercedes klasy A chociaż są do siebie podobne, różnią się charakterem. Pojazd niemiecki sprawia wrażenie statecznego, a Lancia bardziej wesołego. Porównujemy pojazdy napędzane najsłabszymi, benzynowymi jednostkami napędowymi: Mercedesa z silnikiem 1,5 l o mocy 95 KM i

Fot. R.Polit: W Lancii wykorzystano podzespoły z Fiata Idea, jednak Musa wyróżnia się urodą nadwozia.
Fot. R.Polit: W Lancii wykorzystano podzespoły z Fiata Idea, jednak Musa wyróżnia się urodą nadwozia.

Lancię z silnikiem 1,4 l/95 KM.  

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy zaprojektowano zgodnie z modną obecnie zasadą - mała długość nadwozia i przestronne wnętrze. Pojazd musi być wysoki, aby ta zasada została zrealizowana. Cechą charakterystyczną Mercedesa jest tzw. budowa sandwiczowa, znana z poprzedniego modelu i nowość -

Fot. Mercedes-Benz: W Mercedesie zastosowano m.in. benzynowy silnik 1,5 l o mocy 95 KM, który ma 2 zawory w każdym cylindrze. Na wyższych biegach Mercedes
Fot. Mercedes-Benz: W Mercedesie zastosowano m.in. benzynowy silnik 1,5 l o mocy 95 KM, który ma 2 zawory w każdym cylindrze. Na wyższych biegach Mercedes jest szybszy od Lancii.

amortyzatory tylne o dwóch charakterystykach pracy. Musa nie jest aż tak wyrafinowana technicznie jak Mercedes, ale ma za to więcej możliwości aranżacji wnętrza, m.in. przesuwane wzdłuż nadwozia tylne fotele. W obu autach miejsca jest wystarczająco dużo, zarówno z przodu i z tyłu. Niemiecki samochód ma także większy bagażnik o objętości 435 l, Lancia - 320 l. W obu pojazdach zrezygnowano z koła

Fot. R.Polit: Musa napędzana silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 95 KM jest autem o wystarczającej dynamice.
Fot. R.Polit: Musa napędzana silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 95 KM jest autem o wystarczającej dynamice.

zapasowego, które zastąpiono zestawem naprawczym. Tablicę przyrządów w Lancii umieszczono centralnie, co nie jest zbyt wygodne dla kierowcy. W Mercedesie wskaźniki znajdują się w typowym miejscu. 

Fot. Mercedes-Benz: Tablica przyrządów w Mercedesie wygląda solidnie i umieszczona jest przed kierownicą.
Fot. Mercedes-Benz: Tablica przyrządów w Mercedesie wygląda solidnie i umieszczona jest przed kierownicą.

 

Silniki

 

Oba pojazdy są napędzane benzynową jednostką o mocy 95 KM. W przypadku Lancii jest to 16-zaworowy silnik o pojemności 1,4 l. W Mercedesie zainstalowano silnik o 8 zaworach i pojemności 1,5 l, co przeczy tezie, że jednostki napędowe z dwoma zaworami w cylindrze odeszły już do

Fot. R.Polit: Tablicę przyrządów Musy umieszczono centralnie.
Fot. R.Polit: Tablicę przyrządów Musy umieszczono centralnie.

lamusa. Niemiecki silnik jest bardziej elastyczny niż włoski i osiąga maksymalny moment obrotowy przy niższych obrotach. Silnik Musy lubi wysokie obroty i zużywa więcej paliwa. Prędkość 100 km/h szybciej osiąga Lancia, a na wyższych biegach - Mercedes.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Żadne z aut nie jest mistrzem pokonywania zakrętów, co wynika z ich przeznaczenia i konstrukcji. Komfort jazdy jest ograniczony przez twardą z konieczności charakterystykę elementów tłumiących zawieszenia. W

Fot. R. Polit: Bagażnik Mercedesa ma objętość 435 l.
Fot. R. Polit: Bagażnik Mercedesa ma objętość 435 l.

Lancii zastosowano proste zawieszenie znane z Punto - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Konstruktorzy Mercedesa opracowali nową, tylną oś w kształcie paraboli i amortyzatory o dwóch charakterystykach pracy. Przy czym zmiana charakterystyki następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie

Fot. R.Polit: Bagażnik Musy ma objętość 320 l.
Fot. R.Polit: Bagażnik Musy ma objętość 320 l.

jest sterowana np. układem elektronicznym. I tak nadwozie klasy A przechyla się na zakrętach i dla pewności seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Mercedes okazał się autem cichszym od Lancii. Pojazd niemiecki ma też wydajniejszy układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Bardziej wyrafinowanym technicznie samochodem jest Mercedes. Co więcej, pojazd niemiecki jest lepiej wyposażony i nawet nieco tańszy od Lancii. Musa ma możliwość przesuwania tylnych siedzeń i ... urodę. Zgrabny design to największy atut auta włoskiego, chociaż trudno stwierdzić, że Mercedes jest brzydki.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mercedes-Benz klasy A

Lancia Musa

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Mercedes-Benz klasy A

Lancia Musa

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1489

1368

Moc maksymalna (KM/obr/min)

95/5200

95/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

140/3500

128/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,6

11,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

11,4

15,1

Prędkość maksymalna (km/h)

175

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

70

Droga hamowania od 100 km/h (m)

39,4

40,3

Pojemność bagażnika (dm3
)

435

320

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

54

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,4/7,9

5,5/8,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

384 x 177 x 160

399 x 170 x 166

Rozstaw osi (cm)

257

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/30

2/12

Cena (zł)

72 000

75 500

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Mercedes-Benz klasy A

Lancia Musa Oro

Poduszki powietrzne

4

4

Układ ABS/wspomaganie nagłego hamowania

S/S

S/-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/O

System stabilizacji toru jazdy ESP

S

-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka boczne

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio

O

O

Klimatyzacja manualna/automatyczna

O

S/-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Mercedes-Benz: Mercedes ma dość obszerne wnętrze.
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes ma dość obszerne wnętrze.
Fot. R.Polit: W Lancii jest więcej możliwości konfiguracji wnętrza niż w Mercedesie. Można m.in. przesuwać tylne fotele wzdłuż nadwozia.
Fot. R.Polit: W Lancii jest więcej możliwości konfiguracji wnętrza niż w Mercedesie. Można m.in. przesuwać tylne fotele wzdłuż nadwozia.
Fot. Lancia: Musa ma równie przestronne wnętrze jak Mercedes.
Fot. Lancia: Musa ma równie przestronne wnętrze jak Mercedes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty