
Lancia Musa i Mercedes klasy A chociaż są do siebie podobne, różnią się charakterem. Pojazd niemiecki sprawia wrażenie statecznego, a Lancia bardziej wesołego. Porównujemy pojazdy napędzane najsłabszymi, benzynowymi jednostkami napędowymi: Mercedesa z silnikiem 1,5 l o mocy 95 KM i

Lancię z silnikiem 1,4 l/95 KM.
Cechy szczególne
Oba pojazdy zaprojektowano zgodnie z modną obecnie zasadą - mała długość nadwozia i przestronne wnętrze. Pojazd musi być wysoki, aby ta zasada została zrealizowana. Cechą charakterystyczną Mercedesa jest tzw. budowa sandwiczowa, znana z poprzedniego modelu i nowość -

amortyzatory tylne o dwóch charakterystykach pracy. Musa nie jest aż tak wyrafinowana technicznie jak Mercedes, ale ma za to więcej możliwości aranżacji wnętrza, m.in. przesuwane wzdłuż nadwozia tylne fotele. W obu autach miejsca jest wystarczająco dużo, zarówno z przodu i z tyłu. Niemiecki samochód ma także większy bagażnik o objętości 435 l, Lancia - 320 l. W obu pojazdach zrezygnowano z koła

zapasowego, które zastąpiono zestawem naprawczym. Tablicę przyrządów w Lancii umieszczono centralnie, co nie jest zbyt wygodne dla kierowcy. W Mercedesie wskaźniki znajdują się w typowym miejscu.

Silniki
Oba pojazdy są napędzane benzynową jednostką o mocy 95 KM. W przypadku Lancii jest to 16-zaworowy silnik o pojemności 1,4 l. W Mercedesie zainstalowano silnik o 8 zaworach i pojemności 1,5 l, co przeczy tezie, że jednostki napędowe z dwoma zaworami w cylindrze odeszły już do

lamusa. Niemiecki silnik jest bardziej elastyczny niż włoski i osiąga maksymalny moment obrotowy przy niższych obrotach. Silnik Musy lubi wysokie obroty i zużywa więcej paliwa. Prędkość 100 km/h szybciej osiąga Lancia, a na wyższych biegach - Mercedes.
Wrażenia z jazdy
Żadne z aut nie jest mistrzem pokonywania zakrętów, co wynika z ich przeznaczenia i konstrukcji. Komfort jazdy jest ograniczony przez twardą z konieczności charakterystykę elementów tłumiących zawieszenia. W

Lancii zastosowano proste zawieszenie znane z Punto - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Konstruktorzy Mercedesa opracowali nową, tylną oś w kształcie paraboli i amortyzatory o dwóch charakterystykach pracy. Przy czym zmiana charakterystyki następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie

jest sterowana np. układem elektronicznym. I tak nadwozie klasy A przechyla się na zakrętach i dla pewności seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Mercedes okazał się autem cichszym od Lancii. Pojazd niemiecki ma też wydajniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
Bardziej wyrafinowanym technicznie samochodem jest Mercedes. Co więcej, pojazd niemiecki jest lepiej wyposażony i nawet nieco tańszy od Lancii. Musa ma możliwość przesuwania tylnych siedzeń i ... urodę. Zgrabny design to największy atut auta włoskiego, chociaż trudno stwierdzić, że Mercedes jest brzydki.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Mercedes-Benz klasy A | Lancia Musa |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Mercedes-Benz klasy A | Lancia Musa |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1489 | 1368 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 95/5200 | 95/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 140/3500 | 128/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,6 | 11,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 11,4 | 15,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 175 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 39,4 | 40,3 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 435 | 320 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 54 | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,4/7,9 | 5,5/8,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 384 x 177 x 160 | 399 x 170 x 166 |
Rozstaw osi (cm) | 257 | 251 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/30 | 2/12 |
Cena (zł) | 72 000 | 75 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Mercedes-Benz klasy A | Lancia Musa Oro |
Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
Układ ABS/wspomaganie nagłego hamowania | S/S | S/- |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/O |
System stabilizacji toru jazdy ESP | S | - |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka boczne | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio | O | O |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | O | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą



.
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?