Mercedes-Benz klasy A (1997 - 2004)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. R. Polit: Mercedes-Benz klasy A wyróżnia się nowatorską koncepcją i ciekawym kształtem nadwozia. Oferowano wersje z dwoma rozstawami osi.
Fot. R. Polit: Mercedes-Benz klasy A wyróżnia się nowatorską koncepcją i ciekawym kształtem nadwozia. Oferowano wersje z dwoma rozstawami osi.
Udostępnij:
Mercedes-Benz klasy A był próbą zerwania producenta z konserwatywnym wizerunkiem marki. Auto wyróżnia się nowatorską sylwetką i konstrukcją.

Mercedes-Benz klasy A był próbą zerwania producenta z konserwatywnym wizerunkiem marki. Pojazd ten wyróżnia się nowatorską sylwetką i konstrukcją.

 

Fot. R. Polit: Mercedes-Benz klasy A wyróżnia się nowatorską koncepcją i ciekawym kształtem nadwozia. Oferowano wersje z dwoma rozstawami osi.
Fot. R. Polit: Mercedes-Benz klasy A wyróżnia się nowatorską koncepcją i ciekawym kształtem nadwozia. Oferowano wersje z dwoma rozstawami osi.

Klasa A jest pionierską konstrukcją, w której połączono zalety typowego vana i małego samochodu miejskiego. Zaowocowało to obszernym wnętrzem o różnorodnych możliwościach ustawienia foteli.

 

Na każdą okazję

 

Małe wymiary zewnętrze oraz wysoka pozycja kierowcy ułatwia poruszanie się w ruchu miejskim. Do napędu użyto

Fot. R. Polit: silników benzynowych dobre opinie zbiera jednostka o pojemności 1,6 l, a z diesli – 1,7 CDI. Serwisowanie i naprawy klasy A są dość d
Fot. R. Polit: silników benzynowych dobre opinie zbiera jednostka o pojemności 1,6 l, a z diesli – 1,7 CDI. Serwisowanie i naprawy klasy A są dość drogie.

silników benzynowych o pojemnościach 1,4 1,6 i 1,9 litra i mocach odpowiednio 82, 102 i 125 KM oraz dwóch turbodoładowanych silników wysokoprężnych wykonanych w technice common rail o pojemnościach 1,6 oraz 1,7 litra i mocach 60 i 90 KM. Silniki są mocną stroną tego modelu.

Zawieszenie ma wyraźnie twardą charakterystykę. Pojazd na autostradach zachowuje się stabilnie, lecz na nierównych polskich drogach jest trudny do prowadzenia, a zawieszenie nie zapewnia wysokiego komfortu podróżowania.

Fot. R. Polit: Zaletą auta jest przestronne wnętrze.
Fot. R. Polit: Zaletą auta jest przestronne wnętrze.

 

Eksploatacja

 

Samochód ma bardzo wypełnioną przestrzeń w komorze silnikowej. Dostęp do wielu zespołów jest utrudniony, niektóre operacje można wykonać dopiero po demontażu jednostki napędowej. Wymiana żarówek reflektorów odbywa się przez specjalne otwory wykonane we wnękach kół. Podczas wykonywania tej czynności trzeba się mocno natrudzić i ubrudzić. Obsługa serwisowa jest kosztowna, typowy przegląd z wymianą oleju to wydatek rzędu 1160 złotych. Zamontowany w samochodzie elektroniczny „asystent

Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 350 l.
Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 350 l.

przeglądów” nie przedłuża zbytnio okresów między przeglądami, ponad deklarowane 15 tysięcy kilometrów. Podczas sześcioletniej eksploatacji samochód A 160 w topowej wersji Avantgarde psuł się jak pospolity pojazd. Często wymieniano łączniki przedniego stabilizatora, bardzo często przepalały się żarówki świateł mijania. Po przebiegu 50 tysięcy popsuł się wentylator chłodnicy i łożyska kół tylnych, po 80 tys. km uszkodzeniu uległa sprężarka układu klimatyzacji oraz alternator, po 120 tysiącach wymieniono

Fot. R. Polit: Jakość wykonania wnętrza odbiega nieco od poziomu reprezentowanego przez większych przedstawicieli marki.
Fot. R. Polit: Jakość wykonania wnętrza odbiega nieco od poziomu reprezentowanego przez większych przedstawicieli marki.

amortyzatory. Drzwi bagażnika od nowości zamykały się zbyt ciężko i hałaśliwie. Tej usterki serwis nigdy nie naprawił. Części zamienne do tego samochodu są drogie, a zamienniki są rzadkością.

 

Historia modelu

 

Zupełnie nowy produkt Mercedesa, klasę A, zaprezentowano w 1997 roku w wersji A 140 i A 160. Samochód stał się słynny za sprawą nie zaliczenia tzw. testu łosia. Po wzbogaceniu auta

Fot. R. Polit: Komora silnika jest szczelnie wypełniona, co utrudnia dokonywanie napraw i przeglądów.
Fot. R. Polit: Komora silnika jest szczelnie wypełniona, co utrudnia dokonywanie napraw i przeglądów.

o układ ESP, obniżeniu i utwardzeniu zawieszenia i obniżeniu profilu opon, pojazd skutecznie omija nagle pojawiające się przeszkody. W 1999 roku wprowadzono najmocniejszą wersję A 190. W 2001 roku dokonano drobnych zmian stylistycznych i zaprezentowano wersję przedłużoną. Klasa A była dostarczana w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Elegance i Avantgarde. W roku 2004 oferowana była wyłącznie w limitowanej serii Specjal Edition.

 

Mercedes klasy A nie jest zbyt licznie reprezentowany na rynku, w przeciwieństwie do innych modeli tej marki. Klasa A nie cieszy się więc zainteresowaniem amatorów cudzej własności. Jakość wykonania odbiega nieco od poziomu reprezentowanego przez innych przedstawicieli tej marki, a do tego dochodzą wysokie koszty przeglądów i napraw. Jest to tylko Mercedesik, który może być propozycją dla dość bogatych fanów tego typu pojazdów. 

 

Zalety:

- nowatorska koncepcja pojazdu,

- wygodne zajmowanie miejsc w kabinie,

- obszerne wnętrze.

 

 Wady:

- trudny dostęp do osprzętu i silnika,

- wysokie ceny części i serwisowania.

  

Orientacyjne ceny części zamiennych (zł):

  

Amortyzatory 2 szt.  

800

Sprężarka klimatyzacji  

3000

Klocki hamulcowe         

230

Tarcze hamulcowe        

350

Świece kpl.      

160

Wentylator chłodnicy     

840

 

 

                                  

Ceny samochodów używanych w tys. złotych:

 

Rok produkcji1998

1999

2000

2001

2002

2003

A 140

32,0- 36,4

36,5 – 38,9

37,0 – 39,5

37,5 – 46,4

40,0 – 53,9

48,0

A 160

32,9 – 34,0

36,9 - 39,0

38,0 – 40,1

38,5 - 42,0

41,0 – 54,0

65,0

A 170 CDI

 

38,0 – 40,2

38,5 - 42,0

40,0 – 42,6

41,5 – 55,0

 

A 190

 

38,6- 41,0

39,5 – 42,8

41,0 - 44,0

42,8 - 60,9

64,0

 

Wybrane dane techniczne

 

 

A 140

A 160

A 170 CDI

A 190

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Wysokoprężny

Benzynowy

Liczba cylindrów

R 4

R 4

R 4

R 4

Pojemność skokowa (cm3)

1397

1598

1698

1898

Moc (KM)

82

102

90

125

Maks. moment obrotowy (Nm)

130

150

180

190

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,9

10,8

12,5

8,8

Prędkość maksymalna (km/h)

170

182

175

197

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

8,5

9,0

6,5

9,5

Długość x szerokość x

wysokość (cm)

365 x 172 x 157

Objętość bagażnika (l)

350

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie