Mercedes-Benz klasy A był próbą zerwania producenta z konserwatywnym wizerunkiem marki. Pojazd ten wyróżnia się nowatorską sylwetką i konstrukcją.

Klasa A jest pionierską konstrukcją, w której połączono zalety typowego vana i małego samochodu miejskiego. Zaowocowało to obszernym wnętrzem o różnorodnych możliwościach ustawienia foteli.
Na każdą okazję
Małe wymiary zewnętrze oraz wysoka pozycja kierowcy ułatwia poruszanie się w ruchu miejskim. Do napędu użyto

silników benzynowych o pojemnościach 1,4 1,6 i 1,9 litra i mocach odpowiednio 82, 102 i 125 KM oraz dwóch turbodoładowanych silników wysokoprężnych wykonanych w technice common rail o pojemnościach 1,6 oraz 1,7 litra i mocach 60 i 90 KM. Silniki są mocną stroną tego modelu.
Zawieszenie ma wyraźnie twardą charakterystykę. Pojazd na autostradach zachowuje się stabilnie, lecz na nierównych polskich drogach jest trudny do prowadzenia, a zawieszenie nie zapewnia wysokiego komfortu podróżowania.

Eksploatacja
Samochód ma bardzo wypełnioną przestrzeń w komorze silnikowej. Dostęp do wielu zespołów jest utrudniony, niektóre operacje można wykonać dopiero po demontażu jednostki napędowej. Wymiana żarówek reflektorów odbywa się przez specjalne otwory wykonane we wnękach kół. Podczas wykonywania tej czynności trzeba się mocno natrudzić i ubrudzić. Obsługa serwisowa jest kosztowna, typowy przegląd z wymianą oleju to wydatek rzędu 1160 złotych. Zamontowany w samochodzie elektroniczny „asystent

przeglądów” nie przedłuża zbytnio okresów między przeglądami, ponad deklarowane 15 tysięcy kilometrów. Podczas sześcioletniej eksploatacji samochód A 160 w topowej wersji Avantgarde psuł się jak pospolity pojazd. Często wymieniano łączniki przedniego stabilizatora, bardzo często przepalały się żarówki świateł mijania. Po przebiegu 50 tysięcy popsuł się wentylator chłodnicy i łożyska kół tylnych, po 80 tys. km uszkodzeniu uległa sprężarka układu klimatyzacji oraz alternator, po 120 tysiącach wymieniono

amortyzatory. Drzwi bagażnika od nowości zamykały się zbyt ciężko i hałaśliwie. Tej usterki serwis nigdy nie naprawił. Części zamienne do tego samochodu są drogie, a zamienniki są rzadkością.
Historia modelu
Zupełnie nowy produkt Mercedesa, klasę A, zaprezentowano w 1997 roku w wersji A 140 i A 160. Samochód stał się słynny za sprawą nie zaliczenia tzw. testu łosia. Po wzbogaceniu auta

o układ ESP, obniżeniu i utwardzeniu zawieszenia i obniżeniu profilu opon, pojazd skutecznie omija nagle pojawiające się przeszkody. W 1999 roku wprowadzono najmocniejszą wersję A 190. W 2001 roku dokonano drobnych zmian stylistycznych i zaprezentowano wersję przedłużoną. Klasa A była dostarczana w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Elegance i Avantgarde. W roku 2004 oferowana była wyłącznie w limitowanej serii Specjal Edition.
Mercedes klasy A nie jest zbyt licznie reprezentowany na rynku, w przeciwieństwie do innych modeli tej marki. Klasa A nie cieszy się więc zainteresowaniem amatorów cudzej własności. Jakość wykonania odbiega nieco od poziomu reprezentowanego przez innych przedstawicieli tej marki, a do tego dochodzą wysokie koszty przeglądów i napraw. Jest to tylko Mercedesik, który może być propozycją dla dość bogatych fanów tego typu pojazdów.
Zalety:
- nowatorska koncepcja pojazdu,
- wygodne zajmowanie miejsc w kabinie,
- obszerne wnętrze.
Wady:
- trudny dostęp do osprzętu i silnika,
- wysokie ceny części i serwisowania.
Orientacyjne ceny części zamiennych (zł):
Amortyzatory 2 szt. | 800 |
Sprężarka klimatyzacji | 3000 |
Klocki hamulcowe | 230 |
Tarcze hamulcowe | 350 |
Świece kpl. | 160 |
Wentylator chłodnicy | 840 |
Ceny samochodów używanych w tys. złotych:
Rok produkcji | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
A 140 | 32,0- 36,4 | 36,5 – 38,9 | 37,0 – 39,5 | 37,5 – 46,4 | 40,0 – 53,9 | 48,0 |
A 160 | 32,9 – 34,0 | 36,9 - 39,0 | 38,0 – 40,1 | 38,5 - 42,0 | 41,0 – 54,0 | 65,0 |
A 170 CDI | | 38,0 – 40,2 | 38,5 - 42,0 | 40,0 – 42,6 | 41,5 – 55,0 | |
A 190 | | 38,6- 41,0 | 39,5 – 42,8 | 41,0 - 44,0 | 42,8 - 60,9 | 64,0 |
Wybrane dane techniczne
| A 140 | A 160 | A 170 CDI | A 190 |
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy | Wysokoprężny | Benzynowy |
Liczba cylindrów | R 4 | R 4 | R 4 | R 4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1397 | 1598 | 1698 | 1898 |
Moc (KM) | 82 | 102 | 90 | 125 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 130 | 150 | 180 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 10,8 | 12,5 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 182 | 175 | 197 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 8,5 | 9,0 | 6,5 | 9,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 365 x 172 x 157 | |||
Objętość bagażnika (l) | 350 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?