Mercedes-Benz E 200 kontra Audi A6

Ryszard Polit
Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik stylistyczny wszystkich modeli tego producenta.
Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik stylistyczny wszystkich modeli tego producenta.
Udostępnij:
Segment samochodów klasy wyższej zdominowali producenci mogących pochwalić się wysokim prestiżem. Należą do nich Audi i Mercedes.

Segment samochodów klasy wyższej został zdominowany przez producentów mogących pochwalić się wysokim prestiżem. Tak się bowiem składa, że nowoczesną technologię można kupić , ale prestiżu i tradycji - już nie.
 

 

Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik
Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik stylistyczny wszystkich modeli tego producenta.

Z badań wynika, że w tej klasie samochodów bardzo ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie jest prestiż marki. Sława producenta przekłada się na nabywcę, który musi za to słono zapłacić. Dobre imię w oczach klientów można jednak szybko stracić, gdy zaoferuje się nienowoczesny produkt.

Fot. Mercedes-Benz: Do niedawna Mercedes-Benz E 200 stanowił wzór samochodu klasy wyższej. Bardzo nowoczesny, elektrohydrauliczny system hamulcowy robił
Fot. Mercedes-Benz: Do niedawna Mercedes-Benz E 200 stanowił wzór samochodu klasy wyższej. Bardzo nowoczesny, elektrohydrauliczny system hamulcowy robił wrażenie na klientach i ... konkurencji.

Dlatego samochody klasy wyższej przejmują wiele rozwiązań technicznych z pojazdów luksusowych. Mercedes-Benz klasy E jest stawiany za wzór idealnego auta klasy wyższej. Czy dorówna mu Audi A6, które w nowym wydaniu niedawno zadebiutowało na naszym rynku? Najtańszemu Audi A6 napędzanemu 6-cylindrowym silnikiem 2,4 l/177 KM wybraliśmy do pary Mercedesa E 200 Kompressor (silnik 1,8 l/163 KM), gdyż oba auta mają zbliżoną cenę.

 

Cechy szczególne

 

Tylko Mercedes-Benz stosuje elektrohydrauliczny układ hamulcowy, który stał się potwierdzeniem technicznej potęgi producenta. To urządzenie instalowane jest również w autach klasy E. W nowym

Fot. Mercedes-Benz: E 200 napędzany doładowanym mechaniczną sprężarką 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 l/163 KM jest nieco wolniejszy od Audi
Fot. Mercedes-Benz: E 200 napędzany doładowanym mechaniczną sprężarką 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 l/163 KM jest nieco wolniejszy od Audi A6, ale za to zużywa mniej paliwa.

Audi A6 nie znajdziemy aż tak spektakularnych nowinek technicznych, jednak suma nowoczesnych rozwiązań stawia ten pojazd w gronie najnowocześniejszych aut tego segmentu. Obaj konkurenci mają wystarczająco przestronne wnętrza. Również na tylnej kanapie go nie brakuje. W Audi i Mercedesie zwraca

Fot. Audi
Fot. Audi

uwagę wysoka jakość wykorzystanych we wnętrzu tworzyw sztucznych i materiałów tekstylnych. Kierownica i dźwignia zmiany biegów są pokryte naturalną skórą. Precyzja wykonania jest na najwyższym poziomie. Charakterystycznymi cechami Mercedesa wymagającymi przyzwyczajenia są hamulec pomocniczy uruchamiany nogą i włączanie wycieraczek dźwignią z lewej strony kolumny kierownicy, a nie z prawej - jak w większości aut. W Audi również nie ma dźwigni hamulca ręcznego, którą zastąpiono przyciskiem. Bagażnik w obu autach ma zbliżoną objętość - ok. 540 l.

 

Silniki

 

Jednostki napędowe to chluba obu firm. Audi jest napędzane 6-cylindrowym silnikiem benzynowym w układzie V o pojemności 2,4 l i mocy 177 KM. Ma on układ zmiennych faz rozrządu, zmienną

Fot. AudiWnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Zamiast tradycyjnej dźwigni hamulca zastosowano automatyczny hamulec postojowy uruchamiany
Fot. AudiWnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Zamiast tradycyjnej dźwigni hamulca zastosowano automatyczny hamulec postojowy uruchamiany przyciskiem.

długość kolektora dolotowego i wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Zbliżoną moc uzyskuje 4-cylindrowy silnik Mercedesa, który z pojemności 1,8 l osiąga 163 KM. Ta jednostka napędowa doładowana jest bowiem sprężarką mechaniczną Rootsa z chłodnicą powietrza. Sprężarka ta, w przeciwieństwie do turbosprężarki, doładowuje silnik bez zwłoki w całym zakresie prędkości obrotowych i pracuje cicho. W tej klasie aut stosowanie turbosprężarki byłoby nietaktem w stosunku do klienta. Nabywcy tych aut zapewne nie zwracają uwagi na zużycie paliwa, jednak w mieście Audi potrzebuje 14,3 l benzyny na 100 km, a Merdedes - 11,6 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu autach zastosowano wielowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi oraz liczne układy ułatwiające jazdę, z systemem kontroli stabilności toru jazdy ESP na czele. Własności jezdne obu

Fot. Mercedes-Benz: Podobnie jak w Audi, również w Mercedesie postawiono na jakość wykonania i eleganckie wnętrze. Ponieważ Mercedesy się nie ulegają
Fot. Mercedes-Benz: Podobnie jak w Audi, również w Mercedesie postawiono na jakość wykonania i eleganckie wnętrze. Ponieważ Mercedesy się nie ulegają niespodziewanym uszkodzeniom, przycisk świateł awaryjnych umieszczono nisko, za dźwignią zmiany biegów. O

pojazdów są bez zarzutu, podobnie jak komfort jazdy. Zgodnie z filozofią firmy zawieszenie Audi jest twardsze, nie ma jednak negatywnego wpływu na sposób pokonywania nierówności. Warto jednak przypomnieć, że tradycyjnie w Mercedesie napędzane są tylne koła, a w Audi - przednie. Prowadzona od 50 lat dyskusja, który napęd jest lepszy, do dzisiaj pozostała nierozstrzygnięta. W każdym razie Mercedes ma o 0,5 m mniejszą średnicę zawracania, co ułatwia manewrowanie na parkingu. Poziom hałasu w obu autach jest bardzo niski, a długa podróż nie jest męcząca. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy Mercedesa jest skuteczniejszy od układu hamulcowego  Audi. Dynamika obu pojazdów jest zbliżona, jednak Audi okazał się autem nieco szybszym.

 

Podsumowanie

 

Zgodnie z oczekiwaniami oba auta są bogato wyposażone. W Mercedesie przydatne są składane pneumatycznie zagłówki tylne, które po złożeniu nie zasłaniają widoczności oraz czujnik deszczu, samoczynnie uruchamiający wycieraczki. Czujnik deszczu i świateł ma również Audi.

Powodzenie Mercedesa-Benza klasy E i Audi A6 wynika więc nie tylko z prestiżu samych marek, lecz również z wysokiego poziomu technicznego obu pojazdów. Połączenie tradycji z nowoczesnymi rozwiązaniami i wysoką jakością wykonania jest kluczem do sukcesu. Walory opisywanych aut są porównywalne.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                           Mercedes E 200                        Audi A6

Przestronność wnętrza                                         remis               

Silnik                                                                  remis

Poziom hałasu                                                       b.d.

Hamulce                                       +

Dynamika                                                                               +

Zużycie paliwa                              +                     

Nowoczesność konstrukcji                                     remis               

Wyposażenie                                                                           +

 

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

                                                           Mercedes-Benz E 200                   Audi A6

                       

Typ silnika                                          benzynowy doładowany                benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów                                    4/16                                 V6/24

Pojemność skokowa (cm3):                               1796                                  2393

Moc maksymalna (KM/obr/min):                      163/5500                            177/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                  240/3000                            230/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):                           9,6                                     8,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):               8,5                                     8,1

Prędkość maksymalna (km/h):                           230                                     231

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                 63                                      b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):                   38,3                                   39,2

Pojemność bagażnika (dm3):                              540                                     545

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                      65                                       70

Zużycie paliwa: trasa/miasto

(dm3/100 km):                                               6,1/11,6                              7,1/14,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):        482 x 182 x 145                  492 x 185 x 146

Rozstaw osi (cm):                                              286                                      285

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):        2/6                                      2/12

Cena (zł):                                                       175 500                               168 000

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

                                                                       Mercedes-Benz E 200                Audi A6

poduszki powietrzne                                                        6                                   8

układ ABS/ASR/ESP                                                      s/s/s                             s/s/s

system wspomagania nagłego hamowania                         s                                    s

wspomaganie układu kierowniczego                                  s                                    s

centralny zamek                                                              s                                    s

elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne                    s                                    s

elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka                  s                                    s

klimatyzacja automatyczna                                               s                                   s

radioodtwarzacz CD                                                          s                                  s

skórzana kierownica i dźwignia zmiany biegów                    s                                   s

 

 

s-wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie