Segment samochodów klasy wyższej został zdominowany przez producentów mogących pochwalić się wysokim prestiżem. Tak się bowiem składa, że nowoczesną technologię można kupić , ale prestiżu i tradycji - już nie.

Z badań wynika, że w tej klasie samochodów bardzo ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie jest prestiż marki. Sława producenta przekłada się na nabywcę, który musi za to słono zapłacić. Dobre imię w oczach klientów można jednak szybko stracić, gdy zaoferuje się nienowoczesny produkt.

Dlatego samochody klasy wyższej przejmują wiele rozwiązań technicznych z pojazdów luksusowych. Mercedes-Benz klasy E jest stawiany za wzór idealnego auta klasy wyższej. Czy dorówna mu Audi A6, które w nowym wydaniu niedawno zadebiutowało na naszym rynku? Najtańszemu Audi A6 napędzanemu 6-cylindrowym silnikiem 2,4 l/177 KM wybraliśmy do pary Mercedesa E 200 Kompressor (silnik 1,8 l/163 KM), gdyż oba auta mają zbliżoną cenę.
Cechy szczególne
Tylko Mercedes-Benz stosuje elektrohydrauliczny układ hamulcowy, który stał się potwierdzeniem technicznej potęgi producenta. To urządzenie instalowane jest również w autach klasy E. W nowym

Audi A6 nie znajdziemy aż tak spektakularnych nowinek technicznych, jednak suma nowoczesnych rozwiązań stawia ten pojazd w gronie najnowocześniejszych aut tego segmentu. Obaj konkurenci mają wystarczająco przestronne wnętrza. Również na tylnej kanapie go nie brakuje. W Audi i Mercedesie zwraca

uwagę wysoka jakość wykorzystanych we wnętrzu tworzyw sztucznych i materiałów tekstylnych. Kierownica i dźwignia zmiany biegów są pokryte naturalną skórą. Precyzja wykonania jest na najwyższym poziomie. Charakterystycznymi cechami Mercedesa wymagającymi przyzwyczajenia są hamulec pomocniczy uruchamiany nogą i włączanie wycieraczek dźwignią z lewej strony kolumny kierownicy, a nie z prawej - jak w większości aut. W Audi również nie ma dźwigni hamulca ręcznego, którą zastąpiono przyciskiem. Bagażnik w obu autach ma zbliżoną objętość - ok. 540 l.
Silniki
Jednostki napędowe to chluba obu firm. Audi jest napędzane 6-cylindrowym silnikiem benzynowym w układzie V o pojemności 2,4 l i mocy 177 KM. Ma on układ zmiennych faz rozrządu, zmienną

długość kolektora dolotowego i wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Zbliżoną moc uzyskuje 4-cylindrowy silnik Mercedesa, który z pojemności 1,8 l osiąga 163 KM. Ta jednostka napędowa doładowana jest bowiem sprężarką mechaniczną Rootsa z chłodnicą powietrza. Sprężarka ta, w przeciwieństwie do turbosprężarki, doładowuje silnik bez zwłoki w całym zakresie prędkości obrotowych i pracuje cicho. W tej klasie aut stosowanie turbosprężarki byłoby nietaktem w stosunku do klienta. Nabywcy tych aut zapewne nie zwracają uwagi na zużycie paliwa, jednak w mieście Audi potrzebuje 14,3 l benzyny na 100 km, a Merdedes - 11,6 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
W obu autach zastosowano wielowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi oraz liczne układy ułatwiające jazdę, z systemem kontroli stabilności toru jazdy ESP na czele. Własności jezdne obu

pojazdów są bez zarzutu, podobnie jak komfort jazdy. Zgodnie z filozofią firmy zawieszenie Audi jest twardsze, nie ma jednak negatywnego wpływu na sposób pokonywania nierówności. Warto jednak przypomnieć, że tradycyjnie w Mercedesie napędzane są tylne koła, a w Audi - przednie. Prowadzona od 50 lat dyskusja, który napęd jest lepszy, do dzisiaj pozostała nierozstrzygnięta. W każdym razie Mercedes ma o 0,5 m mniejszą średnicę zawracania, co ułatwia manewrowanie na parkingu. Poziom hałasu w obu autach jest bardzo niski, a długa podróż nie jest męcząca. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy Mercedesa jest skuteczniejszy od układu hamulcowego Audi. Dynamika obu pojazdów jest zbliżona, jednak Audi okazał się autem nieco szybszym.
Podsumowanie
Zgodnie z oczekiwaniami oba auta są bogato wyposażone. W Mercedesie przydatne są składane pneumatycznie zagłówki tylne, które po złożeniu nie zasłaniają widoczności oraz czujnik deszczu, samoczynnie uruchamiający wycieraczki. Czujnik deszczu i świateł ma również Audi.
Powodzenie Mercedesa-Benza klasy E i Audi A6 wynika więc nie tylko z prestiżu samych marek, lecz również z wysokiego poziomu technicznego obu pojazdów. Połączenie tradycji z nowoczesnymi rozwiązaniami i wysoką jakością wykonania jest kluczem do sukcesu. Walory opisywanych aut są porównywalne.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Mercedes E 200 Audi A6
Przestronność wnętrza remis
Silnik remis
Poziom hałasu b.d.
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji remis
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
Mercedes-Benz E 200 Audi A6
Typ silnika benzynowy doładowany benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 4/16 V6/24
Pojemność skokowa (cm3): 1796 2393
Moc maksymalna (KM/obr/min): 163/5500 177/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 240/3000 230/3000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,6 8,9
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 8,5 8,1
Prędkość maksymalna (km/h): 230 231
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 63 b.d.
Droga hamowania od 100 km/h (m): 38,3 39,2
Pojemność bagażnika (dm3): 540 545
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 65 70
Zużycie paliwa: trasa/miasto
(dm3/100 km): 6,1/11,6 7,1/14,3
Długość x szerokość x wysokość (cm): 482 x 182 x 145 492 x 185 x 146
Rozstaw osi (cm): 286 285
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): 2/6 2/12
Cena (zł): 175 500 168 000
* - pomiar wg ADAC
Wybrane wyposażenie seryjne
Mercedes-Benz E 200 Audi A6
poduszki powietrzne 6 8
układ ABS/ASR/ESP s/s/s s/s/s
system wspomagania nagłego hamowania s s
wspomaganie układu kierowniczego s s
centralny zamek s s
elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne s s
elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka s s
klimatyzacja automatyczna s s
radioodtwarzacz CD s s
skórzana kierownica i dźwignia zmiany biegów s s
s-wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie