Mercedes-Benz E 200 kontra Audi A6

Ryszard Polit
Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik stylistyczny wszystkich modeli tego producenta.
Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik stylistyczny wszystkich modeli tego producenta.
Udostępnij:
Segment samochodów klasy wyższej zdominowali producenci mogących pochwalić się wysokim prestiżem. Należą do nich Audi i Mercedes.

Segment samochodów klasy wyższej został zdominowany przez producentów mogących pochwalić się wysokim prestiżem. Tak się bowiem składa, że nowoczesną technologię można kupić , ale prestiżu i tradycji - już nie.
 

 

Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik
Fot. Audi: Nowy Audi A6 ma charakterystyczny kształt przedniej partii nadwozia, nawiązujący do przedwojennych modeli tej marki. Ma to być wkrótce wyróżnik stylistyczny wszystkich modeli tego producenta.

Z badań wynika, że w tej klasie samochodów bardzo ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie jest prestiż marki. Sława producenta przekłada się na nabywcę, który musi za to słono zapłacić. Dobre imię w oczach klientów można jednak szybko stracić, gdy zaoferuje się nienowoczesny produkt.

Fot. Mercedes-Benz: Do niedawna Mercedes-Benz E 200 stanowił wzór samochodu klasy wyższej. Bardzo nowoczesny, elektrohydrauliczny system hamulcowy robił
Fot. Mercedes-Benz: Do niedawna Mercedes-Benz E 200 stanowił wzór samochodu klasy wyższej. Bardzo nowoczesny, elektrohydrauliczny system hamulcowy robił wrażenie na klientach i ... konkurencji.

Dlatego samochody klasy wyższej przejmują wiele rozwiązań technicznych z pojazdów luksusowych. Mercedes-Benz klasy E jest stawiany za wzór idealnego auta klasy wyższej. Czy dorówna mu Audi A6, które w nowym wydaniu niedawno zadebiutowało na naszym rynku? Najtańszemu Audi A6 napędzanemu 6-cylindrowym silnikiem 2,4 l/177 KM wybraliśmy do pary Mercedesa E 200 Kompressor (silnik 1,8 l/163 KM), gdyż oba auta mają zbliżoną cenę.

 

Cechy szczególne

 

Tylko Mercedes-Benz stosuje elektrohydrauliczny układ hamulcowy, który stał się potwierdzeniem technicznej potęgi producenta. To urządzenie instalowane jest również w autach klasy E. W nowym

Fot. Mercedes-Benz: E 200 napędzany doładowanym mechaniczną sprężarką 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 l/163 KM jest nieco wolniejszy od Audi
Fot. Mercedes-Benz: E 200 napędzany doładowanym mechaniczną sprężarką 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 l/163 KM jest nieco wolniejszy od Audi A6, ale za to zużywa mniej paliwa.

Audi A6 nie znajdziemy aż tak spektakularnych nowinek technicznych, jednak suma nowoczesnych rozwiązań stawia ten pojazd w gronie najnowocześniejszych aut tego segmentu. Obaj konkurenci mają wystarczająco przestronne wnętrza. Również na tylnej kanapie go nie brakuje. W Audi i Mercedesie zwraca

Fot. Audi
Fot. Audi

uwagę wysoka jakość wykorzystanych we wnętrzu tworzyw sztucznych i materiałów tekstylnych. Kierownica i dźwignia zmiany biegów są pokryte naturalną skórą. Precyzja wykonania jest na najwyższym poziomie. Charakterystycznymi cechami Mercedesa wymagającymi przyzwyczajenia są hamulec pomocniczy uruchamiany nogą i włączanie wycieraczek dźwignią z lewej strony kolumny kierownicy, a nie z prawej - jak w większości aut. W Audi również nie ma dźwigni hamulca ręcznego, którą zastąpiono przyciskiem. Bagażnik w obu autach ma zbliżoną objętość - ok. 540 l.

 

Silniki

 

Jednostki napędowe to chluba obu firm. Audi jest napędzane 6-cylindrowym silnikiem benzynowym w układzie V o pojemności 2,4 l i mocy 177 KM. Ma on układ zmiennych faz rozrządu, zmienną

Fot. AudiWnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Zamiast tradycyjnej dźwigni hamulca zastosowano automatyczny hamulec postojowy uruchamiany
Fot. AudiWnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Zamiast tradycyjnej dźwigni hamulca zastosowano automatyczny hamulec postojowy uruchamiany przyciskiem.

długość kolektora dolotowego i wyróżnia się wysoką kulturą pracy. Zbliżoną moc uzyskuje 4-cylindrowy silnik Mercedesa, który z pojemności 1,8 l osiąga 163 KM. Ta jednostka napędowa doładowana jest bowiem sprężarką mechaniczną Rootsa z chłodnicą powietrza. Sprężarka ta, w przeciwieństwie do turbosprężarki, doładowuje silnik bez zwłoki w całym zakresie prędkości obrotowych i pracuje cicho. W tej klasie aut stosowanie turbosprężarki byłoby nietaktem w stosunku do klienta. Nabywcy tych aut zapewne nie zwracają uwagi na zużycie paliwa, jednak w mieście Audi potrzebuje 14,3 l benzyny na 100 km, a Merdedes - 11,6 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu autach zastosowano wielowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi oraz liczne układy ułatwiające jazdę, z systemem kontroli stabilności toru jazdy ESP na czele. Własności jezdne obu

Fot. Mercedes-Benz: Podobnie jak w Audi, również w Mercedesie postawiono na jakość wykonania i eleganckie wnętrze. Ponieważ Mercedesy się nie ulegają
Fot. Mercedes-Benz: Podobnie jak w Audi, również w Mercedesie postawiono na jakość wykonania i eleganckie wnętrze. Ponieważ Mercedesy się nie ulegają niespodziewanym uszkodzeniom, przycisk świateł awaryjnych umieszczono nisko, za dźwignią zmiany biegów. O

pojazdów są bez zarzutu, podobnie jak komfort jazdy. Zgodnie z filozofią firmy zawieszenie Audi jest twardsze, nie ma jednak negatywnego wpływu na sposób pokonywania nierówności. Warto jednak przypomnieć, że tradycyjnie w Mercedesie napędzane są tylne koła, a w Audi - przednie. Prowadzona od 50 lat dyskusja, który napęd jest lepszy, do dzisiaj pozostała nierozstrzygnięta. W każdym razie Mercedes ma o 0,5 m mniejszą średnicę zawracania, co ułatwia manewrowanie na parkingu. Poziom hałasu w obu autach jest bardzo niski, a długa podróż nie jest męcząca. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy Mercedesa jest skuteczniejszy od układu hamulcowego  Audi. Dynamika obu pojazdów jest zbliżona, jednak Audi okazał się autem nieco szybszym.

 

Podsumowanie

 

Zgodnie z oczekiwaniami oba auta są bogato wyposażone. W Mercedesie przydatne są składane pneumatycznie zagłówki tylne, które po złożeniu nie zasłaniają widoczności oraz czujnik deszczu, samoczynnie uruchamiający wycieraczki. Czujnik deszczu i świateł ma również Audi.

Powodzenie Mercedesa-Benza klasy E i Audi A6 wynika więc nie tylko z prestiżu samych marek, lecz również z wysokiego poziomu technicznego obu pojazdów. Połączenie tradycji z nowoczesnymi rozwiązaniami i wysoką jakością wykonania jest kluczem do sukcesu. Walory opisywanych aut są porównywalne.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                           Mercedes E 200                        Audi A6

Przestronność wnętrza                                         remis               

Silnik                                                                  remis

Poziom hałasu                                                       b.d.

Hamulce                                       +

Dynamika                                                                               +

Zużycie paliwa                              +                     

Nowoczesność konstrukcji                                     remis               

Wyposażenie                                                                           +

 

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

                                                           Mercedes-Benz E 200                   Audi A6

                       

Typ silnika                                          benzynowy doładowany                benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów                                    4/16                                 V6/24

Pojemność skokowa (cm3):                               1796                                  2393

Moc maksymalna (KM/obr/min):                      163/5500                            177/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                  240/3000                            230/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):                           9,6                                     8,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):               8,5                                     8,1

Prędkość maksymalna (km/h):                           230                                     231

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                 63                                      b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):                   38,3                                   39,2

Pojemność bagażnika (dm3):                              540                                     545

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                      65                                       70

Zużycie paliwa: trasa/miasto

(dm3/100 km):                                               6,1/11,6                              7,1/14,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):        482 x 182 x 145                  492 x 185 x 146

Rozstaw osi (cm):                                              286                                      285

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):        2/6                                      2/12

Cena (zł):                                                       175 500                               168 000

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

                                                                       Mercedes-Benz E 200                Audi A6

poduszki powietrzne                                                        6                                   8

układ ABS/ASR/ESP                                                      s/s/s                             s/s/s

system wspomagania nagłego hamowania                         s                                    s

wspomaganie układu kierowniczego                                  s                                    s

centralny zamek                                                              s                                    s

elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne                    s                                    s

elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka                  s                                    s

klimatyzacja automatyczna                                               s                                   s

radioodtwarzacz CD                                                          s                                  s

skórzana kierownica i dźwignia zmiany biegów                    s                                   s

 

 

s-wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł648,98 zł-49%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie