Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes-Benz Citan. Co ma do zaoferowania nowa generacja?

Mariusz Michalak
Mercedes Citan Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.Fot. Mercedes-Benz
Mercedes Citan Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.Fot. Mercedes-Benz
Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.

Nowy Citan łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią w środku. Dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym detalom wyposażenia oferuje wiele różnych możliwości zastosowania i wygodny załadunek. Model zostanie wprowadzony na rynek jako furgon i Tourer. Później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto. Ale nawet w wariancie z krótkim rozstawem osi (2716 mm) Nowy Citan oferuje znacznie więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład w furgonie długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową).

Mercedes Citan Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.Fot. M
Mercedes Citan

Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.

Fot. Mercedes-Benz

Drzwi przesuwne to praktyczna zaleta, szczególnie na ciasnych parkingach. Nowy Citan jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.

Tourer jest standardowo wyposażony w tylną klapę z szybą. Alternatywnie jest również dostępny z tylnymi drzwiami. Tylną kanapę można złożyć w proporcji 1/3 do 2/3. Liczne schowki ułatwiają codzienne użytkowanie Nowego Citana.

Mercedes Citan Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.Fot. M
Mercedes Citan

Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.

Fot. Mercedes-Benz

Oprócz stałej ściany działowej (dostępnej z szybą i bez), między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, Nowy Citan furgon dostępny jest również z wersją składaną. Ta opcja sprawdziła się już w poprzednim modelu i od tego czasu została zoptymalizowana. Jeśli konieczne jest przetransportowanie długich przedmiotów, kratkę po stronie pasażera można obrócić o 90 stopni, a następnie złożyć w kierunku fotela kierowcy i zablokować. Fotel pasażera można z kolei złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię. Kratka zabezpieczająca jest wykonana ze stali i służy do ochrony kierowcy i pilota przed niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku.

Nowy Mercedes Citan. Jakie silniki do wyboru?

Mercedes Citan Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.Fot. M
Mercedes Citan

Przestrzeń ładunkowa Citana w wersji furgon wynosi do 2,9 m3,. W środku mieszczą się dwie europalety w poprzek, jedna za drugą.

Fot. Mercedes-Benz

W momencie wprowadzenia na rynek gama silników Nowego Citana będzie składać się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. W celu uzyskania jeszcze lepszego przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika wysokoprężnego o mocy 85 kW dostępna dla furgonu jest wyposażona w funkcję overpower/overtorque. Pozwala ona na krótko przywołać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego.

Jednostki napędowe spełniają normy emisji Euro 6d. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, najmocniejsze modele wysokoprężne i benzynowe będą również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT).

Gama silników:

Citan furgon – podstawowe dane techniczne:

Citan furgon

Citan 108 CDI

Citan 110 CDI

Citan 112 CDI

Citan 110

Citan 113

Cylindry

liczba/układ

4, rzędowy

Pojemność skokowa

cm3

1461

1332

Moc

kW/KM

55/75

70/95

85/116

75/102

96/131

przy

obr./min

3750

3750

3750

4500

5000

Maks. moment obrotowy

Nm

230

260

270

200

240

przy

obr./min

1750

1750

1750

1500

1600

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

18.0

13.8

11.7

14.3

12.0

Maks. prędkość

km/h

152

164

175

168

183

Zużycie zgodnie z WLTP:

Citan furgon

Citan 108 CDI

Citan 110 CDI

Citan 112 CDI

Citan 110

Citan 113

Łączne zużycie, WLTP

l/100 km

5.4-5.0

5.6-5.0

5.8-5.3

7.2-6.5

7.1-6.4

Łączna emisja CO2, WLTP3

g/km

143-131

146-131

153-138

162-147

161-146

Citan Tourer – podstawowe dane techniczne:

Citan Tourer

Citan 110 CDI

Citan 110

Citan 113

Cylindry

liczba/ układ

4, rzędowy

Pojemność skokowa

cm3

1461

1332

Moc

kW/KM

70/95

75/102

96/131

przy

obr./min

3750

4500

5000

Maks. moment obrotowy

Nm

260

200

240

przy

obr./min

1750

1500

1600

Łączne zużycie paliwa NEDC

l/100 km

4.9-4.8

6.4-6.3

6.4-6.3

Łączna emisja CO2, NEDC4

g/km

128-125

146-144

146-144

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

15.5

14.7

13.0

Maks. prędkość

km/h

164

168

183

Zużycie zgodnie z WLTP:

Citan Tourer

Citan 110 CDI

Citan 110

Citan 113

Łączne zużycie paliwa WLTP3

l/100 km

5.6-5.2

7.1-6.6

7.1-6.6

Łączna emisja CO2, WLTP3

g/km

146-136

161-151

160-149

Będzie wersja elektryczna

eCitan zostanie wprowadzony na rynek już w drugiej połowie 2022 roku. Ten w pełni elektryczny wariant modelu Citana dołączy do portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych Mercedes-Benz Vans obok eVito i eSprintera. Oczekiwany zasięg wyniesie około 285 kilometrów (zgodnie z WLTP), odpowiada więc na potrzeby użytkowników komercyjnych, którzy często wykorzystują ten pojazd do usług logistycznych i dostawczych w centrach miast. Zgodnie z założeniami na stacjach szybkiego ładowania, ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmie 40 minut. Co istotne, jeśli chodzi o wymiary przestrzeni ładunkowej, ładowność i dostępność wyposażenia, klient nie musi iść na żadne ustępstwa w porównaniu do pojazdu z konwencjonalnym silnikiem. Dla eCitana dostępny będzie nawet hak holowniczy.

[b]Nowy Mercedes Citan. Kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa i wyposażenie [/b]

Wspierane przez czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz kamery systemy wspomagania jazdy i parkowania obserwują ruch uliczny i otoczenie, a w razie potrzeby mogą kierowcę ostrzegać lub interweniować. Podobnie jak w nowych generacjach Mercedesów Klasy C i Klasy S, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu działa poprzez ingerencję w układ kierowniczy, dzięki czemu jest szczególnie komfortowy.

Oprócz wymaganych prawnie systemów ABS i ESP, nowe modele Citan są standardowo wyposażone w Asystenta ruszania pod górę, Asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST oraz system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Systemy asystujące w Citanie Tourerze są jeszcze bardziej rozbudowane. W tym modelu w standardzie dostępne są: Aktywny asystent układu hamulcowego, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, Asystent martwego punktu i Asystent limitu prędkości z wykrywaniem znaków drogowych, aby zapewnić kierowcy dodatkową pomoc.

Wiele innych systemów wspomagania jazdy jest dostępnych na życzenie, w tym aktywny asystent odległości DISTRONIC, który może automatycznie przejąć prowadzenie podczas jazdy w korku, a także Aktywny asystent układu kierowniczego, który pomaga kierowcy utrzymać Citana na środku pasa ruchu.

Citan jest również pionierem w zakresie systemów bezpieczeństwa: na przykład Citan Tourer jest standardowo wyposażony w centralną poduszkę powietrzną, która może napełnić się między fotelem kierowcy a fotelem pasażera w przypadku silnego zderzenia bocznego. W sumie pasażerów może chronić aż siedem poduszek powietrznych. Furgon jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych.

Podobnie jak jego duży brat – Sprinter – oraz modele samochodów osobowych marki Mercedes-Benz, Nowy Citan może być opcjonalnie wyposażony w intuicyjnie obsługiwany i samouczący się system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Dzięki potężnym chipom, samouczącemu się oprogramowaniu, ekranom o wysokiej rozdzielczości i doskonałej grafice system ten zrewolucjonizował obsługę pojazdów.

Dla Nowego Citana dostępne są na życzenie różne wersje MBUX. Do jego mocnych stron należy intuicyjna koncepcja obsługi za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Kolejne zalety to integracja smartfonu z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+).

Ponadto Citan jest fabrycznie przygotowany do korzystania z wielu usług cyfrowych Mercedes me connect. Dzięki temu klienci są zawsze połączeni z pojazdem, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Ważne informacje są dla nich zawsze dostępne zarówno na pokładzie, jak i poza pojazdem, mogą także skorzystać z kilku innych pomocnych funkcji.

Na przykład „Hej Mercedes” potrafi zrozumieć zwroty potoczne: użytkownicy nie muszą już uczyć się określonych poleceń. Inne funkcje Mercedes me connect obejmują usługi zdalne, takie jak pobieranie statusu pojazdu. Dzięki temu w dowolnym momencie klienci mogą wygodnie sprawdzić najważniejsze informacje o swoich samochodach, np. z domu lub biura. Co równie praktyczne, dzięki nawigacji z informacjami o ruchu drogowym na żywo (Live Traffic Information) i komunikacji Car-to-X klienci mają podczas podróży dostęp do najnowszych danych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że można skutecznie ominąć korki i zaoszczędzić cenny czas.

Miejsca docelowe można wprowadzać jako adresy składające się z trzech słów w dzięki systemowi what3word (w3w). what3words to najprostszy sposób na określenie lokalizacji. W ramach tego systemu świat podzielony został na kwadraty o wymiarach 3x3 m, a każdemu z nich przypisany jest unikalny trzywyrazowy adres – może to być bardzo pomocne przy wyszukiwaniu miejsca docelowego, szczególnie w działalności komercyjnej.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty