Mercedes. Rusza produkcja w Polsce. Co powstaje w Jaworznie?

Mariusz Michalak
W Fabryce Mercedesa w Jaworze rusza pierwsza z trzech linii produkcyjnych baterii elektrycznych. Polska fabryka będzie produkować 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i pojazdów w pełni elektrycznych.

Koncern Daimler AG i jego marka Mercedes-Benz zainwestowały w ostatnich 4 latach w Jaworze ponad 3 miliardy złotych. Na 50 hektarach powstała fabryka czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych oraz baterii elektrycznych (do pojazdów typu plug-in hybrid i czysto elektrycznych) do samochodów osobowych Mercedes-Benz.

Od listopada 2019 r. do dziś w Jaworze wyprodukowano już prawie 60 tys. silników diesla o mocy 110 KW/160 KMH i 140 KW/190 KMH. Z tutejszych taśm produkcyjnych zjeżdżają silniki do kompaktowych modeli Mercedesów Klasy A, CLA, GLA, B oraz flagowych modeli Klasy C, GLC, E i S. Docelowo fabryka będzie produkować 500 tys. silników rocznie, zwiększając wydajnie polski eksport.

Cieszymy się, że jaworska produkcja zwiększa bilans polskiego eksportu. Wszystkie silniki „Made in Poland” trafiają do naszych fabryk na świecie. Wkrótce to samo będziemy mogli powiedzieć o bateriach elektrycznych – mówi dr Andreas Schenkel, CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland, spółki zarządzającej zakładem. – Produkcja baterii do pojazdów plug-in hybrid rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu wraz z uruchomieniem pierwszej z trzech linii produkcyjnych. Kolejne dwie ruszą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Docelowo jaworska fabryka będzie produkować ponad 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i do pojazdów w pełni elektrycznych – dodaje.

Oprócz uruchomienia produkcji baterii elektrycznych, spółka świętuje także zatrudnienie tysięcznego pracownika, a właściwie pracownicy. To ewenement w sieci fabryk Mercedesa, gdzie średnio udział kobiet w załodze nie przekracza 15 proc.

Nie ma innowacyjności bez różnorodności wieku, płci, pochodzenia czy wykształcenia. Innowacje powstają w zróżnicowanym kulturowo i społecznie środowisku. Polska jest krajem dość homogenicznym, ale dbamy o tę różnorodność np. aktywnie zachęcając do pracy kobiety. One doskonale sobie radzą w fabryce high-tech i stanowią już 40 proc. całej załogi. To dowód na to, że udało nam się zmienić stereotypowe myślenie o tym, że przemysł i nowe technologie to obszary zarezerwowane dla mężczyzn – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedesa.

Jednym z flagowych, skierowanych do młodych kobiet, działań edukacyjnych spółki jest prowadzony od 2018 r. projekt „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”. Adresatkami są uczennice liceów i techników powiatu jaworskiego, a jego celem – przekonanie młodych kobiet, że nowe technologie można oswoić i się nimi z powodzeniem posługiwać.

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty