A przy jest godnym przedstawicielem tej prestiżowej marki.
Projektanci tego modelu Mercedesa od początku zakładali, że będzie to auto niszowe. Jednocześnie zaproponowali coś, czym kierowca "trójramiennej gwiazdy" dotychczas nie jeździł. Koncern nazwał go Grand Sports Tourer. Nazwa mówi sama za siebie - wsiadamy do dużego transportera o sportowym wyglądzie i ponadprzeciętnych osiągach. I zabieramy ze sobą wygodę i jakość Mercedesa.
Cechy szczególne
R-klasa zbudowana została na płycie podłogowej modelu ML i powstaje w tej samej co "terenówka" amerykańskiej fabryce w Tuscaloosa. Stylistycznie jest połączeniem modelu ML z S-klasą. Zwarte, muskularne linie zdradzać mają dynamiczne, mocne auto. Podobne zadanie spełniają przetłoczenia na bokach samochodu, zaś tył ścięty jest podobnie, jak w nadwoziach typu kombi. Testowana R-klasa w dłuższej wersji nadwoziowej wzbogacona była specjalnym pakietem stylizacyjnym AMG, obejmującym m.in. ozdobne listwy, spoilery,
karbonowe wykończenie elementów wnętrza i 19-calowe, pięcioszprychowe felgi aluminiowe. Całość prezentuje się okazale, a nabywca tego auta jeszcze długo odprowadzany będzie z parkingu oczami ciekawskich.
Silnik
Motor V8 o pojemności pięciu litrów zbudowany jest w technice trzech wtryskiwaczy na cylinder. To, oprócz silnika R63 AMG/510 KM, najmocniejsza jednostka napędowa w tym samochodzie. Pomimo obecności dwóch rur wydechowych, zwiastujących ostry, charakterystyczny dźwięk "ósemki", charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Do wnętrza nie przenika zbyt dużo decybeli, a wręcz przeciwnie. Mimo, że czujemy moc ponad 300 koni mechanicznych, to we wnętrzu z powodzeniem możemy słuchać np. cichych partii koncertu fortepianowego Fryderyka Chopina.
A przy tym silnik bardzo dobrze radzi sobie z masą 2,2 t.
Wrażenia z jazdy
Już sama sylwetka R500 świadczy, że mamy do czynienia z autem o sportowych aspiracjach. Obszerne wnętrze umożliwia przewóz pasażerów w trzech rzędach osobnych foteli w układzie 2+2+2, zostawiając przy tym miejsce na bagaż. Podróż w czwórkę daje możliwość zabrania takiej ilości ekwipunku, że spokojnie można się wybrać na drugi koniec kontynentu. Dłuższa eskapada nie zmęczy, bo do dyspozycji kierowcy i pasażerów są wszelkie udogodnienia, łącznie z przewietrzaniem foteli. Drobnym minusem jest brak elektrycznego systemu domykania drzwi. Ich ciężar powoduje, że zamykanie samochodu
wymaga użycia siły, a to nie przystoi tak luksusowemu autu. Pięciolitrowy silnik jest bardzo dynamiczny (przyspieszenie: 6,9 s od 0 do 100 km/h) d, co sprawia, że wyprzedzanie na trasie jest manewrem bezpiecznym i przyjemnym. Niestety, częste używanie siedmiobiegowego automatu nowej generacji powoduje, że w baku szybko ubywa benzyny. Nie będzie to jednak powodem do większego zmartwienia u potencjalnego nabywcy.
System kontroli zawieszenia Airmatic w który wyposażono testowe auto, sprawia, że pokonywanie nierówności i zakrętów to w tym aucie czysta przyjemność. Kierowca ma dyspozycji cztery nastawy zawieszenia: komfortowe, normalne, sportowe i terenowe. Przełączenie na tryb "komfort" skutkował albo miękkim wybieraniem wybojów, natomiast "sport" - zmniejszeniem
prześwitu i utwardzeniem amortyzatorów. Przełączenie trybu zawieszenia w pozycję jazdy terenowej (możliwe po zatrzymaniu pojazdu) powoduje zwiększenie prześwitu o 10 cm, wtedy też odczujemy najpełniej dołączany napęd na cztery koła. To oczywiście nie jest terenówka, ale już nie zwykły kombivan.
Podsumowanie
Mercedes R-500 to ciekawy samochód, ale przeznaczony jest dla majętnych kierowców. Kosztuje sporo, ale oferuje znany tylko z niemieckich limuzyn ponadprzeciętny komfort i moc silnika. Katalogowa cena to ok. 315 tys. zł, jednak długa lista wyposażenia opcjonalnego może ją podnieść o prawie 100 tys. zł. W zamian Mercedes gwarantuje, że nawet długie podróże staną się przyjemnością.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy, w układzie V |
Ilość cylindrów/zaworów | 8/24 |
Pojemność skokowa (cm3): | 4966 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 306/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 460/2700 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 6,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 240 |
Pojemność bagażnika (l): | 315/2385 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 11,5/19,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 516/192/166 |
Rozstaw osi (cm): | 321,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/6 |
Cena (zł): | 398 700 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca dla pasażerów każdego z trzech rzędów foteli |
Silnik | ***** | Bardzo dynamiczny, szybko reagujący na wciśnięcie padału gazu, wysoka kultura pracy |
Poziom hałasu | ***** | Bardzo niski, jak to w luksusowym aucie |
Zużycie paliwa | ** | Duża moc okupiona jest sporym zużyciem paliwa |
Wyposażenie | **** | Kompletne, choć cennik obejmuje długą listę opcji |
Wybrane wyposażenie seryjne:
| Mercedes R500 Long |
Poduszki powietrzne | S |
Układ ABS | S |
Układ ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja trzystrefowa automatyczna | S |
Radioodtwarzacz z CD | S |
S- wyposażenie standardowe
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?