Mercedes E 500 kończy 25 lat

(mm) / Mototarget.pl
Umieszczenie silnika o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM pod maską limuzyny było w 1990 roku prawdziwą rewolucją. Dziś model E 500 należy do najbardziej poszukiwanych youngtimerów spod znaku trójramiennej gwiazdy / Fot. Mercedes-Benz
Umieszczenie silnika o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM pod maską limuzyny było w 1990 roku prawdziwą rewolucją. Dziś model E 500 należy do najbardziej poszukiwanych youngtimerów spod znaku trójramiennej gwiazdy / Fot. Mercedes-Benz
Umieszczenie silnika o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM pod maską limuzyny było w 1990 roku prawdziwą rewolucją. Dziś model E 500 należy do najbardziej poszukiwanych youngtimerów spod znaku trójramiennej gwiazdy.
Umieszczenie silnika o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM pod maską limuzyny było w 1990 roku prawdziwą rewolucją. Dziś model E 500 należy do najbardziej
Umieszczenie silnika o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM pod maską limuzyny było w 1990 roku prawdziwą rewolucją. Dziś model E 500 należy do najbardziej poszukiwanych youngtimerów spod znaku trójramiennej gwiazdy / Fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 500 E to auto o dwóch twarzach. Na pierwszy rzut oka ma klasyczną, stonowaną prezencję, typową dla serii 124. Od pozostałych wersji różnią go jedynie dyskretnie poszerzone nadkola, obniżone zawieszenie i zmodyfikowany zderzak, zaopatrzony w osobne światła przeciwmgłowe. Ale różni go też silnik: tylne koła napędza tu widlasta „ósemka” o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM. Takie połączenie sprawia, że 500 E ma w sobie coś z wilka w owczej skórze. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 6,1 s, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h - to osiągi godne sportowego samochodu.

Już w chwili premiery, w październiku 1990 r. podczas targów w Paryżu, topowa „124” zyskała wyjątkowe uznanie miłośników motoryzacji. I cieszy się nim do dziś. Model ten od dawna należy do najbardziej poszukiwanych youngtimerów Mercedesa. Do 1995 r. powstał w liczbie zaledwie 10 479 sztuk (włącznie z wersją E 60 AMG). Początkowo nowy 500 E kosztował 134 520 marek niemieckich, czyli ponad dwa razy więcej niż 300 E - a już ten wariant trudno było określić mianem skromnego. Pod koniec produkcji cena modelu, od 1993 r. oferowanego pod nazwą E 500, wzrosła do 145 590 marek. Nie dziwi więc niewielka podaż dobrze zachowanych egzemplarzy.

Model 500 E powstał w ramach bliskiej współpracy z firmą Porsche. Producent sportowych aut zaangażował się w jego projekt na bardzo wczesnym etapie - zasoby rozwojowe Mercedes-Benz były wówczas ograniczone, a Porsche przeżywało na początku lat 90. pewne trudności, zamówienie potraktowano więc niczym uśmiech losu. Produkcję limuzyny rozdzielono na dwa etapy: nadwozia były lakierowane w zakładach Mercedesa w Sindelfingen, zaś końcowy montaż podzespołów pochodzących z Sindelfingen i Untertürkheim odbywał się w fabryce Porsche w Zuffenhausen. Stosunkowo niewielka skala idealnie odpowiadała warunkom, jakie zapewniał zakład w Zuffenhausen.
 

Umieszczenie silnika o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM pod maską limuzyny było w 1990 roku prawdziwą rewolucją. Dziś model E 500 należy do najbardziej
Umieszczenie silnika o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM pod maską limuzyny było w 1990 roku prawdziwą rewolucją. Dziś model E 500 należy do najbardziej poszukiwanych youngtimerów spod znaku trójramiennej gwiazdy / Fot. Mercedes-Benz

Mocarna limuzyna skorzystała z ostatniej modernizacji serii 124, przeprowadzonej w 1993 r. Zmieniła się sama nazwa modelu - przemianowano go na „Klasę E”, a z oznaczenia wersji zniknęła litera „E” pochodząca od niemieckiego słowa „Einspritzung”, oznaczającego wtrysk paliwa. I tak 500 E zastąpił wariant E 500. Przy okazji odświeżono design karoserii: przedni wlot powietrza płynnie połączono z pokrywą silnika i subtelnie zmodyfikowano tylny pas.

Wysokiej jakości wykończenie oraz bogate wyposażenie 500 E/E 500 korespondowały ze statusem topowej wersji. Standardowo model dysponował m.in. kontrolą trakcji (ASR), która w tym wypadku była koniecznością, a nie tylko popisem możliwości inżynierów.

Produkcję E 500 zakończono w kwietniu 1995 r., gdy w boksie startowym czekał już wprowadzony 2 miesiące później typoszereg 210. Nie brakowało klientów, którzy żałowali, że nie zdążyli z zakupem. Z myślą o nich we wrześniu 1995 r. wprowadzono model E 50 AMG.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty