Mercedes Citan Furgon. Nadwozie i wnętrze
Czy auto tego typu może budzić zainteresowanie? Może, ale nie oczekujmy zachwytów, no chyba, że na parkingu pod marketem budowlanym i tylko ze strony robotników, którzy za narzędzie pracy mają 20-letni i mocno przerdzewiały pojazd. Testowany Mercedes Citan Furgon co prawda był w topowej wersji Pro i pewnie z niemal wszystkimi dodatkami, które udało się zaznaczyć, ale grafitowy lakier, nielakierowane zderzaki, 16-calowe felgi o wzorze przypominającym kołpaki i w kolorze nadwozia bardzo skutecznie tuszowały resztki uroku. Jasne, gwiazda na dużym i charakterystycznym grillu robi wrażenie, a duże klosze lamp z ładną sygnaturą LED dodają nieco uroku, ale poza tym na próżno szukać elementów, na których można zawiesić oko. Ale czy to źle? W końcu to „blaszak”, ale jeśli miałbym takiego wybierać, w konfiguratorze zaznaczyłbym jeden z kilku ładniejszych kolorów np. czerwony, niebieski albo żółty. Do tego ładniejsze felgi 16-calowe i mamy naprawdę ładnego dostawczaka, ale… czy w takim aucie to się liczy? Być może w niektórych przypadkach, ale zazwyczaj każdy liczy każdy wydany tysiąc, a wygląd nie jest priorytetem.
Podobnie jest we wnętrzu. Z jednej strony, jest to typowe Renault Kangoo. Plastiki są twarde i dość przeciętnej jakości. Twarde są nawet podłokietniki na drzwiach i podłokietnik centralny, co potwierdza dostawczo-użytkowe zastosowanie auta. Panel sterowania klimatyzacją spotkamy w innych modelach Renault, ale Mercedes dodał swoje nawiewy i ekran z systemem MBUX. Co prawda to jego namiastka, ale systemem steruje się wygodnie i można się do wszystkiego przyzwyczaić. Czy we wnętrzu można się poczuć jak w Mercedesie? Niekoniecznie i chyba nawet sam Mercedes nie chciał do tego dążyć, w końcu w ofercie ma m.in. Klasę T, która jest znacznie lepiej wykonana, a za topowe wersje trzeba odpowiednio zapłacić. Tu ma być wygodnie, nawet wygodniej niż w konkurencyjnych pojazdach z tego segmentu, ale bez przesady i z odpowiednią skromnością. To się udało. Podróżuje się wygodnie, w bardzo cywilizowanych warunkach, jest podgrzewanie foteli, system oferuje sporo funkcji z Android Auto i Apple CarPlay włącznie, nie brakuje schowków i półek – czego chcieć więcej od takiego auta?
Jeśli chodzi o przestrzeń ładunkową, do testu dostałem wersję długą (jest jeszcze ekstradługa), która oferuje 1,81 metra długości „na pace”. Pojemność przestrzeni to 2,9 m3 i w mojej testowanej wersji było niemal całkowicie „goło”. Na podłodze zastosowano strukturyzowaną matę z tworzywa sztucznego w kolorze czarnym matowym, która posiada dodatkowo dobrą izolację termiczną i akustyczną. W wyposażeniu była także ścianka działowa z zaczepami, która również stanowi dodatkową izolację przed hałasem. W opcji można wybrać pełną ściankę działową z oknem, dodatkową okładzinę wewnętrzną o podwyższonym standardzie, jak również dzieloną ścianę grodziową oraz podłogę drewnianą z okładzinami bocznymi do wysokości dachu. Wszystko w zależności od indywidualnych wymagań.
Zbiornik paliwa ma 54 litry. Auto bazuje na platformie Renault–Nissan CMF-CD.
Mercedes Citan Furgon. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Do testu dostałem odmianę oznaczoną jako 112, co oznacza, że pod maską pracował silnik wysokoprężny 1.5 o mocy 116 KM i momencie obrotowym 270 Nm. To w zupełności wystarczy do sprawnego napędzania tego auta zarówno w trasie, jak i w mieście. Dynamika co prawda nie jest zaskakująca, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h, ale mimo tego autem jeździło mi się przyjemnie i całkiem żwawo. Siedmiobiegowy automat rewelacyjnie zgrywa się z tą jednostką, nie generuje żadnych szarpnięć, nie myli się i sprawnie dobiera biegi. Wyjątkowo dobrze oceniam również izolację akustyczną, co jak na tego typu auto nie jest oczywistością. Jeśli chodzi o spalanie, to w większości warunków jest bardzo przyzwoicie
- spalanie w trasie 120-140 km/h: 6-8 l/100 km;
- spalanie w trasie 70-100 km/h: 5-5,5 l/100 km;
- spalanie w mieście 50 km/h: 7-8 l/100 km.
Mercedes Citan Furgon. Ceny i wyposażenie
Cennik Mercedesa Citana Furgon otwiera kwota 94 500 złotych (netto) za wersję Base z silnikiem 1.3 o mocy 102 KM. Za testowaną odmianę Pro z najmocniejszym, 116-konnym silnikiem wysokoprężnym w wersji 112 CDI trzeba zapłacić już 126 146 złotych (netto). Za co dopłacamy? Opcji jest sporo, m.in.:
- lakier metaliczny – 2 421 złotych (netto);
- pakiet zewnętrzny Dynamic (10-ramienne felgi aluminiowe, przyciemniane szyby itp.) – 3 032 złotych (netto);
- pakiet komfortowych foteli – 2 269 złotych (netto);
- pakiet parkowania (kamera cofania, czujniki z przodu i z tyłu itp.) – 4 422 złotych (netto);
- pakiet oświetleniowy (reflektory LED, asystent świateł drogowych, światła przeciwmgielne itp.) – 4 500 złotych (netto);
- zderzaki lakierowane na kolor nadwozia – 996 złotych (netto).
Po dodaniu większości pakietów, cena może przekroczyć 150 000 złotych (netto), a to już słuszna kwota i rozmyślania na temat nieco mniej komfortowych i skromniejszych konkurentach, stają się coraz bardziej natarczywe.
Mercedes Citan Furgon. Podsumowanie
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem.
Mercedes Citan Furgon – zalety:
- praktyczne i bardzo przestronne nadwozie;
- bardzo przyzwoita i dobrze doposażona (opcjonalnie) przestrzeń ładunkowa;
- oszczędna i wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa;
- dość sprawnie działający system info-rozrywki;
- kilka przydatnych i praktycznych rozwiązań we wnętrzu.
Mercedes Citan Furgon – wady:
- wysoka cena po doposażeniu;
- mimo wszystko słabej jakości materiały – sam plastik.
Porównanie Mercedes Citan Furgon (112) 1.5 CDI 116 KM (AT7) do wybranych konkurentów:
| Mercedes Citan Furgon (112) 1.5 CDI 116 KM (AT7) | Ford Transit Courier 1.0 EcoBoost 125 KM (AT7) | Volkswagen Caddy 2.0 TDI 122 KM (AT7) |
Cena (zł, brutto) | od 142 306 | od 110 393 | od 156 407 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | furgon/4 | furgon/4 | furgon/4 |
Długość/szerokość (mm) | 4498/1859 | 4337/1800 | 4500/1855 |
Rozstaw osi (mm) | 2716 | 2692 | 2755 |
Pojemność przestrzeni ład. (l) | 2900 | 2900 | 3100 |
Liczba miejsc | 2 | 2 | 2 |
Masa własna (kg) | 1464 | 1258 | 1499 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 54 | 45 | 50 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | diesel | benzyna bezołowiowa | diesel |
Pojemność (cm3) | 1461 | 999 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 3 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 116 | 125 | 122 |
Moment obrotowy (Nm) | 270 | 170 | 320 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,7 | b.d. | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | b.d. | 186 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,5 (WLTP) | 6,6 (WLTP) | 5,1 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 143 | 151 | 134 |