Mercedes Citan Furgon 1.5 CDI (112) 116 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem.
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem. Kamil Rogala
Czy jazda dostawczym „blaszakiem” może dawać frajdę? Owszem, pod warunkiem, że jest to dobrze wyposażony model z wystarczająco mocnym, oszczędnym silnikiem i sprawną automatyczna skrzynią biegów. Trudno o lepsze miejsce pracy (o ile nie jesteś szoferem z Rolls-Royce’a). Ostatnio sprawdziłem, jak w tej roli spisuje się Mercedes Citan Furgon w wersji 112 z 7-biegowym automatem.

Mercedes Citan Furgon. Nadwozie i wnętrze

Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem. Kamil Rogala

Czy auto tego typu może budzić zainteresowanie? Może, ale nie oczekujmy zachwytów, no chyba, że na parkingu pod marketem budowlanym i tylko ze strony robotników, którzy za narzędzie pracy mają 20-letni i mocno przerdzewiały pojazd. Testowany Mercedes Citan Furgon co prawda był w topowej wersji Pro i pewnie z niemal wszystkimi dodatkami, które udało się zaznaczyć, ale grafitowy lakier, nielakierowane zderzaki, 16-calowe felgi o wzorze przypominającym kołpaki i w kolorze nadwozia bardzo skutecznie tuszowały resztki uroku. Jasne, gwiazda na dużym i charakterystycznym grillu robi wrażenie, a duże klosze lamp z ładną sygnaturą LED dodają nieco uroku, ale poza tym na próżno szukać elementów, na których można zawiesić oko. Ale czy to źle? W końcu to „blaszak”, ale jeśli miałbym takiego wybierać, w konfiguratorze zaznaczyłbym jeden z kilku ładniejszych kolorów np. czerwony, niebieski albo żółty. Do tego ładniejsze felgi 16-calowe i mamy naprawdę ładnego dostawczaka, ale… czy w takim aucie to się liczy? Być może w niektórych przypadkach, ale zazwyczaj każdy liczy każdy wydany tysiąc, a wygląd nie jest priorytetem.

Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem. Kamil Rogala

Podobnie jest we wnętrzu. Z jednej strony, jest to typowe Renault Kangoo. Plastiki są twarde i dość przeciętnej jakości. Twarde są nawet podłokietniki na drzwiach i podłokietnik centralny, co potwierdza dostawczo-użytkowe zastosowanie auta. Panel sterowania klimatyzacją spotkamy w innych modelach Renault, ale Mercedes dodał swoje nawiewy i ekran z systemem MBUX. Co prawda to jego namiastka, ale systemem steruje się wygodnie i można się do wszystkiego przyzwyczaić. Czy we wnętrzu można się poczuć jak w Mercedesie? Niekoniecznie i chyba nawet sam Mercedes nie chciał do tego dążyć, w końcu w ofercie ma m.in. Klasę T, która jest znacznie lepiej wykonana, a za topowe wersje trzeba odpowiednio zapłacić. Tu ma być wygodnie, nawet wygodniej niż w konkurencyjnych pojazdach z tego segmentu, ale bez przesady i z odpowiednią skromnością. To się udało. Podróżuje się wygodnie, w bardzo cywilizowanych warunkach, jest podgrzewanie foteli, system oferuje sporo funkcji z Android Auto i Apple CarPlay włącznie, nie brakuje schowków i półek – czego chcieć więcej od takiego auta?

Jeśli chodzi o przestrzeń ładunkową, do testu dostałem wersję długą (jest jeszcze ekstradługa), która oferuje 1,81 metra długości „na pace”. Pojemność przestrzeni to 2,9 m3 i w mojej testowanej wersji było niemal całkowicie „goło”. Na podłodze zastosowano strukturyzowaną matę z tworzywa sztucznego w kolorze czarnym matowym, która posiada dodatkowo dobrą izolację termiczną i akustyczną. W wyposażeniu była także ścianka działowa z zaczepami, która również stanowi dodatkową izolację przed hałasem. W opcji można wybrać pełną ściankę działową z oknem, dodatkową okładzinę wewnętrzną o podwyższonym standardzie, jak również dzieloną ścianę grodziową oraz podłogę drewnianą z okładzinami bocznymi do wysokości dachu. Wszystko w zależności od indywidualnych wymagań.

Zbiornik paliwa ma 54 litry. Auto bazuje na platformie Renault–Nissan CMF-CD.

Mercedes Citan Furgon. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem. Kamil Rogala

Do testu dostałem odmianę oznaczoną jako 112, co oznacza, że pod maską pracował silnik wysokoprężny 1.5 o mocy 116 KM i momencie obrotowym 270 Nm. To w zupełności wystarczy do sprawnego napędzania tego auta zarówno w trasie, jak i w mieście. Dynamika co prawda nie jest zaskakująca, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 175 km/h, ale mimo tego autem jeździło mi się przyjemnie i całkiem żwawo. Siedmiobiegowy automat rewelacyjnie zgrywa się z tą jednostką, nie generuje żadnych szarpnięć, nie myli się i sprawnie dobiera biegi. Wyjątkowo dobrze oceniam również izolację akustyczną, co jak na tego typu auto nie jest oczywistością. Jeśli chodzi o spalanie, to w większości warunków jest bardzo przyzwoicie

  • spalanie w trasie 120-140 km/h: 6-8 l/100 km;
  • spalanie w trasie 70-100 km/h: 5-5,5 l/100 km;
  • spalanie w mieście 50 km/h: 7-8 l/100 km.

Mercedes Citan Furgon. Ceny i wyposażenie

Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem. Kamil Rogala

Cennik Mercedesa Citana Furgon otwiera kwota 94 500 złotych (netto) za wersję Base z silnikiem 1.3 o mocy 102 KM. Za testowaną odmianę Pro z najmocniejszym, 116-konnym silnikiem wysokoprężnym w wersji 112 CDI trzeba zapłacić już 126 146 złotych (netto). Za co dopłacamy? Opcji jest sporo, m.in.:

  • lakier metaliczny – 2 421 złotych (netto);
  • pakiet zewnętrzny Dynamic (10-ramienne felgi aluminiowe, przyciemniane szyby itp.) – 3 032 złotych (netto);
  • pakiet komfortowych foteli – 2 269 złotych (netto);
  • pakiet parkowania (kamera cofania, czujniki z przodu i z tyłu itp.) – 4 422 złotych (netto);
  • pakiet oświetleniowy (reflektory LED, asystent świateł drogowych, światła przeciwmgielne itp.) – 4 500 złotych (netto);
  • zderzaki lakierowane na kolor nadwozia – 996 złotych (netto).

Po dodaniu większości pakietów, cena może przekroczyć 150 000 złotych (netto), a to już słuszna kwota i rozmyślania na temat nieco mniej komfortowych i skromniejszych konkurentach, stają się coraz bardziej natarczywe.

Mercedes Citan Furgon. Podsumowanie

Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle
Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem. Kamil Rogala

Odpowiednio wyposażony i upiększony m.in. o czerwony lakier i zderzaki w kolorze nadwozia Mercedes Citan Furgon może być wizytówką firmy i niezwykle komfortowym miejscem pracy. Spędziłem z tym autem niemal tydzień i każda podróż kończyła się bardzo pozytywnymi wrażeniami. Problemem jest oczywiście cena, ale jeśli ktoś szuka naprawdę kompletnego auta dostawczego w tym segmencie, to Citan będzie odpowiednim wyborem.

Mercedes Citan Furgon – zalety:

  • praktyczne i bardzo przestronne nadwozie;
  • bardzo przyzwoita i dobrze doposażona (opcjonalnie) przestrzeń ładunkowa;
  • oszczędna i wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa;
  • dość sprawnie działający system info-rozrywki;
  • kilka przydatnych i praktycznych rozwiązań we wnętrzu.

Mercedes Citan Furgon – wady:

  • wysoka cena po doposażeniu;
  • mimo wszystko słabej jakości materiały – sam plastik.

Porównanie Mercedes Citan Furgon (112) 1.5 CDI 116 KM (AT7) do wybranych konkurentów:

 

Mercedes Citan Furgon (112) 1.5 CDI 116 KM (AT7)

Ford Transit Courier 1.0 EcoBoost 125 KM (AT7)

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 122 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 142 306

od 110 393

od 156 407

Typ nadwozia/liczba drzwi

furgon/4

furgon/4

furgon/4

Długość/szerokość (mm)

4498/1859

4337/1800

4500/1855

Rozstaw osi (mm)

2716

2692

2755

Pojemność przestrzeni ład. (l)

2900

2900

3100

Liczba miejsc

2

2

2

Masa własna (kg)

1464

1258

1499

Pojemność zbiornika paliwa (l)

54

45

50

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

diesel

benzyna bezołowiowa

diesel

Pojemność (cm3)

1461

999

1968

Liczba cylindrów

4

3

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

116

125

122

Moment obrotowy (Nm)

270

170

320

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,7

b.d.

b.d.

Prędkość maksymalna (km/h)

175

b.d.

186

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

5,5 (WLTP)

6,6 (WLTP)

5,1 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

143

151

134

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty