Mercedes C 180

Wawrzyniec Rozenberg
Jak burza w 1993 r. wdarły się na motoryzacyjny rynek Mercedesy klasy C, które zastąpiły popularne wcześniej modele 190.

Od wielu lat Mercedesy uchodzą w Polsce za najsolidniejsze samochody - symbol luksusu i pozycji ich właścicieli. Starsze egzemplarze sprawdzają się jako taksówki, bowiem żywotność pojazdów ze znakiem najstarszej firmy świata produkującej samochody, wynosi ponad 20 lat.

Mercedes C 180

Po utworzeniu spółki z firmą Chrysler w 1998 r. firma Daimler Benz AG stała się potęgą na rynku motoryzacyjnym i pod względem wielkości produkcji zajmuje 5 miejsce na świecie. Samochody osobowe ze znakiem Mercedes produkowane są w Niemczech, USA, Hiszpanii, Austrii, RPA, Indiach i Brazylii. W Polsce od roku montowane są dostawcze Vito. Prawie każdego roku Mercedes oferuje nowe modele. Zaskakuje konkurencję nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi i stylistyką nadwozia. Produkowane są modele A, C, E, S, CLK, SLK, CL, SL oraz poza granicami Niemiec V, G i ML.Wszystkie te pojazdy zaliczane są do szczytu rozwoju motoryzacji.

Zastąpił "stodziewięćdziesiątkę"
Auta zyskały wielu zwolenników nie tylko w krajach najwyżej rozwiniętych. Również w Polsce cieszą się dużym uznaniem. Od poprzedników różnią się nasyceniem elektroniką i nowocześniejszą linią nadwozia. Nie ustępują im pod względem solidności wykonania praktycznie wszystkich podzespołów. Po ośmiu latach produkcji cała gama pojazdów serii C została unowocześniona. Sprzedawane od maja 2000 r Mercedesy oznaczone symbolem C całkowicie różnią się od poprzedników.

W salonie
W gdańskim salonie sprzedaży Mercedesów nie zanotowano spadku sprzedaży modeli klasy C. Podobnie jest w całym kraju, chociaż był to trudny okres dla wielu firm. W 2000 r sprzedano ponad 400 pojazdów klasy C. Lepiej od klasy C sprzedają się pojazdy serii A, które są tańsze.

Silniki do wyboru
W ciągłej sprzedaży znajdują się Mercedesy C 180 - 170 KM za 114,3 tys. zł, C 200 Kompresor - 163 KM za 137 tys. zł, C 240 - 170 KM za 145 tys. zł, C 320 - 218 KM za 175 tys. zł oraz z silnikiem diesla C 200 CDI - 116 KM za 125 tys. zł i C 220 CDI - 143 KM za 133 tys. zł. Wszystkie one są bardzo bogato wyposażone. Posiadają klimatyzację, urządzenia antypoślizgowe ABS, ASR, ESP, elektryczne sterowanie szybami, lusterkami i fotelem kierowcy, najnowocześniejsze alarmy, po 6 poduszek powietrznych i wiele innych ułatwień w prowadzeniu auta. Wszystkie ważniejsze mechanizmy sterowane są elektronicznie.

Na giełdzie
Z roku na rok wzrasta liczba Mercedesów na giełdzie w Pruszczu. Zawsze jest kilka z serii E i W oraz po kilkanaście popularnych na przełomie lat 80. stodziewięćdziesiątek i ?stodwudziestoczwórek? oraz późniejszych z serii C. Coraz mniej jest ?beczek? z serii 123, z których najmłodsze zbliżają się już do 20 lat. Wśród wielu pośredników oferujących samochody na giełdzie istnieją wyraźne podziały na marki. Wielu z nich zaczynało od Fiatów 126p i jeśli im się dobrze wiodło dochodzili do handlu Mercedesami i innymi najdroższymi samochodami. Kilkunastu najlepszych fachowców z tej branży sprzedało w ciągu kilku lat po około 500 drogich limuzyn. Kupują je na różnych, krajowych giełdach, ale najczęściej przywożą zza zachodniej granicy i sprzedają w Polsce z zyskiem od 5 do 10 tys. zł. Niemało osób sprzedających Mercedesy jeździ nimi przez jakiś czas i zmienia samochód gdy nadarzy się dobra okazja. Ich zysk bywa z reguły mniejszy, ale zawsze mają doskonałe auta i w zasadzie nie ponoszą kosztów związanych z eksploatacją oraz nie muszą się martwić spadkiem ceny, następującym wraz ze starzeniem się pojazdu. Wszystkie, drogie samochody dość trudno sprzedać od ręki, ale i tu Mercedes jest wyjątkiem. Marka jest tak uznana, że klienci łatwiej decydują się na kupno, niż w przypadku innych, drogich aut japońskich i amerykańskich.

Luksus w każdym calu
Na giełdzie w Pruszczu Mariusz Kresimon z Elbląga sprzedawał Mercedesa C 180 z 1997 r. za 57 tys. zł. Auto lśniło metalizowanym lakierem i wokół gromadzili się potencjalni nabywcy, którzy jednak nie kwapili się do natychmiastowego zawarcia umowy. Limuzyna była bogato wyposażona i jej właściciel podkreślał zalety i solidność Mercedesów - jego zdaniem najbardziej luksusowych i prestiżowych samochodów świata.

Z Dortmundu do Pruszcza
- Sprzedawane auto kupiłem w maju tego roku w Dortmundzie - powiedział Mariusz Kresimon. - Miało lekko porysowane drzwi i przez to nie było zbyt drogie. Naprawy dokonywałem w kraju. Na sprzedaży spodziewam się zarobić ponad 3 tys. zł. W ciągu 3 lat sprowadziłem z Niemiec około 50 używanych samochodów. Tam pojazdy są z reguły bardzo dobrze utrzymane. Dopiero w Polsce na dziurawych drogach dostają w kość. Jestem przekonany, że mamy też gorsze paliwo. Nigdy nie rozbierałem samochodów na granicy, bo nie można ich potem złożyć tak porządnie, jak w fabryce. Gustuję w drogich pojazdach, najczęściej kupuję Mercedesy, czasem BMW, Audi lub japońskie z silnikami diesla.

Dane techniczne Mercedes C 180

Wymiary (mm)3990 X 1645 X 1390
Rozstaw osi (mm)2690
Rozstaw kół (mm)1510 przód, 1480 tył
Masa własna (kg)1275
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1830Objętość bagażnika (l)430Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie4 cylindryPojemność i moc (cm sześc.)1799 - 122 KMStopień sprężenia9,8Zawieszenie przedniepodwójny wahacz poprzeczny, sprężyna śrubowa i stabilizator poprzecznyZawieszenie tylneoś wielowahaczowa i sprężyna śrubowaUkład kierowniczywspomaganie w seryjnym wyposażeniuHamulcetarczowe przednie i tylneRozpędzanie 0-100 km/godz.12,2sek.Prędkość maksymalna (km/godz.)193Zużycie paliwa przy 120 km/godz (l)7,2Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l)12,7

Ceny na giełdach

RocznikCena
9340 000 zł
9443 000 zł
9546 000 zł
9650 000 zł
9757 000 zł

Zalety

  • Charakterystyczna sylwetka ekskluzywnej limuzyny
  • Niezawodne silniki diesla i benzynowe
  • Staranne wykonanie całego auta
  • Doskonałe warunki jezdne
  • Wysoki stopień bezpieczeństwa biernego
  • Bogate wyposażenie auta
    Wady
  • Wysoka cena samochodu
  • Dość drogie części
  • Drogie naprawy auta
  • Duży spadek wartości samochodu w początkowym okresie eksploatacji

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie