Jakiej hierarchii? Korporacyjnej, mafijnej, jakiejkolwiek. To nie ma najmniejszego znaczenia. Nowy Mercedes AMG skumulował wielokrotnie przetrawione motywy, stając się wzorcem praktycznej elegancji. Bezpieczną ostoją klasyki, która pasuje każdemu mężczyźnie sukcesu. Oraz kobiecie, która takich facetów owija sobie wokół palca.
Nawet nazwa modelu ma uniwersalną wymowę. Po prostu GT i nic więcej. Dobre „gran turismo” nie musi przyciągać jadowitym imieniem. Szybszy wariant dodaje literkę S oraz 48 KM. Nowe coupe nie jest tak wyzywające jak stroszący drzwi SLS AMG i ma mniej koni. W wersji GT 462, w GT S – 510 KM. Po co więc je kupować?
Tu dochodzimy do sedna. W umiarze nowego modelu rozkwita doskonałość. Styliści zamknęli w sylwetce GT kształty, które kojarzą się jednoznacznie, jak linia damskiego biodra. Tylko z czym innym. Długi przód Jaguara, krągły tyłeczek Porsche. Żadne naśladownictwo. Motoryzacja doczekała się własnych kanonów. Mercedes je uznał i przygotował samochód-wzorzec. Geny marki z gwiazdą ujawniły się zresztą w charakterystycznych, mocnych punktach karoserii, takich jak wlot powietrza.
Wnętrze przesyca niemiecka obsesja na punkcie techniki. Nie tej sterylnej, nieprzeniknionej, ale samym wyglądem narzucającej swoją przewagę. Wielość idealnie okrągłych elementów, udziwniony kształt dźwigienki zautomatyzowanej skrzyni biegów czy płaski ekran, nie liczący się z opływową bryłą tablicy rozdzielczej mają steampunkowy posmak. Jeśli ktoś oglądając Mercedesa z wierzchu pomylił dogmat ze sztampą, zasiadając za kierownicą nabierze respektu. Ma do czynienia z machiną, przez wielkie „M”. Prawowitym następcą aerodynamicznych, eksperymentalnych samochodów, jakie powstawały na podwoziach przedwojennego 500K.
Nie przypadkiem Stuttgart zaangażował AMG. Prawdziwa finezja kryje się w konstrukcji GT. Nadwozie jest wykonane w ponad 90% z aluminium. Jego kośćcem jest skomplikowana rama przestrzenna z tego materiału. Lecz uwaga! Nie jest to metal idealny. Dumą konstruktorów jest skomplikowany element na przedzie, zrobiony jako odlew ze stopu magnezu. Lekki i wytrzymały. Z kolei w tylnej klapie użyto stali, co w tym wypadku zaowocowało redukcją masy. Jak to możliwe? Aby zapewnić klapie odpowiednią sztywność należałoby użyć znacznie więcej aluminium niż stali. Paradoks techniki: to co lekkie, nie zawsze musi być najlżejsze.
Nadwozie ma masę zaledwie 231 kg. Jest odporne na zginanie i skręcanie, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo i komfort oraz własności jezdne.
4-litrowy V8 jest zbliżony konstrukcyjnie do dwulitrówki z A, CLA i GLA w odmianach 45 AMG. Dwie turbosprężarki zamontowano pomiędzy dwoma rzędami cylindrów, co zmniejsza gabaryty silnika. Dzięki zastosowaniu układu smarowania z suchą miską olejową można było posadowić „widlaka” niżej. Poza smukłą płaszczyzną maski, auto zyskało niżej położony środek ciężkości.
Zautomatyzowana, dwusprzęgłowa, siedmiobiegowa skrzynia AMG Speedshift DCT jest przy tylnej osi, w układzie transaxle. Rozdział masy nie jest idealnie równy, na przód przypada 47, na tył 53%. Jednak konstruktorzy przekonują, że dzięki temu samochód wyzbył się jakichkolwiek skłonności do podsterowności. Skrzynia ma aż 5 trybów pracy: C – nazwijmy go „codzienny”, S – sportowy, S+ czyli sport plus, I – indywidualny oraz zarezerwowany tylko dla wersji GT S tryb wyczynowy R. W każdej chwili kierowca może przejść do ręcznej zmiany przełożeń naciskając przycisk z literą M. Do standardu należy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Aby ograniczyć masę nieresorowaną podwójne wahacze przy obu osiach wykonano z kutego aluminium. Oferowane standardowo w GT S zawieszenie AMG Ride Control pozwala wybrać siłę tłumienia na trzech poziomach: komfortowym, sportowym i sport plus. W GT również jest montowane, ale za dopłatą. Siła wspomagania kierownicy zależy od prędkości. W szybkiej jeździe pomaga również spojler, który we właściwym momencie automatycznie wysuwa się z tylnej klapy. Kto zamierza zbliżać się do granic możliwości auta, powinien zainwestować dodatkowo w ceramiczno-kompozytowe hamulce tarczowe.
GT jest produkowane w zakładach w Sindelfingen, a jego silnik ręcznie montują pracownicy AMG. Na każdym egzemplarzu zostawiają naturalnie tabliczkę z własnym podpisem. Perfekcja nawet tam, gdzie nie widać. To sekret nowego Mercedesa. Cena w Polsce nie jest jeszcze znana.
Model | Mercedes-AMG GT | Mercedes-AMG GT S |
Typ nadwozia/liczba drzwi | coupé/2 | coupé/2 |
Liczba miejsc | 2 | 2 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4546/1939/1289 | 4546/1939/1289 |
Rozstaw osi (mm) | 2630 | 2630 |
Masa własna (kg) | 1540 | 1570 |
Pojemność bagażnika (l) | 350 | 350 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 3982 | 3982 |
Liczba cylindrów | V8 | V8 |
Napędzana oś | tylna | tylna |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | zautomatyzowana/7 | zautomatyzowana/7 |
Moc (KM) przy obr./min | 462 przy 6000 | 510 przy 6250 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 600 przy 1600-6000 | 650 przy 1750-4750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4 | 3,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 304 | 310 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 9,3 | 9,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 216 | 219 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?