
Większości miłośników motoryzacji, należąca do Mercedesa firma AMG (Aufrecht Melcher Großaspach), kojarzy się ze sportowymi odmianami modeli z trójramienną gwiazdą na masce. To właśnie z miejscowości Affalterbach, położonej niedaleko Stuttgartu, gdzie znajduje się siedziba AMG, pochodzą najmocniejsze, najszybsze i najbardziej ekscytujące modele Mercedesa. Ostatnio wzięto na warsztat nowy model klasy E, który w podstawowej odmianie miał swoją premierę na początku tego roku.
Auto zbudowano na modularnej płycie podłogowej MRA, która wcześniej, w skróconej wersji, posłużyła jako platforma Mercedesa C. Nowa E-klasa posiada o 65 milimetrów dłuższy od poprzednika rozstaw osi, co przedkłada się na większą ilość miejsca na nogi dla osób siedzących na tylnej kanapie. Dzięki zastosowaniu elementów z aluminium (maska, błotniki, pokrywa bagażnika, zawieszenie) oraz stali o podwyższonej wytrzymałości, zwiększono sztywność nadwozia i obniżono masę własną pojazdu.
Z zewnątrz wersję AMG wyróżniają szersze i inaczej wyprofilowane zderzaki, potężny układ wydechowy, dyfuzor oraz inny wzór obręczy kół, przez które widać duże zaciski hamulców. Z kolei wnętrze samochodu to luksus z najwyższej półki doprawiony sportowymi akcentami. W standardzie wyposażone jest praktycznie takie samo jak w klasycznej E-klasie. Kokpit, podobnie jak w większym modelu klasy S, składa się z dwóch dużych ekranów o przekątnych 12,3 cala każdy, na których wyświetlane dane można konfigurować według własnych preferencji. Oprócz informacji na ekranach, kierowca może odczytywać podstawowe dane na wyświetlaczu na szybie. Ma również do dyspozycji wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami dotykowymi. Z kolei zamykany schowek na konsoli wyposażono w system indukcyjnego ładowania telefonów komórkowych, które, jeżeli posiadają technologię NFC i odpowiednią aplikację, mogą pełnić funkcję kluczyka do samochodu. Oczywiście, co jest już cechą charakterystyczną modeli tej marki – do wykończenia wnętrza użyto materiałów najwyższej jakości. W tej wersji jednak nie to jest najważniejsze. Gdy tylko zachodzi taka potrzeba, ten elegancki, luksusowy sedan może przerodzić się w agresywnego potwora.

Mercedes E 63 AMG i E 63 S AMG to jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie i najciekawszych propozycji w tym segmencie. Ceny nowego modelu poznamy w styczniu, natomiast pierwsze egzemplarze trafią do dilerów w marcu.
Fot. Tomasz Szmandra
A czym tez model w odmianie AMG dysponuje pod maską? Do jego napędu użyto czterolitrowego silnika V8 Biturbo, który znany jest już z innych modeli tej marki. W podstawowej wersji E63 silnik ma moc 571 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 750 Nm. W przeciwieństwie do swoich poprzedników, zamiast napędu na tył, zastosowano napęd na cztery koła 4MATIC. Rozwiązanie to zapewnia znakomitą przyczepność i zdecydowanie większą efektywność wykorzystania tak dużej mocy silnika. To zaowocowało znakomitymi osiągami – sprint do „setki” trwa zaledwie 3,5 sekundy! Ale w ofercie znajdzie się jeszcze mocniejsza wersja oznaczona literą „S”, która z tej samej jednostki napędowej potrafi wykrzesać aż 612 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 850 Nm. W tym przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,4 sekundy, a prędkość maksymalna, która została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, bez tych zabezpieczeń przekracza 300 km/h! A to już nie są przelewki, o czym mogliśmy się przekonać podczas pierwszych jazd testowych, które zorganizowano m.in. torze wyścigowym w okolicach Algarve w Portugalii.
[page_break]Tam nadarzyła się okazja, aby sprawdzić, jak to auto radzi sobie w bardziej wyścigowych warunkach. Już po włączeniu silnika jego dźwięk może wywołać gęsią skórkę na ciele kierowcy i zapowiada fantastyczne emocje, ale równocześnie budzi respekt. Po wybraniu trybu jazdy Race auto staje się bardziej dynamiczne, błyskawicznie reaguje na pedał gazu, a co najważniejsze – jego zawieszenie przybiera twardszą, sportową charakterystykę. Mimo swojej wagi i gabarytów Mercedes znakomicie się prowadzi i pozwala kierowcy na bardzo wiele. Widać przepływ nowoczesnej technologii z wyścigów DTM, a nawet z F1, w której niemiecki producent w ostatnich latach zdecydowanie dominuje. Ale to jeszcze nie koniec zabawy. Podobnie jak w nowym Fordzie Focusie RS, Mercedes AMG E 63 wyposażono w jeszcze jeden tryb pracy – do jazdy bokiem! Po przełączeniu na Drift Mode układ dezaktywuje ESP i przekazuje 100 procent siły napędowej na tylne koła, zamieniając to auto w klasyczną tylnonapędówkę i ułatwiając efektowe uślizgi na zakrętach. Za przeniesienie napędu jest odpowiedzialna 9-biegowa przekładnia Speedshift.

Mercedes E 63 AMG i E 63 S AMG to jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie i najciekawszych propozycji w tym segmencie. Ceny nowego modelu poznamy w styczniu, natomiast pierwsze egzemplarze trafią do dilerów w marcu.
Fot. Tomasz Szmandra
Wróćmy jednak jeszcze na moment do silnika – jednostka Mercedesa została wyposażona w system dezaktywacji cylindrów – podczas spokojnej jazdy, kiedy nie wykorzystujemy pełnego potencjału potężnego silnika, automatycznie wyłącza się część cylindrów. Wpływa to na obniżenie zarówno zużycia paliwa, jak i emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Mercedes E 63 AMG i E 63 S AMG to jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie i najciekawszych propozycji w tym segmencie. Ceny nowego modelu poznamy w styczniu, natomiast pierwsze egzemplarze trafią do dilerów w marcu.
Wybrane dane techniczne Mercedesa E 63 S 4MATIC+ i konkurentów:
Marka/model | Mercedes E 63S | BMW M5 | Audi S6 |
Cena (zł) | b.d. | 506 200 | 394 600 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4993/1907/1460 | 4907/1860/1475 | 4931/1874/1430 |
Rozstaw osi (mm) | 2939 | 2968 | 2917 |
Masa własna (kg) | 1880 | 1870 | 1970 |
Poj. bagażnika (l) | 540 | 520 | 530 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 66 | 80 | 75 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność silnika (cm3) | 3982 | 4395 | 3993 |
Liczba cylindrów | 4 | 8 | 8 |
Napędzana oś | 4x4 | tylna | 4x4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/9 | automatyczna/7 | automatyczna/7 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 612/5750-6500 | 560/6000 | 450/5800 |
Moment obrotowy przy obr./min (Nm) | 850/2500-4500 | 680/1500-5750 | 550/1400-5700 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 3,4 | 4,3 | 4,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 9,1 | 9,9 | 9,2 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?